Hoe OCD te voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elskevree

Hoe OCD te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:00

Afgelopen maand heb ik een veulen gekocht. De moeder is bijna 1.70m en de vader 1.57m. Het veulen is nu al behoorlijk groot. Zijn jaarling zus is in het afgelopen jaar ongeveer 50 cm gegroeid en meet nu bijna 1.60m. Beide ouders zijn rongenologisch gekeurd en hebben geen OC/OCD. Verder zal mijn veulen de eerste 3 levensjaren opgroeien in een grote paddock/weiland dus niet op stal.

Mijn vraag is: In wat voor conditie zouden jullie jonge paarden laten opgroeien? En wat voor voer zouden jullie voeren?

Margriet_

Re: Hoe OCD te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:19

Nou ja inderdaad veel buiten er is bewezen dat een veulen dei heel veel op stal staat meer kans heeft op ocd dus dat kan bij jou in ieder geval geen oorzaak worden!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:10

Hier is onderzoek naar gedaan o.a. op de Waiboerhoeve in Flevoland en het blijkt dat veulens die veel beweging krijgen minder kans op OCD hebben dan veulens die op stal staan. Er zijn tegenwoordig ook verschillende merken voer die reclame maken om OCD te voorkomen. O.a van Havens en Pavo. Groetjes Brennie

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:18

minnie_muis schreef:
Nou ja inderdaad veel buiten er is bewezen dat een veulen dei heel veel op stal staat meer kans heeft op ocd dus dat kan bij jou in ieder geval geen oorzaak worden!

Er bestaat idd voer dat ocd helpt te voorkomen,dit is echter wel voer voor de merrie die tijdens de dracht gevoerd kan worden.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:01

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb het boekje "veulen in beweging" van de Waiboerhoeve gelezen maar daar staat niets in over voeding, helaas... Ik zal eens rond gaan kijken op de sites bij verschillende paardenvoeders.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:42

Wat ik er over gelezen heb. En zoals ik zelf mijn paarden opfokte. Bestaat uit goede voeding met aanvulling van pavo podo. Verder het paard niet te hard voeren maar in de opfok het paard wat aan de schrale kant houden. En voelde het liefste onbeperkte weidegang beweging.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:41

Ik ben van mening dat je het niet kunt voorkomen als ik heel eerlijk ben. Ik heb zelf een jaarling merrie, ze is van Kennedy (is een Ferro) Van Ferro hoor je dat zijn nakomeling wel eens OCD hebben. Ik voer mijn jaarling zelf PavoPodo Supply bij. Maar ik had er laatst een geprek over met een man op stal die zijn leven lang al in de paarden zit, en wat hij zei dat sprak mij wel aan.
Als een paard het moet krijgen OCD dan krijgt hij/zij het gewoon, zo'n ziekte zit in de genen, het is geen virus die je met medicijnen of supplementen kunt 'beter maken'
Desondanks blijf ik mijn jaarling wel PavoPodo Supply bijvoeren, als is het maar voor mijn eigen gevoel

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 17:44

@shasta wat versta jij onder schraal? dat je de ribben net kan zien?
@zilly ik heb dus net gehoord van mijn da dat de pavo podo te weinig van het goede spul in zit (glucosamine als ik het goed heb) en daardoor te weinig effectief is. Das lekker
Wat meer kun je doen dan erfelijkheid uitsluiten, voldoende beweging geven en een goed kwaliteit voer kopen. Nou ja, ik zie het wel... Gewoon maar rustig afwachten totdat mijn peuter groot is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:24

Hoe OCD verkomen bij Veulens:

www.paardenvoerders.nl

Opfokken van een gezond veulen begint bij de voeding van de merrie. Immers: al in de baarmoeder is het veulen afhankelijk van het rantsoen van de merrie. Juist hierom werd Ferto-LAC 3 Merriebrok ontwikkeld. Dit is een hoogwaardige brok voor de dragende en lakterende merrie. Het bevat alle nutriënten die van belang zijn voor een evenwichtige ontwikkeling van het groeiende veulen.
Onder andere is extra koper toegevoegd, waarvan middels onderzoek is aangetoond dat dit een preventieve werking heeft op het optreden van OCD. Na de geboorte is het belangrijk om de zogende merrie Fertolac-3 te blijven voeren tot na het spenen. Dit om een gezonde melkgift te garanderen.
Na enkele weken adviseren wij om het veulen de Havens Veulenkorrel bij te voeren. Dit produkt bevat onder andere melkeiwitten, extra vitaminen en een aangepaste dosering botmineralen (Ca, P en Mg). Hiermee kunt u uw veulen op een eenvoudige manier voorzien van alle benodigde nutriënten en OCD helpen voorkomen.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:53

Ja, en toch probeer je het te voorkomen, zoals al eerder gezegd, het is een erfelijke aandoening, dus het zit in de genen, daar kan geen enkele brok of supplement wat aan veranderen.

Bij Pavo zijn er strikte voer schema's waar je je aan moet houden, anders heeft het bijvoeren van Podo inderdaad weinig nut, de mijne krijgt Pavo veulenkorrel (met die Podo) en daarbij de PodoSupply, anders moet ik haar 3 kg biks bijvoeren, en nu doe ik 3/4 Kg en 200 gram van die supplement, scheelt

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:17

OCD is niet erfelijk, maar is een erfelijkheid. D.w.z. Dat nakomelingen in princiepe geen OCD hoeven te hebben. Ik zal het wetenschappelijke verhaal even uitleggen, dan snapt iedereen wel hoe het werkt, hoop ik.

Een veulen neemt de eerste 6 a 7 maanden geen koper op en maakt dit ook zelf niet aan. Koper is een stof die wel nodig is voor de ontwikkeling van het beenderengestel. De koper die dus nodig is, zit opgeslagen in de lever van het veulen. Heeft de merrie tijdens de dracht te weinig voedingsstoffen binnen gekregen, dan is de opgeslagen hoeveelheid in de lever ook gering. Hierdoor komt de ontwikkeling van het beenderengestel in de eerste maanden ook niet goed op gang. Helaas is de natuur niet in staat deze achterstand in te halen. Hierdoor ontstaat er dus een vergroote kans op OCD. Het is dus van belang een merrie met OCD tijdens de laatste drie maanden van de dracht van voldoende voedingsstoffen te voorzien, zodat de kans op OCD bij het veulen aanzienelijk kleiner is. Een gezonde merrie die te weinig voedingsstoffen binnen krijgt heeft ook kans op het werpen van een veulen die OCD kan gaan krijgen.

Duidelijk??

Geen vragen??

Mooi.....

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:39

Elskevree schreef:
@shasta wat versta jij onder schraal? dat je de ribben net kan zien?

Met schraal bedoel ik als ze inademen net rib zie en in rust net niet.
En dan wel zorgen dat ze goed voer en goede uitgebalanceerde vitamines, mineralen (en podo krijgen)
Maar ook is het belangrijk om de fokmerrie uitgebalanceerde voeding,
vitamines en mineralen krijgt want dat is de basis voor een goed veulen