Paard hoest maar soms en op rare momenten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Paard hoest maar soms en op rare momenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:55

Onze ruin van 7 hoest, maar niet constant! Voor onze vakantie de dierenarts naar laten kijken, die kon er niet al te veel aan ontdekken, hoorde heel lichtjes zijn ademhaling wat aanlopen. Toch een kuur Ventipulmin en Sputolysin gekregen en die ook afgemaakt. Ik vond wel dat die kuur wat kort was maar goed.

Twee weken op vakantie gegaan, paard op de wei (snachts binnen), weinig gehoord. Nu weer voorzichtig opgepakt, meer dagen niet dan wel want hij staat nog steeds overdag een paar uur op de wei, maar hij blijft zo nu en dan een ontzettend droge harde hoest geven. Het is niet aan te geven wanneer precies, want het gebeurt net zo makkelijk in het begin of pas na een half uur. Hij zet er echt kracht op en dat is in mijn ogen niet goed!

Wie heeft dit ook wel eens gehad? Ik kan uiteraard zo weer de dierenarts laten komen, maar kreeg vorige keer toch ook een beetje de indruk dat hij vond dat ik wel heeeeel erg snel aan de bel getrokken had.

Tips meer dan welkom!!!

Faas

Re: Paard hoest maar soms en op rare momenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:10

Geef je droog hooi Daf? Ik had het bij Raakje ook. Daar hoorde de DA wel degelijk dat het stofallergie was. Ik kreeg ook ventipulmin en nog iets. Daarna was het inderdaad over. Maar zodra ik weer met droog hooi begon kwam het weer. Dus nu geef ik kuil.

Enneh, hij kan wel vinden dat je snel aan de bel trekt. Als het voor jou maar goed voelt. Beter 10 x te vroeg dan 1 x te laat zeg ik altijd maar.

Verder geef ik een snotterig of hoestend paard ook vaak een mix van Sinfonie met Reform Kruidenmuesli. Lekker warm maken en de mintgeur komt je tegemoet. Werkt vaak goed.

Ander iets is HMP horse van Hofman Lieve's. Ook erg goede ervaringen mee. Alleeen hielp het dus niet toen Raak die stofallergie had.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:33

mijn veulen had ook erg veel last van die droge hoest maar niet constant, op de goeie tips van de dierenarts en goedkoop waren..
voordat je hooi geeft dan even nat sproeien met de tuinslang( dan zakt het stof) en 1x per dag een schepje Foene Griek door het voer heen werkt verzachtend voor de keel en luchtwegen(foene griek opent de luchtwegen als het ware) hoop dat je hier wat aan hebt veel suc6 ermee!!!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:36

Ik heb er hier ook zo 1. Met rijden hoor ik hem de ene week niet en dan weer wel.

Met longeren hoest hij af en toe en proest daarna wel.

Hij krijgt al foenegriek. Op stal hoest hij nooit. De DA is geweest maar heeft hem niets gegeven.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:46

Heb je al eens aan een pollenallergie gedacht? Mijn paard heeft dat ook, DA dacht in eerste instantie aan bronchitus heeft ventupilmin gekregen en het ging een tijdje goed, maar na ongeveer 4 weken kwam het hoesten weer terug.

Schud je paard ook veel tijdens rijden, en schopt hij wel es met het voorbeen en dan tegelijkertijd het hoofd naar beneden een soort stroomstootje zeg maar. Heeft ie onder zijn ogen opgezet, komt er snot uit zijn neus??

sorry voor de vragen, maar als je paard dat heeft kan het hooikoorts zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:58

Hij lijkt het eerder te hebben bij ons in de buitenbak maar ook in de binnenbak als die niet gesproeit is.

Hij heeft na het rijden vaak wat snot uit zijn linkerneus en dat is na een paar minuten over.

Als ik een buitenrit maak heeft hij nergens last van. Door weilanden en begroeide bermen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:19

sundance11 schreef:
Heb je al eens aan een pollenallergie gedacht? Mijn paard heeft dat ook, DA dacht in eerste instantie aan bronchitus heeft ventupilmin gekregen en het ging een tijdje goed, maar na ongeveer 4 weken kwam het hoesten weer terug.

Schud je paard ook veel tijdens rijden, en schopt hij wel es met het voorbeen en dan tegelijkertijd het hoofd naar beneden een soort stroomstootje zeg maar. Heeft ie onder zijn ogen opgezet, komt er snot uit zijn neus??

sorry voor de vragen, maar als je paard dat heeft kan het hooikoorts zijn.

Nee, dat is niet t geval, schudt niet en schopt ook niet naar zijn hoofd, proest wel. Absoluut geen snot, het is echt droog!

Foenegriek krijgt ie al een hele tijd, en ik merk weinig verschil, heb nu wel een andere besteld met anijs erin, speciaal voor de luchtwegen!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:50

Cinzano heeft ook een dikke maand onze kosten flink omhoog gedreven door lekker met de hele stal te gaan hoesten...
1e x een kuur van Ventipulimin gehad en nat hooi + bix gevoerd en stond toen 8 uur per dag buiten. Nietmeer horen hoesten tot de medicijnen opwaren.
VA geweest voor controle, ging eigenlijk best goed, slijm (had hij) was bijna helemaal weg.

Na 4 dagen begon het hoesten weer.
Toen weer de VA gebeld, nog maar eens aan de Ventiplumin en dag en nacht buiten gezet. (was inmiddels ook een keelontsteking bij gekomen)

Sinds ze 24 uur per dag buiten staan gaat het wel helemaal goed, medicijnen op en toch nietmeer hoesten, eindelijk.
Inmiddels is dit alweer bijna een maand geleden, vanaf 1 oktober gaan ze weer terug naar stal, hoop echt dat het hoesten definitief weg is, want hoesten is zo ongezond voor paarden
Afwachten maar.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:55

Oh dus Alfons is niet de enige.....het gekke is dat het dus niet constant is. En Harm bleek overigens een behoorlijke bronchitis te hebben maar die hoestte weer helemaal niet, maar zat vol snot! En Alfons is helemaal droog.......

Krijgt kuilgras en wordt elke dag zo'n zes uur op de wei gezet, daarnaast wordt ie buitengegooid als er opgestrooid wordt, puur voor de zekerheid. Maar ik heb niet de indruk dat ook maar iets van invloed is en dat vind ik zo raar. Net als met de Kievit, vrijdagavond rochelde hij best flink, en ik twijfelde of ik zaterdag wel mee zou doen. En ik heb dus de rest van het weekend niets meer gehoord!!!

Ik heb bij de paardendrogist andere foenegriek besteld en Kof-Eze, daar staat bij speciaal voor die ene hoest, dus misschien is het wat.....

Dat Ventipulmin vertrouw ik niet, en werken doet het ook niet, bij Alfons niet maar daarvoor bij Harm ook niet!