Bodemwijd, beenstanden; hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Bodemwijd, beenstanden; hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:36

Mijn pony van 3 en een half loopt soms wat vreemd. Bodemwijd zei de instructrice tegen me afgelopen dinsdag, en ook wat stijf.

Het is me weleens vaker opgevallen dat ze achter wat "uitzwaait" om het zo maar te zeggen, dan meer met haar LA been dan RA.
Je ziet ook wel in de hoefafdrukjes dat het niet netjes opelkaar komt.
Verder staat ze volgens mij normaal.
Ze was afgelopen dinsdag tijdens de les niet helemaal fit (zal ook wel met het slechte weer te maken hebben ) en toen was het dus erger dan normaal.

Ik heb haar door de smid al iets meer "binnendoor" laten bekappen de laatste 3 keer, maar dat helpt dus niet echt.
Hij komt hier over 2 weken weer, dus ik zal het met hem overleggen, maar wie kan me er wat meer over vertellen?
Of misschien ervaringen mee en wat is er bij jouw paard aan gedaan?

Bedankt alvast!

ellepel

Re: Bodemwijd, beenstanden; hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:40

mijn vroegere merrie liep ook bodemwijd, die werd ook achter "binnendoor "gezet, duurde wel even voor ik daar iets verbetering in zag hoor.

je ziet t wel vaker bij paarden met een iets smalle borst, de mijne liep soms wel wat waggelend, maar met rijden merkte ik er verder eigenlijk weinig aan..

misschien komt t ook noordat t diertje nog jong is en sterker moet worden, dat na verloop van tijd de gangen sterker worden?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:11

Ik denk ook wel dat het minder zal worden naarmate ze ouder wordt, ze moet natuurlijk aansterken en niet te vergeten dat ze net onder het zadel is. Dat is natuurlijk ook best wel zwaar voor haar. (t is maar een klein A-tje)

De eerste keer dat ze binnendoor werd gezet is nu zeker een half jaar geleden, voor zover ik kan zien is dat niet echt verbeterd..of moet ik daar wat meer geduld voor hebben?

Ellepel, stond jouw pony ook op ijzers of niet? Als dmv (speciaal) beslag er iets aan te doen is, wil ik dat best doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:18

nee, de mijne stond niet op ijzers...

volgens mijn smid kon dat wel, maar ik heb ze zelf toch liever gewoon op blote voeten lopen.

bij de mijne zag je ook niet echt veel verschil hoor met binnendoor zetten, was echt minimaal..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:20

Bodemwijd zit natuurlijk ook gewoon in het paard, ga maar eens kijken op dressuurwedstrijden hoe paarden lopen. Soms zie je het alleen als ze bijvoorbeeld moeten strekken, dan is het vaak een escape om niet verder onder te hoeven treden, maar sommigen blijven het altijd wat doen omdat het nu eenmaal in de bouw van het paard zit. Het kan volgens mij ook niet zo heel veel kwaad.
Ik zou oppassen met al te veel binnendoor zetten, daarmee verander je de hele stand van het been, soms krijg je daardoor eerder artrose in de sprong of knieen. Heb je 't ene opgelost, krijg je er iets ergers voor terug.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:23

Ik zal er eens op gaan letten, dat doe ik eigenlijk nooit

Wat bedoel je precies met onder het strekken?
Als Jewel strekt, zie ik het idd erger..hoe zit dat precies?

Normaliter als ze stapt zie ik één beentje een beetje naar buiten zwiepen, maar het leek dinsdag wel of ze een luier om had ofzo..zo vreemd liep ze.

Het bekappen en eventueel beslaan (moet volgend jaar zobiezo omdat ze ingespannen gaat) laat ik geheel aan mijn smid over. Ik ben het met je eens dat ik daar niet te ver in moet gaan. Hij is een supervakman en heb veel vertrouwen in hem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:33

In de uitgestrekte draf moet een paard de achterhand verder onderbrengen. Dat is moeilijk, als escape zetten ze dan de achterbenen wat naar buiten weg. Dan hoeven ze niet zo te gaan zitten, ze maken het zichzelf wat gemakkelijker. Veel paarden doen dat. Een bodemwijd paard staat altijd een beetje in spreidstand.
Wat jij beschrijft kan overigens ook een enigszins losse knie zijn, bodemwijd is echt een beenstand (zie ook: http://www.hoofcare.nl/voet_en_beenstan ... mages.html)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:39

Aha, dat is me nu duidelijker
Ik ben daar niet zo in thuis..

Maar een losse knie? Wat houdt dat precies in? Ze is verder niet kreupel of wat dan ook, af en toe is ze wel wat stijf.

Is dat ernstig? Anders ga ik toch even de DA erbij halen
(de smid komt overigens a.s. zaterdag)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:38

Nou, als ze bodemwijd is - en ookals ze een losse knie heeft, is daar weinig aan te doen, dus een dierenarts heb je denk ik niet nodig. Ze is immers niet kreupel?
Bij een losse knie zit er wat ruimte tussen de kop en de kom van het kniegewricht, meestal doordat de kniebanden wat ruimer zijn dan de bedoeling is. Je ziet dat vaak doordat een paard wat uitzwaait met een achterbee. Je kunt het verbeteren door je paard te trainen - des te sterker de spieren achter worden, des te minder afwijking je zult zien tijdens het lopen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 21:10

Ik weet wel dat losse kniebanden vaak voorkomt bij jonge (kleine) pony's of juist bij hele grote paarden.
Dacht dat je iets anders bedoelde; maar ik heb dit al vaker meegemaakt met een andere pony (die overigens niet zo loopt) dus ik weet wel ongeveer hoe ik het moet aanpakken.
Training gaat in ieder geval goed

Ik wacht even af wat de smid er van zegt zaterdag. Ze is tenslotte ook nog maar net onder het zadel en erg wankel en wiebelig, al heb ik haar nooit echt anders zien lopen. Het is me al wel opgevallen vanaf dat ik haar had (twee jaar nu) maar er nooit zoveel aandacht aan besteed omdat ik dacht dat het wel bij zou trekken.

Bedankt voor je antwoorden!