probleem met singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteKa

probleem met singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 11:28

De arabier van een vriendin van mij heeft sinds enkele weken een raar probleem.
Linksvoor zat een tijdje terug een bult (elleboog, vlak naast de singel) waardoor hij (onder het zadel) last leek te hebben van de spier. We dachten dat het een horzelsteek was, hij liep verder goed, dierenarts kon ook niets vinden... Behalve een harde, grote bult.
Om maar geen singel (neopreen) om te hoeven heeft mijn vriendin 'm toen een tijdje alleen maar aangespannen gereden (het tuig heeft maar een dun singeltje en hier leek hij geen last van te hebben)
Na een tijdje was de bult weg en 't paard was af en toe nog een beetje stijfjes maar verder geen probleem.
Voorzichtig het rijden weer wat opgepakt (niks aan de hand), buitenritjes gereden en wat lichte dressuur.
T'ot afgelopen weekend, toen ze hem weer wilde aansingelen. Op dat moment had hij waarschijnlijk zo'n pijn dat hij steigerde (dat doet hij anders NOOIT) en zelfs achterover viel daarna. Echt een schrikreactie dus.
Hij viel schuin op z'n zij en had daar gelukkig niets aan overgehouden, tenminste wat je op zo'n moment kunt zien, en liep daarna verder goed.
Ik heb mijn vriendin daarna nog niet gesproken (vanavond pas weer) en vanmorgen zou de dierenarts komen, maar heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Morrie

Re: probleem met singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:38

Citaat:
Hij viel schuin op z'n zij en had daar gelukkig niets aan overgehouden, tenminste wat je op zo'n moment kunt zien, en liep daarna verder goed.

geen antwoord op je vraag, maar wel een waarschuwing. Als je paard achterover is gevallen, is de kans op schade in de rug of aan het bekken erg groot, dus het is wel verstandig hemhaar even te laten checken.
Ik heb het pas na 2 jaar gemerkt bij mijn paard, hij is pas geleden rechtgezet (bekken) door Steffi v.d.Laarse en ik heb weer een heel ander paard terug ineens! Ik had ook niets gemerkt, dacht dat het goed was afgelopen

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:55

Bedankt voor de waarschuwing: ik zal het aan mijn vriendin doorgeven.
Inmiddels zijn we ruim een week verder en hebben e gemerkt dat de probleemplek niet bij het been zit, maar ter hoogte van de ribben. Vandaag komt de dierenarts, ik ben benieuwd maar ben er ook van overtuigd dat er foto's moeten worden gemaakt... We zullen zien.
Ik hoop dat het allemaal meevalt voor haar en voor het paard uiteraard.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:48

Ik ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen.
Mischien een klap gehad op de ribben en zijn nu gekneust??

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 08:29

Dinsdag is een andere (meer ervaren) dierenarts wezen kijken en hij zei dat het tóch een geblesseerde spier is (gelukkig niets ernstigs met de botten) en dat het met een ontstekingsremmer en pijnstillers + 3 weken rust over moet zijn.

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:20

ik heb ook al eens een paard gereden die ook een grote buld had bij de singel. maar dat kwam van het springen dat hij met zijn benen tegen zijn buik had aangestoten. we hadden toen de da er naar laten kijken omdat hij er ook las van had en toen zei die dat dat een bloeduitstorting was en dat we hem maar heel even niet meer moesten rijden tot het over was(wel longeren) en iedere dag met koud water koelen. maar ik weet niet of dit hetzelfde is

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:21

sorry had het laatste bericht gemist

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:15

pin me hier niet op vast maar verhaal doet denken aan een trauma van buitenaf, bijvoorbeeld een klap van een ander paard, waardoor zwelling ontstaat. Deze zwelling kan ook ontstaan door langdurige druk bij een te strakke singel. De onderliggende rib kan geblokkeerd zijn geraakt door de klap of de te hoge druk. Dit kan verklaren waarom het paard zo heftig reageert op druk op de rib bij het aansingelen, terwijl de zwelling weer was afgenomen....
(Indien er sprake is van een geblesseerde spier, dan ben ik erg benieuwd om welke spier het hier dan gaat)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:58

Ik ga mee met Dewi! Enne wat smurf zegt. Let op het bekken.
Overigens vraag ik me af of het zadel wel correct is....