bulten boven de ogen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hastiga

bulten boven de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:57

hallo wie weet wat dit is: Mijn merrie heeft boven haar ogen waar normaal gesproken kuiltjes zitten bulten zitten .Het lijkt of het vocht bulten zijn. Haar klieren onder haar kaak zijn ook iets gezwollen . Ze heeft geen koorts en hoest ook niet en eet goed en is heel levendig. Wie weet wat dit is?

Vlimmen

Re: bulten boven de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:39

is het al een oud paard? Paarden met het syndroom van Cushing willen wel eens vetophopingen boven de ogen krijgen....
Andere symptomen zijn een afwijkende vacht bijv (die wordt krullerig)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:14

Mijn paard heeft altijd bolletjes boven der ogen nooit kuiltjes zeg maar is da dan ook niet goed?

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 19:46

mijn pony is 15 jaar is net een heleboel afgevallen omdat ze bevangen was. Ik heb inmiddels uitgevonden dat de bijholtes boven de ogen zitten.De bulten worden erger als ze gaat eten . Ik heb ook inmiddels gehoord dat bij mensen met speeksel stenen bijholtes dikker kunnen worden.van de ziekte van cushing weet ik weinig haar vacht ziet er normaal uit ze is wel al aan het verharen maar mijn andere paarden kun je me iets meer informatie geven over deze ziekte .Weet je toevallig ook of de ziekte van cushing met de schildklier te maken heeft ik heb nl gehoord dat paarden die makkelijk dik worden een trage schildklier kunnen hebben

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:27

Bij de ziekte van Cushing hoort ook het symptoom hoefbevangen zijn, en veel eten en drinken. 15 jaar is aan de jonge kant voor die ziekte, maar het zou kunnen. Vraag het even na aan je dierenarts,en veel succes ermee

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:01

Hoi hastiga,

In de link staat e.e.a vermeld over de ziekte van Cushing
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

Ik heb mijn paard verloren aan de ziekte van Cushing. Ook Cindy had nog geen krullende vacht, wel had zij moeite met verharen en had vaak zomers nog een dikkere vacht. Ook zij had bulten ipv kuiltjes boven haar ogen (bij jonge paarden zijn het nog geen kuiltjes, maar oudere paarden horen toch echt kuiltjes te krijgen).

Als je deze ziekte wilt uitsluiten (ik hoop voor je dat zij het niet heeft) dan kan je aan de DA vragen om een bloedonderzoek. Zij kunnen dan de A.C.H.T waarde opvragen.
Er zijn medicijnen die de ziekte kunnen afremmen maar laat ik niet voor de feiten uitlopen.
Ik zou het wel uitzoeken als ik jou was, wellicht ben je er vroeg bij en kunnen medicijnen een uitkomst zijn.

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:24

Zou de DA er even naar laten kijken. 15 jaar, bulten boven de ogen en bevangen geweest is wel heel indicatief voor cushing. Ze mist alleen nog het veel drinken(wat vaak niet opvalt) en de krullende vacht en het afnemen van de bespiering. Maar dat kunnen ze krijgen het hoeft niet of het is nog niet duidelijk.

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 20:40

ze drinkt wel heel veel de laatste tijd. Heel erg bedankt voor jullie informatie ga het uitzoeken laat weten hoe het afloopt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:28

De ziekte van Cushing komt niet altijd voor bij oude(re) paarden. Een stalgenootje van me heeft er een 10-jarige (Lippizaner) ruin aan verloren, en momenteel lijdt haar 12-jarige (Lippizaner) merrie aan de ziekte van Cushing.

Door middel van bloedonderzoek is aan te tonen hoe hoog de waarde van het stresshormoon (kan zo niet op de benaming komen) is.

En paarden met Cushing vertonen lang niet altijd alle symptomen die bij de ziekte voorkomen.

Veel sterkte.

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:38

maandag komt de dierenarts ik hoop maar dat jullie het niet bij het goede eind hebben. Niet onaardig bedoeld hoor maar ik wil mijn ponnie nog even houden als het kan.

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:33

het was een infectie die aan het overgaan was