benen verbrand (zon)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fique

benen verbrand (zon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:48

fique heeft een paar weken geleden haar achterbeentjes verbrand (de witte gedeelten dus).
had er eigenlijk nog nooit van gehoord, wel op een bles ofzo maar geen benen.
ze zien er nu niet uit d'r huid laat nu helemaal los en daaronder zit wel alweer nieuwe huid met haar.
hebben jullie ook wel eens zoiets gehad met je paard en hoe hebben jullie dat behandelt? ze had echt blaren.

passepartout

Re: benen verbrand (zon)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:37

Die van ons ook. Onze merrie is een schimmelbonte merrie. Ik zag het vorige week maandag op de wei, ze liep met haar hoofd op de grond en het leek alsof ze het hoofd niet meer omhoog kon doen.
Heb haar van de wei gehaald en zag dat de huid op beide kanten van haar hals verschrompeld was(net wafeltjes chips). Wij hadden wel even aan zonnebrand gedacht maar aangezien we er nog nooit van gehoord hadden bij paarden lieten we dat idee ook varen.
Mijn man heeft de dierenarts gebeld en die wist meteen wat er aan de hand was en omdat hij de merrie ook kent vanwege een paar keer opvoelen na het insemineren wist hij ook dat ze een huid heeft zonder pigment en dus super gevoelig is voor zonnestralen.
Hij is haar komen spuiten en vertelde dat de huid er helemaal zou afgaan waar ze verbrand is en dat is inmiddels ook gebeurd.
Ik wrijf haar iedere dag in met vaseline omdat de huid erg gevoelig is en nu zag ik er ook barstjes in. De nieuwe huid is nu babyrose.
Volgend jaar krijgt ze gegarandeerd een deken op van kop tot teen met uv filter. Ze is nu dragend en het zal moeilijk worden om een geschikte deken te vinden waar het veulen geen last van heeft om goed bij de melk te komen.
Ik hou het weer wel in de gaten, schijnt de zon te fel dan naar binnen met die knol en snachts naar buiten, dit zal ons niet nog eens overkomen.
Wij hebben al meer dan twintig jaar paarden en fokken ook op kleine schaal en hebben dit nog nooit eerder gezien of er van gehoord, dus voel je maar niet schuldig. Een kennis die naar eigen zeggen meer dan 100 paarden heeft gehad, had dit ook nog nooit gezien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:04

de sokken laten groeien in de zomer en smeren met een factor 30 waterproof om de paadebenen te beschermen..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:20

kan sokken wel laten groeien,maar die heeft ze bijna niet.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:58

Die van mij heeft ook hge witte benen maar heeft nergens last van.

Alleen zijn neus verbrand wel eens.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:09

Verbranden of niet ligt aan het wel of niet hebben van pigment in de huid.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:14

Ik heb een zwarte pony.. zijn neusje was pas ook een beetje verbrand.. gelukkig was dat niet zo ernstig.. veel suc6 ermee.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:28

gaat weer veel beter. moest fique haar benen van de da in de biotex zetten en dat heeft super geholpen. de korsten zijn er zo goed als vanaf en de nieuwe haren beginnen alweer te groeien. ga morgen weer verder opbouwen met haar.