M'n shet z'n lichaamstemp.; het blijft voor mij een raadsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

M'n shet z'n lichaamstemp.; het blijft voor mij een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 19:12

Het is dus zo dat ik van m'n shetlander Niels geen hoogte kan krijgen wat zijn normale lichaamstemperatuur is.
Het begon ong. drie weken geleden; hij begon te hoesten en dus hield ik hem goed in de gaten en tempte hem regelmatig. De temperaturen van die dagen waren; 8.3 8.2 8.3 37.9 38.2 en zo schommelde het door. Ik maakte me toen zorgen want ik was bang dat hij influenza of iets anders had.... maar het hoesten ging over en ik tempte hem niet meer tot vandaag. Ik zag namelijk de temp liggen en dacht; ik kan hem nu wel eens zijn temperatuur opnemen voor als hij weer eens gaat hoesten of iets dergelijks dat ik dan weet wat zijn normale temperatuur is. Nou zogezegd zo gedaan ik hem tempen en toen zag ik het; hij had 38.6....... en nu maak ik me dus zorgen. Ik vind het zo raar; hij eet goed, hij hoest niet, hij heeft geen snot uit z'n neus, hij is energiek, zijn ogen staan helder, zijn vacht glanst, hij is niet dun of dik, enz. enz. enz. Er is gewoon helemaal niks aan hem te zien... zo vrolijk als hij doet... (hij heeft iig nog genoeg streken )

Dus nu mijn vraag; is het zijn normale temperatuur of heeft hij toch iets? Is er rede tot bezorgheid of totaal niet.

Trouwens ik weet niet of iedereen temperatuur opnemen tempen noemt dus zoniet; dan weet je nu wat ik daar mee bedoel

Chocopasta

Re: M'n shet z'n lichaamstemp.; het blijft voor mij een raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:14

Een paard heeft een lichaamstemperatuur van tussen de 37 en 38, die van jou dus ietsje hoger. Niets aan de hand, lijkt me

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:19

Nee idd is normaal hoor, ligt ook aan de tijd van de dag wanneer je het meet..
Dat het schommelt is normaal, als het boven de 39 komt zou ik opletten...!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 19:20

Gelukkig, ben hartstikke blij met jullie reacties! Wat stellen jullie me gerust, bedankt!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:23

Graag gedaan hoor
Een paard dat heeft gewerkt heeft een lichaamstemperatuur van tussen de 38 en 39, bij jouw shet zou dat dus weer wat hoger kunnen zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:31

klopt, een paard wat gelopen heeft is warmer..
maar altijd handig als je de normale temperatuur van je dier weet, deze schommelt namelijk best wel.

mijn pony zit namelijk altijd juist aan de lage kant met temperatuur, meestal zo net 37, en soms zelfs daar net onder..

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:41

Een vriend bij mij op stal vertelde laatst van een experiment op een stal waar hij gestaan heeft.

De paarden werden iedere dag 's ochtend en 's avonds op dezelfde tijd getemperatuurd. Dat heeb ze zo concecent een aantal maanden volgehouden en wat denk je heel verrassend:

's Ochtends kon de temp. van de paarden onderling varieren tussen de 36,5 en 38,5 en 's avond lag die temp bij bij alle paarden soms wel 2 graden hoger en hoeveel hoger ook dat verschilde per paard.
Dus om te weten wat de normale temp. van je paard is moet je hem dus een tijdje 2 keer op een dag op het zelfde tijdstip temperaturen. Dan kan je pas zeggen wanneer je paard ziek.

Je moet er dan wel van uit kunnen gaan dat alle paarden gezond waren en bleven. Dit werd gecontroleerd voor de test begonnen was en tijdens de test.

dus de temp van jouw pony kan inderdaad rond de 38 graden liggen