Oh,jee, wat nu (weer)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WendyB

Oh,jee, wat nu (weer)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:20

Sinds een paar weken doet mijn paard het volgende: zodra ik de teugels aanneem en hem laat afbuigen, geeft ie een flinke kuch en briest daarna een paar keer flink. Soms blijft het een paar keer bij alleen briesen (maar dat deed ie wel vaker).
Hij hoest niet op stal, niet in de paddock na wat dollen met zijn vrienden en ook niet tijdens een buitenrit.
Tijdens het rijden maakt hij een fiks stoomtrein-geluid.
Dit deed ie altijd al iets, maar is beduidend meer geworden.
Heb er al een veearts bij gehad en die dacht aan een irritatie in de keel (geef hem nu al weken een hoestpoeder op kruidenbasis daarvoor) of lichte cornage.
Hij doet het nu nog steeds, het is wel minder, maar maak me toch een beetje zorgen.
Veearts zei: gewoon lekker doortrainen, kan geen kwaad. maar ik durf dit eigenlijk niet heel enthousiast te doen, ik rijdt rustig en met veel tussenpauzes.
Wil in september een wedstrijdje gaan proberen, maar ik weet niet of dat wel een goed plan is.
Ik baal echt onwijs, want dit is al het zoveelste in één jaar tijd (kan ie ook niets aan doen, hoor!), na een operatie (laparoscopische castratie)
vorig jaar heeft ie een behoorlijke weerstands-dip
Daarvoor had ie nooit wat (hormonen??).
Iemand ervaring/tips??

Anoniem

Re: Oh,jee, wat nu (weer)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:16

Bij Cornage veroorzaakt een verlamde stemband een ''vreemd'' geluid dat het paard bij inspanning maakt. Het hoeft de prestaties van een paard niet te verminderen, maar het vermindert de luchttoevoer naar de longen en het put je paard eerder uit. Er zijn nl. cornage-rijders die het goed doen in de sport!

Iets wat de veearts kan doen is de luchttoevoer vergroten door het strotterhoofd te operen. Bij de operatie worden de zakjes links en rechts van de stembanden weg gesneden. Daarvoor worden er snedes in de keel gemaakt. Als de wonden dan genezen, trekken de stembanden strak en ontstaat er een grotere opening voor een betere luchttoevoer naar de longen.

Sterkte !

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:57

Een dierenarts kan volgens mij makkelijk controleren op cornage. Bij de aankoopkeuring van mijn nieuwe paard hebben ze een slang met een camera door de neus gedaan om naar de stembanden te kijken. Dan kunnen ze dus zien of je paard cornage heeft.

Is de bak misschien stoffig ofzo? Dat zou kunnen verklaren dat je paard het alleen in de bak doet. Anders zou ik het ook niet weten.

Sterkte ermee!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:01

Ik zou toch even goed oppassen, voor hetzelfde geld is het toch een luchtwegprobleempje en dan moet je juist niet al te fanatiek rijden. Als je het zeker wil weten kan de DA met een endoscoop in de luchtpijp kijken (dan kan ie ook meteen letten op cornage), je kunt anders ook de DA vragen te komen als je rijdt zodat hij het zelf kan horen en zien. Cornage haalt ie er dan wel uit hoor, is een heel typisch geluid meestal.

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:23

Zou het advies van de mensen hiervoor opvolgen. Wel lastig dat hij het alleen bij inspanning doet. Is dus moeilijk te controleren met een endoscoop.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:34

Als dr prut in de luchtwegen staat zie je dat ook in rust. Cornage kun je ook in rust zien mbv bepaalde reflex: je geeft het paard een soort karateklapje net achter zn schouderblad (eventueel met bijbehorend karate-kreetje ) en dan zie je door de endoscoop aan de andere kant de stemband bewegen als t goed is (als ie geen cornage heeft). Als je precies weet waar je moet voelen kun je dat zelfs aan de buitenkant voelen.

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:43

Bedankt allemaal, heb vandaag nogmaals veearts gebeld komt morgen langs, want ik krijg de zenuwen van dat gehoest.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:37

Lijkt op een keelontsteking. Fries bij ons op stal had zoiets vorig jaar ook. Zij is met haar paard naar Bodengraven geweest maar wat ie precies heeft gekregen weet ik niet. En ze staat niet meer bij ons op stal. Misschien een andere veearts bellen? Ik vind het raar dat deze je adviseerd om door te rijden. Ik heb altijd begrepen dat je bij hoesten rustig aan moet doen, wordt zomaar iets chronisch.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:41

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:24

Veearts net geweest.
Andere dan vorige keer, maar wel van de zelfde praktijk.
Heb het hele verhaal nog een keer verteld.
Longen zijn goed, keel is goed.
Krijgt nu Ventipulmin om te kijken of het daar beter van wordt, want het kan zo zijn dat er toch ergens wat slijm oid zit, dus dit krijgt ie puur om uitsluitsel te krijgen over een evt. bronchitits oid.
Moet ik tien dagen volhouden.
Als het dan nog niet beter is gaan ze kijken met de endoscoop.
Van deze veearts mag ik ook gewoon (rustig) rijden, maar denk dat ik dat maar gewoon even niet doe.
Ga wel wandelen ofzo, is ook nog goed voor mij, haha.
Hij heeft verder geen verhoging of koorts, heeft ie al die tijd al niet, dus denk niet dat het een ontsteking is, maar je weet maar nooit...
Ik wacht even die Ventipulmin af
Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips.