magere pony, wat meot ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manon_king

magere pony, wat meot ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 19:37

heey.

ik verzorg een welsh cob pony. Hij is al 30 jaar oud; daardoor is ie ook
mager. maar eigenlijk te mager. want hij krijgt iedere avond gewoon
biks en hooi. overdag staat ie in de wei met voldoende gras. ik rij/longeer hem regelmatig (niet te veel en te lang) en hij krijgt ook de aandacht die ie nodig heeft. dus ik snap niet dat ie zo mager is. weet iemand hier iets tegen? ik hoorde van iemand dat mais-meel kan helpen, maar ik kan het nergens vinden. dus weet iemand iets anders?
heel erg bedankt!

grtz manon

romantic

Re: magere pony, wat meot ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:51

heb je een foto van je pony?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 00:15

In de veevoederhandel kun je meestal wel maismeel kopen. Het is wel echt een goed middel voor een mager paard.

Wat je ook nog kunt doen is even checken of ze geen wormbesmetting heeft. Dit houdt in haar mest laten controleren door de veearts.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 00:38

tanden laten nakijken is meestal ook al een zeer grote boosdoener bij magere paarden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:28

klopt, tanden en even ontwormen.

verder is er ook een speciaal voer voor oudere paarden, ik geloof van het merk Marstall.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:19

En als hij dan slechte tanden heeft, hij kan dan immers geen gras plukken of zelfs goed kauwen, maak dan lekker wat slobber voor hem. Dit krijgen ze makkelijk weg.
Oudere paarden zijn wel vaker wat mager maar met regen en wind (zeker straks i/d herfst) is dat toch niet zo lekker voor hem.

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:56

het komt waarschijnlijk omdat hij al best oud is maismeel zou goed kunnen helpen.....

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 18:44

ik ga dan toch verder zoeken naar maismeel. ik maak trouwens altijd slobber voor hem! met appel en zn voer erdoor gewoon. ik heb alleen een foto van hem van vorig jaar, daar is ie niet zo mager. oja, gras krijgt hij wel gewoon weg, al heeft ie erg scheef gebit. ik laat hem vaak op het erf grazen, daar staat lekker "hoog" gras. bedankt allemaal!

xxxjes manon

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:47

heej.
ik heb zelf een paard dat ook vrij mager is en ik geef hem gewoon gebroken mais helpt ook heel goed maar ik kan bij mijn paardenwinkel kan je ook een 25 kilo zak wortelen halen die hij dan meestal in 1a2 week op eet en natuurlijk gewoon bix en hooi er nog naast dat zie je meestal al na 2 weken werken bij die van mij teminste..
groetjes anne

vlindertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:05

Heej,
mijn opa had ook een heel mager ponytje gekocht... en we hebben van alles geprobeert, niets werkte! Maar toen hebbe we via via gehoort dat gedroogt brood helpt, dus we hebben toen onmiddelijk de bakker gebeld, en voor heel weinig geld al het brood gekocht wat ze over hadden na een dag verkopen, en dat hebben we gedroogd, en gevoert... en al na 2 weken was hij weer op gewicht....een wondermiddel!
Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel suc6
Groetjes Mandy

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:14

tja ik blijf toch bij de tandarts de tanden voren zullen mischien wel werken maar achterdoor hou haar mond open en steek je hand er eens in en voel pas op dat je je handen niet pijn doet aan de haken kijk hier maar eens op
http://www.equidentist.com/
en dan bij 4 gebitsproblemen daar staan foto's het is niet de site wat ik zoek maar heb je een idee ervan hoe belangrijk het is

en gras kunnen ze wel gewoon eten maar omdat ze het niet malen kunnen krijgen ze niet de voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben