Atheroma (neus tumor)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Atheroma (neus tumor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:07

Hebben jullie paarden dit, laten jullie ze zitten of weghalen?

Atheroma zijn goedaardige onderhuidse tumoren boven het neusgat. Het veroorzaakt een zwelling bij de neusgaten maar heeft meestal geen invloed op de ademhaling. Het kan operatief worden verwijderd. (we willen onder geen beding een operatie op tafel )

quinoa

Re: Atheroma (neus tumor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:29

Hee hoi, Mijn vroegere fjord heeft dit ook gehad. Ik heb het gewoon laten zitten, ze had er helemaal geen last van. Ik zei altijd dat ik het wel orgineel vond haha. Waarom iets weghalen (met alle risico´s van dien i.v.m. narcose e.d.) als ze er geen last van hebben. Als het gaat groeien en hinderlijk wordt ja dan moet je wel wat ondernemen.

groetjes.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 21:45

het groeit nu dus. En best hard. DA overleg heeft uitgewezen dat verwijderen toch het beste is. et kan gelukkig staand. Dus binnenkort foto verslag..

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:25

nou succes ermee.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:26

Ik stuur je even een pm...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:06

Hoi,

Ik ken het als een atheroomcyste.
Mijn vroegere fjordenmerrie had het. Het is een talgklier waarbij het uiteinde niet aangelegd is. Daardoor kan de talg niet weg. De bobbel wordt steeds groter.
Uiteindelijk wordt de bobbel aan de binnenzijde van het neusgat ook steeds groter. Vooral tijdens het werk zwelt het op.
Bij mijn merrie begon het neusgat van binnen af te sluiten en is ze er in Utrecht aan geopereerd. De DA durfde het niet aan ivm. ernstige bloedingen als gevolg.
Een dochter van deze merrie kreeg op 2 jarige leeftijd ook een atheroomcyste op de neusvleugel.
Omdat het nog niet zo groot was heeft de plaatselijke DA het wel dmv. een operatie verwijderd.
De hele talgklier wordt dan verwijderd.
Het euvel is ook niet terug gekomen.

Groetjes, Henny