Mijn paard heeft een kattenziekte :S !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lekkersimpel

Mijn paard heeft een kattenziekte :S !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 19:39

Het begon allemaal met een als wrat uitziend plekje op haar lip.
'Valt er vanzelf wel af' zei de veearts.
Een paar weken later was het uitgegroeid tot een plek van 2 cm. doorsnee. Help! Veearts er weer bij, er moest toch maar een onderzoekje gedaan worden, want ze wist het even niet meer.
Stukje eruit gehaald, opgestuurd naar Utrecht.
Wat blijkt. Mijn paard heeft dus een soort auto-imuun (virus wat er voor zorgt dat de eigen afweercellen van het dier gezonde cellen gaan aanvallen) ziekte opgelopen die alleen bij katten voorkomt! Het is een onstekingsvorm die wereldwijd maar bij een paar paarden is waargeomen.
Volgens de veearts is het bij katten onderling niet besmettelijk en kan een kat het niet overbrengen op een paard.
Er is wel al een keer een paard onderzocht op utrecht die het op zijn hoornvlies had ofzo. Ik moet nu met haar naar Utrecht om dat ding weg te laten vriezen...

Heeft iemand hier ooit eerder van gehoord?

Straks gaat ze nog spinnen ook...

quinoa

Re: Mijn paard heeft een kattenziekte :S !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:31

Hee hoi, Nou met een auto immuun ziekte ben je nog niet zomaar klaar. Ik was er alleen bekend mee bij honden en katten, maar dit is ook nieuw voor mij.

Heel veel sterkte en succes.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:36

Bij katten komt het wel vrij veel voor. het wordt ook wel kattenaids genoemd maar is alleen besmettelijk vbij katten d.m.v. beten en dergelijke. Bij paarden nog nooit van gehoord

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:44

Is het geen sarcoid?

lekkersimpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 20:15

Ik zal de correcte naam er even bijzetten btw: eosinothilic granuloma
pfff wat een woord...
zei er nou iemand kattenAIDS?...hoop toch niet dat ik daar hier mee te maken heb...
En zijn er dus mensen die bekend zijn met zo'n auto immuun ziekte...
Aan de reactie van de veearts te horen dacht ik dat het niet zo ernstig was en dat het gewoon weggehaald kon worden, maar heb ook eigenlijk te weinig doorgevraagd, ik was er ook zo door overvallen...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:54

lekkersimpel schreef:
Straks gaat ze nog spinnen ook...

(ligt in een deuk)
Gut dat moet dan jouw paard weer overkomen...nog nooit van gehoord, heel veel succes daar en ik hoop dat ie daarna genezen is van deze vreemde aandoening!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 06:26

bij mensen komt t ook vrij veel voor hoor, er zijn verschillende auto immuun ziektes, de een is erger dan de ander.

ik heb zelf ook een auto immuun ziekte, al 6 jaar ofzo, maar merk er eigenlijk niks van.

zoek es via google of kijk ff op deze site
http://users.pandora.be/zeldzame.ziekte ... immuun.htm

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 07:18

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:17

Komt dus blijkbaar wel vaker voor en is behandelbaar!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:27

nou katte aids is het zeker niet hoor, dit kan alleen maar bij katten.

lekkersimpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:09

bedankt voor jullie links, heb ze met aandacht doorgelezen.
Is er bij een van jullie bekend of ze zo'n ziekte, ook na verwijdering van de plek, nog bij zich blijft dragen?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:33

Kattenaids is besmettelijk, maar bij kattenaids komen geen uitwendige gezwellen/wratjes/plekken voor.

En ik heb twee katten gehad met een auto-immuun ziekte en daaraan dood gingen.

Maar dit klinkt als iets anders: op de site die in een van de bovenstaande posts gemeld wordt staat een behandelingswijze. En daar kan ik niets vinden over een auto-immuun ziekte.

Hebben ze het wratje bij je paard inmiddels verwijderd? En wat gaven ze verder aan als prognose?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:20

Hoi Kim, ik heb via die link ook even gelzen wat Luna nu mankeert. Volgens mij valt het mee. Dat rar ding is ontstaan door heftige allergische reactie. Ben wel benieud wat ze je in Utrecht nog meer gaan vertellen en of het weg blijft.
Maar eh, ik hoorde inderdaad wel een raar geluid net in de wei. Wat denk je had Luna een vogel gevangen .

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:26

Pff.. als het echt een auto-imuumziekte is dan denk ik dat je er niet zomaar vanaf bent.. onze een-na vorige hond heeft het gehad, en die is doodgegaan maar veel succes ermee!

lekkersimpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 14:01

Bedankt voor jullie reacties.
Vooral de links waren erg nuttig.
En laten we er voor mijn gemoedstoestand even vanuit gaan dat ze er niet aan doodgaat...
Vriendelijk verzoek om niet gelijk te roepen welke beesten er allemaal doodgegaan zijn aan zo'n ziekte. Ik heb het er al moeilijk genoeg mee...
Dinsdag ga ik met haar naar de kliniek, dan weet ik meer...

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:47

Mijn paard heeft eosinofyl granuloom, ik weet niet of dit hetzelfde is als wat jouw paard heeft. Special had een heleboel bultjes op haar hals. Daar is een biopt van genomen en daar kwam dus deze ziekte uit. Inderdaad een zeldzame vorm die vaak bij katten voorkomt. Special heeft een aantal maanden prednisolon gehad, wat totaal niet heeft geholpen. Daarna heb ik haar moeten wassen met een bepaalde shampoo en heeft ze vetzuren gekregen. Nu zijn de bultjes al 1,5 jaar weg. Maar het schijnt dat het ook zo weer terug kan komen. Ik ben benieuwd of jouw paard hetzelfde heeft. Bij Special kon het niet operatief verwijderd worden omdat er teveel bultjes waren.

lekkersimpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 12:35

Zou best welleens hetzelfde kunnen zijn, het lijkt op een afkorting. Mijn veearts zei inderdaad dat dat medicijn niet zou werken. Zij heeft maar een plekje, dus vandaar dat ze het waarschijnlijk wel weghalen. Dat word waarschijnlijk trouwens niet gesneden maar bevroren.
Ik denk dus ook dat het iets is wat waarschijnlijk met lage weerstand terug komt. Zou wel balen zijn, dan denk je natuurlijk bij elk raar plekje dat het weer terug is.
pfff...moet er niet aan denken...

lekkersimpel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 05:43

Nou...gisteren ben ik met mijn paardje naar utrecht gegaan. Uiteindelijk moest ze toch helemaal onder narcose gebracht worden, dus ik kon haar niet gelijk meenemen.
Dus mijn kindje staat nu op utrecht. Grapje gaat me 400 Euro kosten.

Ik heb nog een foto van die plek gemaakt gister, ik zal kijken of ik hem hierop kan krijgen

http://www.mijnalbum.nl/Album=KC4AZP4E

(de foto staat helemaal onderaan)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:52

Wat jammer altijd weer dat er zoveel kosten aan verbonden zijn hè. Maar ja, je hebt het er toch voor over.
Als het een auto-imuun ziekte is ga ik ervan uit dat ze dit blijft dragen en dat ze altijd weer wat plekjes terug kan krijgen, het lichaam maakt antistoffen tegen iets wat wel bij het lichaam hoort. Bij één van die sites die boven vermeld werd zag ik volgens mij niets over een auto-imuun ziekte (of ik heb er overheen gelezen).
Ben benieuwd wat er in utrecht uitkomt en of je nog wat meer info over de ziekte kunt krijgen!
Sterkte!