haver???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

haver???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:47

Mijn verzorgpaard krijgt normaal altijd biks aangevuld met lucerne. Hij is wat te zwaar, dus nu zijn we op aanraden van de instructrice van de eigenaar overgestapt op half haver, half bix.

Hij heeft ongeveer sinds 14 juli dit menu. Sinds 19 juli is ie met rijden een totaal ander paard, hij is veeeel trager, lui voor het been en lijkt wel futloos. Op stal is er niets aan hem te merken, terwijl als hij iets onder de leden heeft, of er ff geen zin meer heeft dit ook op stal en met poetsen en voeren wel duidelijk te merken is.

We zijn nu op aanraden van mijn instructrice weer van de haver af, om te kijken of het hiermee te maken heeft. Of hij zijn energie weer terug krijgt.

Nu is mijn vraag of iemand hier ook zoiets heeft meegemaakt met verandering van voer of met haver specifiek.

Vraag 2, weet iemand waar ik info zou kunnen vinden over haver, de effecten ervan enz.

Bedankt alvast. Groetjes Michelle

Kylan

Re: haver???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:59

Voer je gewone haver of geplette haver? Als je geplette haver voert wordt het beter opgenomen, gewone haver wordt soms slecht verteerd. Als je paard gewone haver krijgt kan het zijn dat hij dat niet goed verteerd en er dus geen energie uit kan halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 06:29

lucerne bevat nogal wat energie, maar kan zijn dat je paard beter energie kan halen uit lucerne dan uit haver.

idd geplette haver is makkelijker te verteren en levert beter energie

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:12

Het is geplette haver wat we voeren.

Ik ga vandaag weer lessen, morgen zuidhollandse kamp. Hij staat nu sinds dinsdag avond niet meer op haver en biks, dus ben benieuwd of we daar nu al wat verschil van kunnen merken.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:52

Haver heeft een lage mineralengehalte. Daarnaast een ongunstige kalk/fosforverhouding.
Er ontbreken ook vitamine's A en vitamine's D in.

Voordelen van haver is wel dat het goed wordt opgenome door de meeste paarden. Ze hebben een vrij hoog gehalte ruwe celstof en dit heeft een gunstige werking op de bewegingen van het maagdarmkanaal.
Het heeft een hoog vetgehalte waardoor er een mooi haarglans ontstaat en je kan haver heel makkelijk beoordelen met het blote oog op de kwaliteit.

De specifieke eigenschappen dat het stoffen bevat wat temperament en prestatievermogen beïnvloed is nooit aangetoond. Dus vaak berust dit op een fabel.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:20

Koekiesgek schreef:
Haver heeft een lage mineralengehalte. Daarnaast een ongunstige kalk/fosforverhouding.
Er ontbreken ook vitamine's A en vitamine's D in.

Voordelen van haver is wel dat het goed wordt opgenome door de meeste paarden. Ze hebben een vrij hoog gehalte ruwe celstof en dit heeft een gunstige werking op de bewegingen van het maagdarmkanaal.
Het heeft een hoog vetgehalte waardoor er een mooi haarglans ontstaat en je kan haver heel makkelijk beoordelen met het blote oog op de kwaliteit.

De specifieke eigenschappen dat het stoffen bevat wat temperament en prestatievermogen beïnvloed is nooit aangetoond. Dus vaak berust dit op een fabel.

Dat laatste heb ik idd nooit geweten, mijn instructrice kwam hier mee. Zij had jaren geleden (van een bekende paarden homeopaat) dit gehoord en dat het idd een eeuwenoude fabel is. Zij had toendertijd haar paard ook op haver staan voor meer energie.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:14

Zou gewoon een goede volledige sportbrok gaan voeren, weet je zeker dat alles er in zit. Groetjes Brennie

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:16

Als het paard echt te dik is, zou ik gaan snijden in het hooi/kuil. Vervang een gedeelte door stro, daar zit minder in maar is wel ruwvoer.

Als het paard intensief wordt gereden heeft het toch energie nodig.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 00:24

Hij krijgt geen kuilgras, hooi alleen als ie niet in de wei komt. In de wei staat niet veel gras en hij staat er nooit hele dagen in. Stro is een probleem, daar is hij allergisch voor. Waarschijnlijk gaat ie dan toch weer op bix en lucerne, of een granenmix, maar dan zonder mais en haver ofzo. Het is gewoon erg moeilijk, we veranderen nooit wat, en nu doen we dat een keer en dan reageert hij er zo slecht op.

In mn profiel kun je zien dat hij wel wat te zwaar is.

Hij wordt 2 tot 4 keer per week intensief gereden. Als we wedstrijd hebben komt dat er nog bij. De dagen dat er niet intensief gereden wordt, dan wordt hij gelongeerd of wel rijden maar geen zware training. Hij staat nooit een dag stil of alleen op de wei.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:20

Mais maakt dik, haver niet.

Staat hij hele dagen op de wei? Krijgt hij dan wel krachtvoer? Want veel mensen voeren vanuit het krachtvoer, terwijl juist ruwvoer het allerbelangrijkste is.
Ik zou dus eerder dan het krachtvoer weglaten en wat ruwvoer gaan geven.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 08:02

Hij kreeg in principe elke dag bix en lucerne (en dan meer bix wanneer we gereden hebben) aangevuld met weidegang of hooi. Hij staat nooit hele dagen op de wei, meestal een aantal uurtjes.

Stomme vraag miss, maar wat is precies het verschil tussen krachtvoer en ruwvoer?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:00

Krachtvoer geeft energie, dat is de brok zegmaar. Ruwvoer is meer 'vulling' en als je voldoende ruwvoer geeft kan je paard genoeg kauwbewegingen per dag maken. Ruwvoer is kuil, hooi en je zou stro er ook bij kunnen rekenen.
Ruwvoer is veel minder energierijk dan krachtvoer.