hoefbevangen, eerste tekenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

hoefbevangen, eerste tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:31

Toen ik vanochtend bij de wei aan kwam zag ik tot mijn schrik dat Roger op de wei stond in plaats van in de paddoc. Op zich niet zo erg zou je denken, maar de wei is in Juni net opnieuw ingezaaid en hij staat al de hele zomer op een heel kaal stukje met hooi als hoofd voeding.
Ik weet niet hoelang hij dus al ontsnapt was en hoeveel van dat hele verse gras hij heeft gegeten, maar in het slechtste geval is dat heel de nacht.
Kan dit al kwaad? Kan dit al hoefbevangenheid veroorzaken en waar moet ik dan op letten?
Ik heb hem maar zijn 300 gram krachtvoer wat hij normaal krijgt niet gegeven en zie verder niks bijzonders aan hem. Hij wilde alleen niet zo graag lopen met longeren, maar dat was een paar dagen geleden ook al.

Marigold

Re: hoefbevangen, eerste tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:43

nou ik denk zelf niet dat hij er hoefbevangen van wordt, pas eerder op voor koliek.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:15

Hoe snel komt zoiets? Heb zowel koliek als hoefbevangenheid nog nooit meegemaakt. Vanmiddag om 4 uur had hij nog nergens last van, zou ik vanavond nog een keer gaan kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:21

Als hij hoefbevangen is, loopt hij onregelmatig tot hinkelend en soms trekken ze hun buik ook op. Asjeblieft pas er voor op, het is echt n rotziekte!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:29

ja als je tijd hebt nog wel even gaan kijken ja.
koliek:
bijten/ kijken naar de buik, onrustig, willen rollen.
je moet er dan mee lopen en zorgen dat hij niet rolt.
en de da bellen, bovenstaande in afwachting van komst da.

koliek is gasophoping in de darmen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:30

Het lijkt ook net of ze op eieren staan. Ze hebben een hele rare houding hoe ze op de hoeven staan.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:34

als je pony hoefbevangen is kan het ook zijn dat ie kringen op zijn hoeven heeft.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:58

Verplaatst van VMR naar MD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:02

Het jonge gras is niet best, teveel eiwit kan voor problemen zorgen, hoefbevangen bijv. Het is al gauw te zien aan hoe je paard gaat staan en moeilijk lopen .. Koliek is veel rollen, zweten en happen naar de buik ..
Wat het ook is, sterkte!

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:33

Als een paard bevangen is wil het de hoeven niet belasten. Meestal zijn het de voorbenen. Je kunt dit zien doordat ze van het ene op het andere been gaan staan. Ook is de hoef vaak warm en gaan ze veel liggen. Ze reageren ook vaak pijnlijk als je op de hoef tikt met iets hards.
Succes!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:58

De hoeven zijn vaak ook veel warmer dan normaal (mn voor in vergelijking met achter) en je voelt heel duidelijk de polsslag in de kootholte (voel je normaal ook wel iets maar bij hoefbevangenheid heel duidelijk). Ook heeft ie veel pijn en eet ie daarom misschien minder. Verder alle dingen die hierboven staan.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:17

Hoefbevangen word een paard niet zo 123, zeker niet van een nacht op een wei met jong gras.Hier is wel wat meer voor nodig. Koliek zou eventueel wel kunnen maar ik denk als je paardje er last van krijgt dat hij alleen aan de dunne is morgen en dat het verder wel losloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:21

En.. heeft ie nog ewrgens last van gehad?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 07:28

nee gelukkig heeft hij nergens last van.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:52

De allereerste tekenen van hoefbevangheid zijn een bolle zool, een 'knik' in de hoef en gevoelig lopen op steentjes. Als je paard bijna niet meer kan lopen enz ben je er veel te laat bij. ( en hoefbevangenheid komt niet door eiwitten maar door fructaan) (sorry moest nog even reageren)

Gelukkig heeft je paard nergens last van!!!