bronchitus na een aantal weken weer terug (ervaring mee?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

bronchitus na een aantal weken weer terug (ervaring mee?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 21:32

Lizzy had elke winter al een klein hoestje, maar alleen bij erg slecht weer. Vooral als ze niet in de weide kon, en dus de hele dag binnen moest staan. Afgelopen winter werd het zo erg, dat de DA gekomen is. Het was bronchitus die uitgelopen was in stofallergie. Na 4 verschillende(zeer zware) kuren, hadden wij het idee dat lizzy bronchitusvrij was. Deze kuren waren zo heftig dat ze soms kletsnat van het zweet in de stal stond, en zomaar een dag met gestrekte benen in de wei kon liggen. De DA zei aan het einde van de winter dat hij geen garantie kon geven dat het over was. Maar oke, wij 400 euro armer, maar lizzy (naar wij dachten) bronchtus vrij.
Maar tot onze schrik, is het na een aantal weken weer terug gekomen. Eerst 1 hoestje, maar nu is het zo erg dat ze zelfs in de stal hoest. Dus ik vandaag de DA gebeld, en hij komt gelukkig morgen. We zijn erg benieuwd wat hij zegt.
Mijn ouders voelen zich toch wat teleurgesteld, zij moeten het geld betalen. Ik heb hen afgelopen winter tot betalen gekregen, door te zeggen dat dat de ene kans was om het over te laten gaan. We denken nu na de winter (als ze dan noch hoest) lizzy te verkopen. Al die medicijnen zijn duur en mijn pa heeft niet echt een goed betaalde baan (boer). Voordat lizzy begon met hoesten, kon ik gerust 20 min galopperen, zonder zweet of risico. Ik heb de hele winter niet kunnen trainen, en nu weer niet. Lizzy heeft er verder niet echt last van (ze is nog even druk als daarvoor).. Ik ben besloten, samen met mij instructrice, dat ik lizzy nog tot na de winter aanhoud, haar minder intensief ga rijden (dit ook ivm met examens) en het zo nog probeer uit te zingen. Voor ons dus waarschijnlijk geen wedstrijden meer .. Ik had er nog 2 op de agenda staan voor augustus en september. Maar dat moet ik dus nog maar aanzien, of dat gaat lukken. Ik wil het iig niet overhaasten want dat zitten we helemaal in de put.
Heeft iemand misschien ervaring met een terugkomende bronchitus, of met verkopen van het paard vanwege deze reden? Ik wil het graag horen

Suzan1

Re: bronchitus na een aantal weken weer terug (ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:56

dat is niet leuk allemaal.

Heel belangrijk is dat jouw paard absoluut zo min mogelijk met stof in aanraking komt.
Dus; geen droog hooi, geen stro of koolzaadstro op de bodem.
Stal ernaast mag ook niet met stro bedekt zijn.

Welke stoffige elementen kunnen nu nog met jouw paard in aanraking komen? (denk dan ook aan zijn omgeving) binnen of buiten ..

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:37

De DA is geweest. de bronchitus is weer terug aan het komen.. Ze moet nu op stofvrije krullen, en moet eigenlijk een buitenbox. Ze staat nu in een stal in een grote schuur, vlakbij de hooi/stro opslag.. Ben benieuwd hoe mijn ouders daar op zullen reageren ... Het hooi bleef ik al die tijd al nat maken, en dat doe ik nu nog steeds. Ze moet nu zo veel mogelijk in de wei, maar dat stond ze bijna het hele jaar al. Ze heeft injecties gehad, en moet weer verder met de hoestsiroop. Vrijdag komt de DA weer voor nieuwe inentingen. Ik ben benieuwd of het dan weer overgaat. Iemand verder nog ideeën, tips of reacties?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:20

ja, de belangrijkste tip: wegzetten van hooi of strooiopslag! Al dat stof komt naar beneden dwarrelen.

Sinds ik een stofallergisch paard op stal heb, ben ik met alle stallen overgegaan naar vlas als bodem. Voordien stonden ze hier op koolzaadstro.

Stro en koolzaadstro bevat enorm veel stof. Het stof uit de stal van de buurman kan al voldoende zijn om bij jouw paard de allergie op te wekken. Houtkrul is ook prima als bodembedekker.

Daarom stof uit alle stallen weren, zelfs het aanvegen voor de stal: niet doen als jouw paard erin staat. Als jouw paard met stof in aanraking komt gaat het hoesten niet over.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:08

idd thanx voor de tips.. Ik ga mijn vader zo ver krijgen dat hij een box maakt waarbij lizzy met haar hoofd naar buiten kan staan(iets verder van hooi en stro opslag), mn ma heb ik al zover .. Maar ik dacht ook aan van die matten die je in de stal kan leggen, daarover een beetje houtkrul. Zou dat ook een idee zijn, en heeft iemand daar ervaring mee?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:27

maak er een gewoonte van om ALLES met stof, uit de buurt van je paard te houden(denk aan vegen, hooi, stro,stoffige brok,rijden in stoffige bak enz)....in het begin heel veel moeite, maar naderhand gaat dat vanzelf het beste is dag en nacht buiten natuurlijk! ( het is goedkoper doordat je geen rekening hoeft te houden met stof-arme bodembedekking en hooi is op de wei een stuk minder stoffig...zeker als je het eerst ut elkaar plukt *waar ze niet bij is dan eh! * )
mijn paard heeft ook een lichte vorm van bronchitis maar dat is doordat ik overal rekening mee hield al een heel stuk verbeterd
misschien kan je ook homeopatische spullen geven, die de luchtwegen ondersteunen....een niet-zo-goedkoop poeder (srry ) is respiraze....kan je bij de paardendrogist halen en werkt egt super bij mijn paardje

suc6 ermee!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:13

Als de bronchitis weer terug is gekomen dan is het waarschijnlijk chronisch geworden.
Mijn vorige paard had ook chronische bronchitis en stofallergie, en dat is erg lastig. Maar hij was nog wel gewoon te rijden. Ik reed er Z-dressuur mee.

Maar wat de anderen ook al aangaven: zoveel mogelijk buiten laten, niet op stro, geen droog hooi, stal niet aanvegen/opstrooien/uitmesten met het paard erin, niet naast hooi/stro opslag stallen: het liefst in een buitenstal.

Mijn paard liep 's zomers hele dagen buiten, op een kaal stuk gras. Behalve als het heel warm was, of erg regende was hij binnen. 's Winters stond hij natuurlijk op stal. In een buitenstal, met alleen een dak boven zijn hoofd. Tegen de wind hadden we windbreekgaas om de stal heen. Dus veel frisse lucht, pas op voor tocht!!!

Met een aantal aanpassingen moet een paard met bronchitis/stofallergie nog goed te gebruiken zijn. Mits het paard niet dampig is natuurlijk.

Als je meer wilt weten kun je me een PB sturen.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 08:15

lizzy is best wel gevoelig als het om regen gaat, dus ikheb er altijd wat moeite mee om haar snachts ook buiten te zetten. Ze loopt swinters als het niet regent wel overdag buiten. Ze komt er dan iig een paar uur per dag uit ( ze loopt niet onder deken) .. Ik gaf haar altijd al foenegriek, maar dat kan niet in combinatie met deze kuur. Ze heeft 2 injecties gehad, en daar is ze normaal al een beetje dizzy van, maar ze krijgt er nu ook nog ventipulmin bij. Dat geeft haar ook altijd best een harde klap. Maar ik ga iig overal rekening mee houden! We hebben wat langer over de buitenbox gedacht, en weten nu een andere plaats, waarbij ze echt een stuk bij de hooiopslag vandaan staat, met nog een muur ertussen . Mn pa weet het alleen nog niet , maar mn ma staat helemaal aan mijn kant.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:23

Veel succes Lizzy. Als je vader begrijpt dat deze veranderingen alleen maar beter voor je pony zijn, dan zal hij dat heus doen.

Met een aantal aanpassingen kan je pony er heel oud mee worden. En als ze niet zo goed tegen de regen kan, kan je haar altijd nog een regendek opdoen. Er zijn hele goede dekens waar je pony kurkdroog onder blijft. Mijn paarden hebben ook altijd regendekens op.

En Ventipulmin is inderdaad zwaar spul. Maar foenegriek helpt niet meer bij een paard met chronische bronchitis.