Schimmel en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Schimmel en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 14:54

Mijn paard heeft schimmel op haar hoofd, nu heb ik hier al Imaverol op gedaan. Wat kan ik nog meer doen? Me spullen ontsmetten? En hoe vaak moet ik Imaverol gebruiken?

Hoe kan een paard dat eigenlijk krijgem? behalve contact met besmette paarden

caro_vt

Re: Schimmel en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:06

Allereerst, weet je zeker dat het schimmel is?

Ook door het gebruik van besmette borstels / hoofdstel / ... kan jouw paard dat krijgen. Dat gebeurt vaak op maneges waar niet ieder paard z'n eigen spullen heeft.

Imaverol is een heel goed middel tegen schimmel.

Ik neem aan dat het nog niet tè ernstig is?
Dagelijks 2x opwrijven en binnen een 2tal weken is het wel echt weg.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:15

je kan m het beste om de 4 dagen helemaal wassen met Imaverol, dat 3 x herhalen, en AL je spullen ook ontsmetten. Een grote bak vol met water met imaverol en alles erin!
Ook zelf stteds je handen wassen.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:32

Mocht het echt hardnekkig zijn:
Er is tegenwoordig ook een enting tegen schimmel.
Moet 2 keer gegeven worden en je bent er van verlost.

Me paard heeft het 2 jaar geleden ook gehad, ben in totaal een half jaar bezig geweest het weg te krijgen... zonder succes.
Moet wel zeggen dat het heel erg hardnekkig was dus misschien werkt bij jouw Imaverol gewoon.
Maar goed, uiteindelijk die enting gegeven en ze heeft het niet meer gehad. ( >;) durf het bijna niet te zeggen)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:45

toen ik mijn vorige paard kocht, had hij ook ernstige schimmel infectie, wij rkegen toen idd het advies om hem te wassen met imaverol, en ook kregen wij iets mee wat we dus door zijn voer moesten doen, dat werkte blijkbaar van binnenuit.. hoe dat heette weet ik niet meer.... maar als je paardje maar 1 plekje heeft.. zou dat imaverol wel moeten werken..maar wel supergoed uitkijken, want alles , echt alles wat in aanraking met je paard komt ( of met jou nadat je je paard hebt aangeraakt ) dat kan dan bestmet zijn/worden...da's nou de ramp aan zo'n schimmel...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:56

Nou heb me borstels en halster etc al in een emmer staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:55

Alles wassen met imaverol. dus niet alleen haar hoofd, maar heel haar lichaam, je borstel in een emmer gooien met imaverol, alles ontsmetten en contact vermijden met andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:07

Times heeft het zo vaak gehad toen ik haar net had, zo erg dat haar staartharen ervan loslieten!! Met vanalles gewassen Imaverol, speciaal spul van de veearts niets hielp voldoende.

Ik heb times daarna laten enten en nu voor het 2de jaar en nergens mee last van.

Ik zou een 2de borstelset aanschaffen, ik heb altijd het idee dat ik daar de schimmel niet goed uitkrijg, ik zet dan de ene borstel set een paar dagen in de imaverol en de 2de gebruik ik dan.

Vergeet ook niet je peesbeschermers af te schrobben aan de binnenkant!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:15

Schimmel is inderdaad lastig, maar ook weer niet onoverkomenlijk. Zolang je het maar op tijd in de gaten hebt. Zodra ik ook maar een klein schimmelplekje zie op een paard, doe ik er direct Imaverol op (onverdund). De volgende dag doe ik het nogmaals en op die manier kun je meestal nog wel voorkomen dat het zich uitbreidt.

Op de manege waar ik gewerkt heb, hebben we een keer een heleboel paarden tegelijk onder de schimmel gehad. Die hebben we om de twee dagen met een behoorlijke concentratie Imaverol (gemengd met water) gewassen. Ook alle dekjes en borstels werden toen zo goed als dagelijks gewassen. Al met al was de schimmel behoorlijk snel uitgeroeid.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:26

Was ook je kleding en je dekjes. Schimmel is hartstikke besmettelijk. Anders blijf je je paardje besmetten.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:47

Me dekjes zijn al meteen uitgewassen

Maar corine kan je het ook puur erop doen?
en groeit dat haar snel terug?

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:52

mijn paard heeft het ook gehad,ik moest haar 1x in de 4 dagen wassen, ook alle spullen in de was zetten,
de keer daarop moest ik haar met betadineshampoo wassen om te desinfecteren, en op laten drogen, dan zou het op de huid blijven zitten en de volgende dag met de antischimmelshampoo wassen (mycophyt)
toen was het weg. Had ik de afspraak gemaakt met de hengstenhouder, krijgt ze weer schimmel, dus uitgesteld en laten enten, want het wassen was ik nu toch wel zat. (moest ze naast het enten alsnog 2x gewassen worden) dit was allemaal op pension, na de dekking is ze naar huis gekomen en nergens meer last van.

De dierarts zei tegen mij dat elk dier schimmels en bactereien bij zich draagt, en als een in dit geval paard slechte weerstand heeft kan het de kop op steken,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:37

stalleke schreef:
Me dekjes zijn al meteen uitgewassen

Maar corine kan je het ook puur erop doen?
en groeit dat haar snel terug?

Officieel kun je het er niet puur opdoen. Op de verpakking staat precies in welke verhouding je het officieel hoort te mengen. Ik zou in ieder geval niet je hele paard met onverdunde Imaverol insmeren, dat lijkt me niet helemaal gezond. Kleine plekjes heb ik wel met onverdund gedaan en dit ging prima. Ik durf echter niet te zeggen of dit voor alle paarden geldt. Het haar groeide wel bij alle paarden gewoon terug, maar het duurde wel eventjes.

nobelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:12

Ik denk dat ik vandaag ook bij mijn paard schimmel ontdekt heb !
Ze heeft plekken rond haar uier en één op haar rug en haar en verdroogd vel dat afvalt aan haar flanken :s
Ik denk dat dit schimmel is !
Dus dan maar gewoon wassen met imaverol ??
-xxx- tine