blauwe plek in de hoef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kleejoo

blauwe plek in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:48

Hallo,

mijn pony loopt nu ongeveer al een week niet helemaal lekker... heel gevoelig op hard alleen met zn rechtervoorbeen... en in de bak juist links voor kreupel.
ik heb de hoefsmid al gebeld die komt dinsdag,
maar ik heb nou vandaag een blauwe plek in de hoef ontdekt.. alleen rechtsvoor...
het lopen word niet slechter maar ook niet veel beter..

heeft iemand dit eerder mee gemaakt of een idee waar het mee te maken kan hebben???

letziforevr

Re: blauwe plek in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:11

mijn paard is een keer te enthousiast uit de trailer gelopen...uhh...gesprongen omdat hij zijn vriendinnetje zag.
daarbij brak er een stuk van zijn hoef af.
de volgende dag was hij op dat been kreupel en had hij ook een donkere plek aan voorkant en onderkant van zijn hoef.
toen ik de smid er die middag naar liet kijken vertelde hij dat zijn hoef gekneusd was en de donkere plek een bloeding geweest was.
na een weekje rustig aan en nieuwe ijzertjes kon hij weer beter lopen (maar het heeft nog wel een tijdje geduurd eer hij weer helemaal zuiver liep!

Kleejoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 22:47

klinkt indd wel een beetje hetzelfde! ik heb wel een vraagje, had je paard al ijzers hiervoor, of heb je hierna pas m op ijzers gezet??

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:59

Het kan een zoolkneuzing zijn wat weer misschien tot een hoefzweer heeft geleid.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:48

ik d8 idd ook aan aan kneuzing, zeg amar een soort van blauwe plek in de hoef, dat zie je wel vaker, ook als paarden bijv. net beslagen zijn zie je het weleens.. maar dan zijn het meestal meer een soort bloeduitstortingen... ik zou idd de VA effies ernaar laten kijken, omdat ie ook niet goed loopt enzo... je kan het maar beter zeker weten dat er geen zweer ofzo in zit

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:14

Bij een kneuzing is het vaak ook een bloeduitstorting hoor, veroorzaakt door kleine vaatjes die kapot gaan. Mijne heeft het ook wel is, idd bij een hoefzweer maar soms ook door een voor mij onbekende oorzaak. Bij een hoefzweer zijn ze over het algemeen goed kreupel en dat zie je direct! Ze staan dan met name op de teen en niet op de hele hoef, zelfs vaak met lopen niet. Soms kun je hem zelf ontdekken door met iets hards(vb een hamer) op de zool te tikken. Op 1 plek trekken ze dan meteen hun voet terug. Met verdenking op een hoefzweer bel ik direct de smit want een hoefzweer doet ontzettend veel pijn.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:13

Ik ehb wel eens een rode plek in mijn paards hoef gehad.
Dat is door de veearts open gesneden, waarbij er een heleboel vocht uit kwam.
Dat was ook een zwelling/wondje in de hoef.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:25

wrs had hij dan een hoefzweer.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:46

Milo (vzpony) heeft ook soms een blauw/roodachtige plek in zijn hoef, hij heeft wel ijzers.. Was toen een andere hoefsmid en ik vond het er zelf ook niet zo mooi onder zitten achter, 1 hoef kwam voor een stuk over het ijzer en bij de andere hoef zaten de nagels helemaal niet netjes op een rijtje.

Milo heeft er nog nooit last van gehad. Kan dit komen door het bekappen?

@ None, klinkt bij jou als Nageltred, zat het ook aan de onderkant van de hoef?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:33

Kleejoo.. is de hoefsmid al geweest? Hoe is het nu met je paardje?

Kleejoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 23:10

de hoefsmid is dinsdag geweest,... en had het indd over een kneuzing, maar naast de blauwe plekken zat een heeeel klein hoefsfeertje... best wel diep!! en toen zei die ! 2 weken lang met zn voet in de zuurkool... (?) nog nooit van gehoord, maar ik vertrouw hem, dus ik ben begonnen met de zuurkool, en dat moet langzaam de sfeer dr uit trekken. verder geef ik m arnica druppeltjes door het voer om de pijn te verlichten..
en ik moet het harde een beetje vermijden maar voooral doorbewegen op het zacht!

Judora2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:43

Mijne had van de week ook een kneusing maar dit kwam omdat ze van ijzers afkwam en hoeven te kort waren.
Ik heb haar voor op ijzers gezet en nu is het wachten tot de kneusing weg is.

Maar zuurkool? Ik zou gewoon weken in soda. Stuk goedkoper en helpt erg goed