zwaar ademen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasja

zwaar ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 09:33

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, mijn paard ademd tijdens rijles zwaar, dat doet hij vooral met inbuigen[ aan de teugel lopen] en als ik op voltes rij ,mijn istructrice denkt aan bronchitis, maar ik zelf denk dat het iets anders is , hij staat namelijk dag en nacht buiten en krijgt geen hooi, hij eet gewoon gras en ' s winters kuilgras ik heb sterk het idee dat het met afbuigen te maken heb, vindt hij het gewoon moeilijk en kan ik zo blijven rijden en wordt het vanzelf beter? Ik moet hem helaas wel nagevelijk rijden hij is namelijk erg sterk en houdt snel het bit vast, ik rij alleen recreatief met hem[ bos en strand] dus ik wil hem wel graag in de hand houden[ los in de mond], langere teugel rijden is ook niet echt een optie omdat hij vrij bang is aangelegd en ik dus altijd controleerbaar met hem langs de weg rij, nou ik hoop dat iemand hier meer van weet en waar ik op moet letten

ellepel

Re: zwaar ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:49

is het geen cornage?

Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker meest) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband met snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.

je hoort ze dan dus zeg maar vrij zwaar ademen terwijl ze het absoluut niet benauwd hebben.

overleg met een veearts wat je er eventueel aan kunt doen

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:33

Tal heeft zodra ze zich beweegt een pufje, volgens de DA kwestie van afvallen

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:20

Klinkt idd een beetje als cornage, dit hoeft het natuurlijk niet te zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:03

Het kan idd cornage zijn.

Maar het kan toch ook met bronchitis te maken hebben. Helemaal als het chronisch is. Hoe meer longblaasjes er kapot zijn, hoe moeilijker een paard het krijgt met ademen.

Of heeft je paard het gekregen terwijl je hem al had.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:49

Dit heeft mijn tinker ook. Maar alleen als ik heel inspannend met haar werk, ook inderdaad aan de teugel. Daar heeft ze ook moeite mee. Als ik voor mezelf rij en ze loopt langer, of in het bos lekker ontspannen, heeft ze het niet. Mijn instructrice dacht dat het door de stress kwam van het werken. Dus ik heb er nooit een arts naar laten kijken.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:34

toevallig, reed ik gisteren op een manege pony, en die ademde ook heel zwaar.
af en toe hoesde ze ook.
maar ik denk dat het komt omdat ze in een manege staat en het is daar heel stoffig in de bak enz.
we hebben gisteren dan ook maar bewust buiten gereden!
maar toen hoesde ze nog

Omarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:02

yup, et kan ind. cornage zijn, en ind. even mee naar da gaan

suc6

jasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:06

volgens mijn dierenarts is het idd cornage, hij heeft niet kunnen kijken, want ik woon op texel en hier is geen ''endoscoop'' ofzoiets, ik laat hem denk ik niet naar een kliniek gaan , want ik hoor overal dat het paard er niet veel last van heeft en ik rij ook niet intensief ofzo dus maakt het mij niet zo heel veel uit, als hij er maar geen last van heeft, maar nu mijn vraag, wordt cornage erger of kun je oefeningen doen om het te verminderen, worden ze er oud mee, en kan ik gewoon in rengalop over het strand wie er nog meer wetenswaardige tips over cornage heeft, ik hoor ze graag, alvast bedankt