atrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madonna

atrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 17:08

hOoii,!

Ik ben bijrijder van een paard 'madonna' en zei heeft atrose,ik weet wel ongeveer wat dat is maar niet precies..

Ken iemand me dat eens goed uitleggen wat dat ken doen ?
En waar het zit ?
En waar je goed op moet letten bijv.

Misschien weet je zelf nog wel wat ! allvast heeee; erg bedankt bokkerSs!

KusJ marlééénn

johnnie

Re: atrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:26

Hoi,

Ik reageer op je bericht omdat pas geleden bij mijn paard ook beginnende artrose is vastgesteld. De diagnose kan enkel goed worden gesteld als er rontgenfotos zijn gemaakt.

Artrose, iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en de oorzaak hiervan is legio. Nu heb je er niets aan om de oorzaak hiervan uit te pluizen, ze heeft het en daar moet je het mee doen. Ik kan je het beste helpen met te zeggen, op internet eens de site voor artrose bij paarden open te slaan. er zijn er legio. Hier krijg je info hoe en wat er aan te doen is. In mijn geval heeft mijn merrie een spuit in haar gewricht gekregen die een soort van siliconenschijf op de juiste plaats creeerd. Het paard heeft voedingsstoffen nodig die de aanmaak van gewrichtsvloeistoffen bewerkstelligd. Een suplement wat overal te verkrijgen is.

Ik ben naar de Paardenkliniek in Gent, Belgie geweest en kwam er vandaan met een goed advies. Bewegen is belangrijk, want gewrichtsvloeistof de smering voor haar Botten wordt aangemaakt door te bewegen. Dus, stilstaan is een absoluut foute keuze.

Mocht je nog meer willen weten stel gerust je vragen hier op dit forum

succes

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:15

- veel (vrij) beweging
- goede warming up.......en goed uitstappen
- niet te kleine voltes maken ! 7*7 in een bak rijden is niet te doen met een paard met arthrose
- voedingssupplementen met glucosamine/chondroitine
- NIET springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:20

idd, wat mist zegt

Bij mijn paard is ook pas geleden atrose ontdekt.

De hele dag buiten is goed.
Goed in en uit stappen, echt minstens 10 min.
En recht uit, in de bossen is het beste.
Dus matige en eengepaste arbied.

en ook ik voer glucosamine/chondroitine bij en dat lijk nu *zeg het nog voorzichtig* aan te slaan.

persoonlijk ben ik geen voorstander van het inspuiten van gewrichten.
Wat ik dus bij mijn paard niet heb laten doen.
Het werkt maar een paar maanden en dan noet het weer.
En uiteindelijk gaat er door de spuiten meet kapot, dan dat het goed gaat.

helaas is atrose niet te genezen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:52

runningkawa schreef:
idd, wat mist zegt

Bij mijn paard is ook pas geleden atrose ontdekt.

De hele dag buiten is goed.
Goed in en uit stappen, echt minstens 10 min.
En recht uit, in de bossen is het beste.
Dus matige en eengepaste arbied.

en ook ik voer glucosamine/chondroitine bij en dat lijk nu *zeg het nog voorzichtig* aan te slaan.

persoonlijk ben ik geen voorstander van het inspuiten van gewrichten.
Wat ik dus bij mijn paard niet heb laten doen.
Het werkt maar een paar maanden en dan noet het weer.
En uiteindelijk gaat er door de spuiten meet kapot, dan dat het goed gaat.

helaas is atrose niet te genezen

Welke dierenarts beweert dat inspuiten niet goed is omdat het maar een paar maanden houd ? ik heb contact gehad met mensen die dit ook hadden gedaan en sommige lopen er meer als een jaar goed op en sommige wat korter. Ligt aan de ernst van de artrose. Trouwens het inspuiten van dit middel schijnt ook heel goed te helpen bij mensen. Een persoonlijke mening van je dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:59

nee, geen persoonlijke, dan zou ik dat over iets medisch nooit durven zeggen

Een da uit Someren zei dat het maar een maand of 3 zou helpen.
Hij was verder ontwijkend over de vraag van schade.

Een andere Da die ik er over heb horen vertellen (ging over een ander paard) zei ook dat het 3 maanden zou werken, deze vertelde ook over de schade die het spuiten gaf.

En van die schade heb ik dan weer vaker gehoord van mensen die hun paarden hebben laten spuiten.

Verder heb ik het aan Steffi gevraagd over de mail
dit was haar letterlijke antwoord daarop
Wat betreft inspuiten heb je gelijk vooral bij chronische letsels.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:53

als je maar blijft inspuiten in de gewrichten bij chronische letsels zorgt dit uiteindelijk voor bindweefselvorming door inspuiten. Dit is mij ook eens zo uitgelegd. Dus dan breng je ook weer schade aan die niet fijn is voor je paard

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:12

Mijn vzpaard heeft ook artrose
Het is vastgesteld in de rechtervoorkogel
Ik mag alles met hem doen,ZELFS springen is geen probleem
Hij krijgt een kuur van 3spuiten (ben de naam van het zuur vergeten,misschien dat iemand me deze kan zeggen??)
Hij heeft nog 1 te gaan en het gaat opmerkelijk beter met hem

Maar kan er misschien iemand uitleggen wat er zo slecht aan inspuiten is??
Bij het paard word het in het bloed gespoten zodat het alle gewrichten kan bereiken

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:49

Blue_Star schreef:
Hij krijgt een kuur van 3spuiten (ben de naam van het zuur vergeten,misschien dat iemand me deze kan zeggen??)

Bij het paard word het in het bloed gespoten zodat het alle gewrichten kan bereiken

Ik weet zeker dat dit het middel Tildren zal zijn. Dit middel wordt toegepast bij artrose met veel schade aan de botten.Los weefsel lijdt tot extra pijnklachten en Tildren zou oplossend werken. Verder is bekend dat de artrose stop wordt gezet en niet meer doorwoekerd.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:34

johnnie schreef:
Blue_Star schreef:

Ik weet zeker dat dit het middel Tildren zal zijn. Dit middel wordt toegepast bij artrose met veel schade aan de botten.Los weefsel lijdt tot extra pijnklachten en Tildren zou oplossend werken. Verder is bekend dat de artrose stop wordt gezet en niet meer doorwoekerd.

Nee ik dacht van niet
Dacht Hydralonzuur ofzoiets?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:32

Arthrose is slijtage. Een gewricht wat versleten is wordt nooit meer zoals ie was. Het is net als bij mensen een verouderingsproces. Het beste kun je hem nooit een hele dag stil laten staan(al wandel je maar 10 min.), bewegen zorgt voor de aanmaak van gewrichtsvloeisof wat het kraakbeen voedt en het gewricht wat soepeler maakt. Goed los en uitstappen zoals runningkawa zegt lijkt mij ook het beste. Bij mensen is nooit bewezen dat injecties in de knieen oid wat doen. Waarom krijgen anders zoveel mensen een nieuwe heup of knie?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:54

Mijn paard heeft ook artrose. Inmiddels is ze 30 jaar oud. Ze heeft artrose in alle 4 de kogels, de kogelgewrichten van de voorbenen zijn volledig vastgegroeid.

De achterbenen bewegen nog wel goed, ondanks dat ze ook spat heeft in de spronggewrichten.

Er zijn natuurlijk wel een aantal voedingssupplementen bv chondroitine en MSM of Duivelsklauw tegen de pijn, die wat verlichting kunnen geven, maar artrose is slijtage, dus wordt alleen maar erger na verloop van tijd.

Beweging in het land is goed, zodat de paarden niet zo stijf worden. Paarden met artrose die stil staan, gaan sneller achteruit dan paarden die regelmatig (aangepaste) beweging krijgen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:09

IMJ schreef:
Arthrose is slijtage. Een gewricht wat versleten is wordt nooit meer zoals ie was. Het is net als bij mensen een verouderingsproces. Het beste kun je hem nooit een hele dag stil laten staan(al wandel je maar 10 min.), bewegen zorgt voor de aanmaak van gewrichtsvloeisof wat het kraakbeen voedt en het gewricht wat soepeler maakt. Goed los en uitstappen zoals runningkawa zegt lijkt mij ook het beste. Bij mensen is nooit bewezen dat injecties in de knieen oid wat doen. Waarom krijgen anders zoveel mensen een nieuwe heup of knie?

Ik denk dat bij paarden een nieuwe heup zetten een ingreep zal zijn die er toch gaat komen. Alles weg, de artrose eruit zal de bedoeling zijn bij mensen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:17

johnnie schreef:
Ik denk dat bij paarden een nieuwe heup zetten een ingreep zal zijn die er toch gaat komen. Alles weg, de artrose eruit zal de bedoeling zijn bij mensen.

Misschien wel ja, maar ik wilde hiermee alleen zeggen dat arthrose slijtage is en dat het niet meer beter wordt.
Ik vraag me alleen af of ik voor een nieuwe heup bij een paard ben hoor. Bij mensen duurt de revalidatie na deze ingreep ook erg lang en kunnen ze meestal nooit meer lopen als een gezond persoon.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:32

Volgens mij is het probleem van een nieuwe heup bij een paard inzetten inderdaad niet de operatie zelf (het lijkt me technisch best mogelijk, hoewel je wel door een boel spier heen moet), maar de recovery en het revalideren. Als je je bedenkt hoeveel kracht er op zo'n prothese komt te staan
Daarnaast heb je natuurlijk nog de vraag of je het je paard wel wilt aandoen, het is nogal wat hoor voor een dier dat gemaakt is om hele dagen te lopen om ineens absolute rust te moeten houden....ik zou er niet voor gaan al was het mogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:54

johnnie schreef:
Blue_Star schreef:

Had jij het in een eerdere post ook al over Tildren?

dat is weer iets heel anders dan inspuiten in de gewrichten, waar ik het over had
Bij de gewrichten spuiten ze er corticosteroïden in. (geloof dat het zo hete )
En dat werkt maar 3 mannden en zou dan steeds herhaalt moeten worden.

Ik heb trouwen Someren ook gevraagd naar tildren, maar hij zei dat het niet zo'n wondermiddel is dan aanvankelijk werd gedacht.
Werkte wel redelijk goed bij spat, volgens hem, maar niet bij andere atrose.
Maar goed, daar heb ik dan weinig ervaringen van gehoord van gebruikers, jammer genoeg.
En dus ook maar 1 da er over gesproken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:56

Blue_Star schreef:

Nee ik dacht van niet

hyaluronzuur

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:33

runningkawa schreef:
Blue_Star schreef:

Nee ik dacht van niet

hyaluronzuur

Bedankt,dat is het

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:09

Ik berijd en verzorg ook een Tuig Paard met Artrose.
Mag je er ook mee springen?

Maar hoevaak mag je een paard met artrose berijden? En mag een paard met artrose ook hoefijzers? Ik weet echt niet zo veel van artsoe daarom vraag ik het even.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:13

Liever niet mee springen. En regelmatig een beetje laten bewegen. Dus liever iedere dag een half uurtje dan ineens in het weekend een lange buitenrit van twee uur. Niet te veel korte bochten/zijgangen enzo

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:48

Ik mag alles doen met mijn vzpaard,hij heeft het niet zo erg dus dat scheelt een beetje
Ik mag springen met hem,buitenritten maken,ijzers hoeven er niet af
ALLES dus

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:29

Blue_Star schreef:
Ik mag alles doen met mijn vzpaard,hij heeft het niet zo erg dus dat scheelt een beetje
ALLES dus

Ja maar artrose wordt nooit beter, alleen maar erger.
Misschien moet je dus toch wat rustiger doen zodat het niet in 1x bergafwaarts gaat
Naja ben geen DA

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:57

rakkertje13 schreef:
Blue_Star schreef:
ALLES dus

Ja maar artrose wordt nooit beter, alleen maar erger.
Misschien moet je dus toch wat rustiger doen zodat het niet in 1x bergafwaarts gaat
Naja ben geen DA

Ik weet het niet
Wat is eigenlijk de preciese werking van Hyaluronzuur?
En nee de zoekmachine deed het niet