castreren 11 jarige hengst - ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krista

castreren 11 jarige hengst - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:47

Hoi,

Ik had nooit verwacht deze beslissing toch nog te moeten maken, maar om te voorkomen dat de situatie zeer ergerlijk wordt, wil ik toch mijn nu 11 jarige Arabische Volbloedhengst laten castreren.

Hij zit zichzelf duidelijk in de weg, ik kom dadelijk op het punt dat ik alleen nog maar kan mopperen op hem, er zit geen rust in hem - hij loopt zich mager, zo erg is het nooit geweest. Plus, mijn andere paard, ook een hengst maar erg braaf, beheerst en totaal geen gifkikker, laat zich door hem behoorlijk overbluffen. Ik loop daardoor het risico dat ook hij zich laat meeslepen - en dat is wel het laatste wat ik wil.

Aan alle manieren kleven risico's, zowiezo is het bij een oudere hengst toch wat 'spannender'. Dus... graag jullie ervaringen, wat is beter, bijvoorbeeld naar de kliniek in Bodegraven, of toch richting Utrecht?

Alvast bedankt voor de reacties,

Krista

Ukster

Re: castreren 11 jarige hengst - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:52

ik zit dus met de zelfde vraag en heb die al een keer op bokt gesteld,
mijn pony is dus 7 en nog hengst.
maar met de vakantie is hij behoorlijk los geslagen.. en nu eenmaal terug is hij nog drukker als dat hij was, maar voor mij nog fijn hanteerbaar.

de een had er goede ervaringen mee, dat hij nog wel het vurige karakter had en niet de interesse voor merries meer.
en de een had er slechte ervaringen mee, dat het paard compleet omsloeg.
ik hou ook nog wel dit topic in de gaten om te kijken of er nog nieuwe reacties komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 06:55

mijn pony is op 7 jarige leeftijd gecastreerd, maar ik merk niet aan hem dat er nadelen zijn, ik heb hem nu 6 jaar, en hij is prima gezond.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:31

Mijn tante heeft haar paard op 11 jarige leeftijd laten castereren... niets aan de hand. Hier op bokt zit een meid die heeft vorig jaar haar paard van 18 laten castereren en dat is ook goed gegaan

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:23

als je ze later dan normaal castreerd, heb je wel kans op een grotere terugslag van het paard. maar dat is meestal tijdelijk

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:24

Wij hebben ook eens een hengst van 17 gecastreerd (om hem met pensioen te kunnen laten gaan zonder gevaren). Ging super... we hebben hem daarna ook gewoon nog een hele tijd bijgereden.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:45

Hoi,

bedankt voor jullie reacties! Inmiddels heb ik de kliniek gebeld, maandagavond kan hij er heen en dinsdag laten ze hem een toontje lager zingen....

Ik vind het wel spannend, maar goed, er is nu een punt bereikt. Nog meer terugslag dan dat hij zich nu aandoet is bijna niet mogelijk, we noemen hem al Jurassic Park IV want als hij buldert lijkt het net of godzilla naast je in de stal staat. Hm.

Ik hoop dat hij eindelijk ook eens wat meer rust krijgt.

Krista

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:49

Bij oudere hengsten is het wel veiliger om ze via de lies te laten castreren. Dan gaan ze onder volledige narcose en maken ze een sneetje in de lies. Ze binden de zaadstreng af en halen de testikkels eruit. Naderhand hechten ze de wond.

Volgende week wordt een jonge hengst van mij gecastreerd en die laat ik zelfs via de lies castreren. Kost wat, maar je hebt er ook wat voor.