Pony met een gespleten/ dubbele hoef, informatie gezocht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekje

Pony met een gespleten/ dubbele hoef, informatie gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:16

Hallo allemaal,

Ik ken mensen die een veulen hebben met een gespleten/dubbele hoef. Deze bestaat letterlijk uit twee delen en lijkt net een hoef van een koe. Aangezien het beestje ontzettend schuw was, heb ik er helaas geen foto's van kunnen maken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kun je me vertellen hoe zoiets ontstaat, of het erfelijk is, of dat ooit nog goed kan komen (de delen bestaan gewoon uit hoorn, dus ik denk zelf dat het zo blijft) en zo ja, is er een remedie voor?

Alvast bedankt!

Marieke

ellepel

Re: Pony met een gespleten/ dubbele hoef, informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:01

dat is raar...heel vroeger hadden paarden 2 hoeven he.. later groiede dat tot 1 hoef uit..

je zou denken dat het iets te maken heeft met de celdeling als ze nog inimini klein in de baarmoeder zitten...

gaan die mensen er nog iets aan doen?

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 10:06

Ja, ik denk dat je gelijk hebt . De eigenaars denken dat het zo blijft en doen er niks aan.

Stel, je gaat met zo'n pony fokken, zouden al zijn nakomelingen dan ook gespleten hoeven krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:39

geen flauw idee, daar heb ik niet zoveel verstand van..

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:35

ga eens naar de site van http://www.hoofcare.nl en stel deze vraag eens aan dhr. van Nassau. Dit is een van de beste hoefsmeden van nederland en weet hier wel antwoord op.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:51

Oke, bedankt!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:51

Met Droebel eens......maar probeer een foto mee te sturen, da's wel zo handig voor ze !

Verder heb ik nog nooit gehoord dat zoiets een "aangeboren afwijking" kan zijn.......maar wie weet, zelf heb ik ook een 2-slachtige geit (of was het bok ) gehad.
Wat ik wel weet is dat als de kroonrand ernstig beschadigd wordt (bv draadwond of klemgezeten tussen staldeur) dat dan de hoef gespleten verder kan groeien. De hoef groeit vanuit de kroonrand, dus als dit al een hele tijd geleden is dan kan de hoef er nu gespleten uitzien.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:37

Hey hey,

Bedankt voor de info! Ik heb het advies van Droebel opgevolgd en een mailtje aan die hoefsmid gestuurd. Zodra ik een antwoord heb -waarop ik vol verwachting zit te wachten- zal ik dat ook met jullie delen.

Volgens de eigenaars is ie zo geboren :S. Dan is het misschien inderdaad gebeurd bij de vorming van de hoeven. Het is dan echt een afwijking. Ik ben vooral benieuwd of zoiets erfelijk is (zit dat in het dna van het veulen nu?).