Wat te doen tegen drukking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vlindertjes

Wat te doen tegen drukking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:12

Heej,
Ik rijd op een pony en ze is de laatste tijd heel lastig met het opzadelen, ze blijft maar stijgeren, maar we vonden keer op keer niets. Totdat ik gisteren zag dat ze een best dikke blut bij haar schoft heeft, en deze is ook zeer pijnlijk. Maar wie heeft er een oplossing voor, en die het liefst niet al te duur is... we stoppen ook even met rijden, totdat het weer over is.
Wie heeft er tips/ adviezen?
Groetjes Mandy

ellepel

Re: Wat te doen tegen drukking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:18

denk dat je dan op zoek moet naar een zadel wat beter past?
deze zal dan wel ergens knellen, dus niet helemala goed passen.

tijdje niet rijden inderdaad, en even uitzoeken wat er mis is met t zadel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:25

Traumeel gel.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:01

niet gaan smeren ofzo, ander zadel kopen, of dit zadel aan laten passen door een goede zadelmaker. is misschien niet heel goedkoop, maar wachten tot de bult weg is, en er daarna gewoon weer hetzelfde slechtpassende zadel opleggen is natuurlijk ook niet slim, dan heeft ze het binnen de kortste keren weer

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:46

ja idd ben het met marlo eens...

smeren met creme en dingen heeft geen nut...
je zadel zal wel niet goed liggen

dat kan je testen...

als je zadel goed passend is kan je vanaf achter bijna door het zadel heen kijken...
het mag niet te veel wiebelen..
en de zweetbladen moet goed aansluiten maar niet helemaal klem zitten...

bel anders een zadelmaker en laat die er naar kijken
mocht die zeggen dat het niet nodig is een nieuw zadel te nemen laat dan de DA komen en hem ff nakijken...

maar ik ken je bijna garanderen dat het je zadel is die niet goed past

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:37

Ik zou de plek ook insmeren met Traumeel en zeker op zoek gan naar een goed passend zadel. Eventueel ook een Gelpad gebruiken. Sommige paarden lopen onder elk soort zadel gevoelig en hebben een gelpad nodig. Maar het moet natuurlijk wel goed passen

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:45

Ik zou in ieder geval niet rijden tot de drukking is verdwenen. Je kunt de drukking insmeren met Traumeel gel of Calendula zalf.

Voordat je weer begint met rijden zou ik het zadel na laten kijken. Als je op je zadel zit, moeten er minstens 2 vingers tussen de schoft en de kamer van het zadel passen.

In ieder geval zou ik in het begin een dikke onderlegger onder het zadel gebruiken, zodat de oude drukking niet weer opengaat.

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:54

Ik zou het zadel opmaat laten maken, maar dan ook niet een gelpad ofzo er onder leggen, dat is alleen nuttig als je zadel niet past.

Het is zowiezo verstandig om de zadel elk jaar na te laten kijken bij een goede zadel maker.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:59

Subalia schreef:
Ik zou het zadel opmaat laten maken, maar dan ook niet een gelpad ofzo er onder leggen, dat is alleen nuttig als je zadel niet past.

Het is zowiezo verstandig om de zadel elk jaar na te laten kijken bij een goede zadel maker.

Een gelpads is ervoor om de druk van de ruiter te verdelen. het vangt schokken op en is bestemt voor de gevoelige rug. Of bij herstel van drukkingen. Ik ken een paard die de rug zo kapot heeft gehad, die kan alleen gereden worden met een gelpad anders gaat de plek weer open ongeacht goed passend zadel. Een gelpad is er absoluut niet voor om te gebruiken bij slecht passende zadels, want die horen niet op je paard

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:51

ik zou de wond maar eerst goed laten helen en dan een gelpad of bontje voor onder het zadel doen. of als het zadel niet past een ander zadel

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:38

Meestal worden drukkingen veroorzaakt door een zadel dat niet goed past, dus je kan beter inderdaad de zadelmaker even bellen.
Op mijn oude manege stond een paard die bij ieder soort zadel last had van drukkingen. Zij heeft toen een speciaal drukkings-pad gekregen en ze was zo van de klachten af. Het is een of ander opblaasbaar dekje, het hielp in ieder geval wel!
wat je ook kan doen is een dik vilten pad kopen en gaten uitknippen op de plek van de drukkingen, werkt soms ook.
Maar het allerbeste is natuurlijk een goed passend zadel, succes