byna zink vergiftiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveprince

byna zink vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 19:54

hallo ik heb een pony al 13 jaar hy heet prince en is een engel met hoorentjes haha hy weet precies wat ie wilt en dat zie je ook aan hem .
maar goed ik wil ff wat zeggen en vragen.

toen ik hem kreeg was ie best heel dik en hy zag er wild uit klopt ook wel hy komt van de steppen uit rusland.
op een gegeven moment wer ie wat smaller ik d8 dat is het voer of naja er kwam van alles in me op. hy vrat als een jekko en wer maar niet dikker nu 13 jaar later belde ik de arts op en die nam bloed af toen ie me belde. zy hy dat ie heel gezond was nergens last van niet van z'n lever nieren bla bla bla maar hy had wel iets gevonden myn lieve prince had byna een zink vergifteging. een normaal paard heb een percentage zink in het bloed van tussen de 400 en 1400 myn prince had een percentage van 2100 dat was dus veel te veel.
nou ik denken wat kan er nou zyn hoe kan het nou en alles nagekeken water uit de sloot was het niet eten was het niet en toen ineens d8 ik hy likt zyn hele leven zolang als ik hem heb al aan zyn drinkbak en de tralie's nou ik belde de arts op en die zy dat moet het zyn.
dus alles weggehaald wat zink was of verzinkt was en op het land gezet. maar nu heb hy nog niet heel veel vet op zyn lyf na de zomer moet ik weer bloed af laten nemen en dan maar kyken of het nog zo hoog is.
nou ik heber nog nooit van gehoord en wil wel eens weten of er meer mensen zyn die zo'n een paard hebben
dank je xx prince

Roos_M

Re: byna zink vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:01

oe jaque zo heb ik het nog nooit van je gehoord, wat erg, je zal je wel lam geschrokken zijn!!!
sterkte ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:48

hey, dat is apart zeg....

ook nog nooit van gehoord dat dat kan, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, goh..toch es in de gaten houden dan bij andere paarden hoe dat zit...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:59

Hoi,

Ik heb met een paard precies het tegenover gestelde gehad.
Een Zinktekort. Het schijnt 3 jaar te kunnen duren eer het weer geheel op peil is. Maar mijn paard is na 3 maand compleet veranderd en nu een heel normaal paard geworden. Ze was een complete neuroot.

Wel heb ik vaker gehoord van een Zinkteveel. Het komt inderdaad door veelvuldig likken aan zinken of verzinkte voerbakken, tralies, weidehekken enz.
Geen idee hoe lang het duurt eer je het teveel eruit hebt.
Informeer eens naar groene leem of geneeskrachtige klei. Voor zover ik weet kan dat ook reinigen van vervuilingen van metalen en zware vervuilingen e.d.
Verder wordt er altijd gezegd dat een gechipt paard niet behandeld mag worden met groene leem.
Maar onlangs hoorde ik dat dat alleen op gaat als de chip nog maar pas geplaatst is. Is de chip eenmaal ingekapseld dan schijnt groene leem geen kwaad te kunnen.

Succes, Henny

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 14:41

Dank je wel Henny
Maar wat is groene leem pcies?
Heb er nog nooit van gehoor. Wat doet dat by je paard?