Die van ons ook. Onze merrie is een schimmelbonte merrie. Ik zag het vorige week maandag op de wei, ze liep met haar hoofd op de grond en het leek alsof ze het hoofd niet meer omhoog kon doen.
Heb haar van de wei gehaald en zag dat de huid op beide kanten van haar hals verschrompeld was(net wafeltjes chips). Wij hadden wel even aan zonnebrand gedacht maar aangezien we er nog nooit van gehoord hadden bij paarden lieten we dat idee ook varen.
Mijn man heeft de dierenarts gebeld en die wist meteen wat er aan de hand was en omdat hij de merrie ook kent vanwege een paar keer opvoelen na het insemineren wist hij ook dat ze een huid heeft zonder pigment en dus super gevoelig is voor zonnestralen.
Hij is haar komen spuiten en vertelde dat de huid er helemaal zou afgaan waar ze verbrand is en dat is inmiddels ook gebeurd.
Ik wrijf haar iedere dag in met vaseline omdat de huid erg gevoelig is en nu zag ik er ook barstjes in. De nieuwe huid is nu babyrose.
Volgend jaar krijgt ze gegarandeerd een deken op van kop tot teen met uv filter. Ze is nu dragend en het zal moeilijk worden om een geschikte deken te vinden waar het veulen geen last van heeft om goed bij de melk te komen.
Ik hou het weer wel in de gaten, schijnt de zon te fel dan naar binnen met die knol en snachts naar buiten, dit zal ons niet nog eens overkomen.
Wij hebben al meer dan twintig jaar paarden en fokken ook op kleine schaal en hebben dit nog nooit eerder gezien of er van gehoord, dus voel je maar niet schuldig. Een kennis die naar eigen zeggen meer dan 100 paarden heeft gehad, had dit ook nog nooit gezien.