Witte rand in zool...Hoefbevangen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Witte rand in zool...Hoefbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:33

Mijn vraag staat al zo'n beetje in de titel, mijn paard is pas beslagen, toen merkte de hoefsmid op tijdens het omleggen van de ijzers dat de witte rand onder de zool, breder was dan normaal.
Vaak is deze een paar MM nu was die ruim een CM, hij zei dat dit kon duiden op hoefbevangenheid .
Ik merk niks aan mijn paard hij loopt en doet verders normaal, kan het toch iets met hoefbevangeheid te maken hebben?

sixpack

Re: Witte rand in zool...Hoefbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:38

Het kan zijn dat hij een keer bevangen geweest is. Daar hoeft hij nu geen last meer van te hebben.
Maar er zijn ook andere aandoeningen die een verbreding van de witte lijn geven. Als ze verder niet kreupel is zou ik er niets aan doen.
Als je zekerheid wil moet je de DA er even naar laten kijken.
Succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:44

Ik denk dat je de witte lijn bedoelt, en die moet inderdaad heel dun zijn. Wat de oorzaak is is zonder plaatjes hier niet te zeggen. Het kan zowel een licht vorm van hoefbevangenheid zijn als een verkeerde hoefvorm (hoewel dit vaak hand in hand gaat). De hoefbevangenheid kan je ondervangen door dieet (geen fructaan/suikers) en beweging. De verkeerde hoefvorm zal je smid moeten aanpakken, maar dan moet hij een verkeerde vorm wel als zodanig herkennen.
kijk anders op : www.natuurlijkbekappen.nl of Google eens op natural of barefoot trim. Daar staan foto's van hoe een goede hoef eruit hoort te zien. Let wel dat niet alle smeden het met deze inzichten eens zijn en deze methode niet of minder werkt met ijzers.

Sixpack: Niet alle dierenartsen hebben veel verstand van hoeven, meestal verwijzen ze daarvoor door naar de hoefsmid

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:44

heb nog even rondgekeken op i-net

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm

Hier staat ook het 1 en ander op,

SIXPACK weet jij misschien wat andere oorzaken van de verbreding van de witte lijn kunnen zijn?

Hij is verder niet kreupel helemaal niks anders dan normaal daarom was ik ook een beetje verbaasd, toen ik het hoorde.
(ook in het verleden geen vermoedens gehad voor hoefbevangenheid)

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:39

zoek eens onder "white line disease" of zit ik fout ?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:54

Idd kan het hoefbevangen zijn. Maar ook hoefijzers en verkeerd bekappen zorgen voor een verbreding van de witte lijn.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:30

Wittelijn verbreding worden meestal veroorzaakt door het beslaan (lucht en bacteerien dringen binnen langs oude nagelgaten) en of slechte hoefvorm, met ammoniak en gebrek aan blootstelling aan water als bevorderende factoren.

Bij (beginnende) hoefbevangenheid laat de wittelijn los van de hoefwand. Deze verbinding is de enige wijze van ondersteuning (ophanging) van het hoefbeen in de hoornschoen, waarop het gewicht van het paard neerkomt bij elke stap.