SPOED!!! Tegen hoefbevangenheid aan?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

SPOED!!! Tegen hoefbevangenheid aan?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:58

Hallo,

ik heb deze week mijn oude pony te logeren omdat het nieuwe baasje er momenteel geen tijd voor heeft. Ik heb een week vrij, dus hij staat nu hier een weekje.

Toen ik maandagavond Misty op ging halen schrok ik me al een hoedje, ze is echt moddervet en staat vreselijk slecht op de hoeven... Gister ben ik ff met dr naar buiten geweest en heb ik vooral heel veel gestapt en kleine stukjes gedraafd. In het draven struikelde ze al steeds, vandaar vooral veel gestapt. Vandaag ging ik er in de bak ff op en nadat ik 10 minuutjes had gestapt wou ik aandraven. Weer struikelde ze en ze lag nu op dr knieen, lag er dus haast voorover af! Nadat ze weer stapte weer opnieuw aangedraafd en ze wou gewoon haast niet draven nu.... Heb het een half rondje geprobeerd, maar echt heel beroerd! Toen eraf gestapt en de longe gepakt, aan de longe gedaan en gaan draven. Ook nu echt heeeel slecht draven, kort en steeds weer willen stappen.

Ze loopt niet kreupel of onregelmatig, maar ze zet gewoon alle 4 dr benen het liefst weer zo snel mogelijk neer... Is dit het begin van hoefbevangenheid???? Of komt het gewoon door dr lange tenen....

Ze is dus inmiddels 17 jaar en de laatste tijd werd ze alleen op zaterdag gereden en stond ze verder overdag in het land. Ze is een iets koudbloedig type, dus ze heeft er zeker aanleg voor!

Help!!

Kinke

Re: SPOED!!! Tegen hoefbevangenheid aan?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:40

moeilijk te zeggen vanaf papier. Lange tenen zijn sowieso slecht.
ik zou het risico niet nemen en haar in de bak zetten met alleen hooi. Geen crashdieet laten volgen, dat is ook erg ongezond en niet longeren, alleen veel rechte stukken met haar wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:46

Thanxx. Ze staat nu in een heel klein stukje land zonder noemenswaardig gras (=kaalgegeten). Net op de straat gestapt en gedraafd en dat liep wel beter dan in de bak. We kijken het ff aan... alle hoefsmeden hebben het hier te druk, de eerste kan pas dinsdag...

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:05

volgens mij willen ponys die hoefbevangen zijn, juist niet op de hoeven staan. Dus elke keer proberen ze hun benen te ontlasten door ze om ste beurt op te trekken. Als je pijn aan je voeten hebt, wil je er liever niet op staan, en wil je liggen of zitten. dit geldt ook voor paarden. Ze liggen veel, en staan het liefst niet op hun voeten.
Misschien heb je hier iets aan succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:34

Nou heb dr net ff losgedaan in de bak en ze liep weer een stuk beter, misschien dat ze toch door die struikel voorzichtig was gaan lopen. Heb net dr baasje ff gebeld en voor haar was dit ook de druppel en ze gaat m nu ergens anders stallen...

@Lizzy: je hebt idd gelijk, want ze ligt helemaal niet en komt gewoon naar je toe lopen als je bij dr komt...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:48

Niet alle hoefbevangen paarden gaan er direct bij liggen hoor, die van mij heeft nog 3 dagen 2 veeartsen voor het lapje gehouden, pas daarna ging ze veel liggen. Tevens had ze niet die typische hoefbevangen stand.