Hoefverzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Hoefverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 21:37

Hallo! Mijn haflinger, Pauline, heeft vaak last van zachte hoeven. Dan bedoel ik dat als ik haar uitkrap ik af en toe een beetje zacht wit hoef meeneem. Dat is gewoon van in de natte wei staan, komt wel vaker voor, geen probleem.. maar als ik het wil voorkomen of verzorgen, wat kan ik dan gebruiken?

Alvast bedankt!

Janneke148

Re: Hoefverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:21

Hoi,

Als ze op blote voeten loopt kun je het beste veel over de harde weg lopen, dan sterken ze goed aan en heb je over een tijdje hele harde en stevige hoeven. dat wittige spul wat je eraf haalt met uitkrabben is de oude zool, dat kun je gerust helemaal weg halen want daaronder komt een niemwe zool.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:31

Je zou de hoeven kunnen teren, daar worden ze harder van. Soms zeggen ze dat jodium/betadine ook de zool uithard.
Verder lekker over harde bodem stappen zodat de hoef goed doorbloedt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:20

Kylan schreef:
Je zou de hoeven kunnen teren, daar worden ze harder van. Soms zeggen ze dat jodium/betadine ook de zool uithard.
Verder lekker over harde bodem stappen zodat de hoef goed doorbloedt.

Teer smeren op de 'oude zool' helpt niet want die zal er hoe dan ook onderweg 'vallen' omdat het niet meer leeft. Het is niet de échte zool en behandelen heeft daarom ook geen zin.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:11

Wij smeren er ook vaak teer op. Ik heb ook altijd gehoord dat dat wel doortrekt naar de nieuwe hoef. (trekt in alsware)
Eninderdaad veel over de harde weg lopen