pony kort(kreupel )in galop rechts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joeykyra

pony kort(kreupel )in galop rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:14

heywe hebben een pony.voorheen was er nooit wat merkbaar.nu op de rechterhand is ze kort in de galop.je merkt gewoon dat het niet soepel gaat.in draf stap op volte is niks te zien.mar in galop wel.en het is net of ze er drafpasjes mee maakt.
wat zou het kunnen zijn?verstapt?oid?
gezien we zo op vakantie gaan.geef ik haar even rust.maar dit is nieuw voor mij.iemand dit ook meegemaakt?natuurlijk zal ik als het zo blijft de da er bij halen,maar tot heden merk je het alleen in galop.en heeft ze verder niet zichtbaar last...
tips..tips...graag!!
groetjes michelle

ellepel

Re: pony kort(kreupel )in galop rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:05

ik denk dan dat het in de schouder zit.....

misschien uitgegleden in de wei en daar een spier verrekt ofzo...
kan ook een trap hebben gehad van een ander paard..
ik zou een tijdje even rustig aan doen, niet teveel korte wendingen gaan rijden.

geef het even tijd om te herstellen...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:25

schouder ellepel?? waar baseer je dat op?

Ik denk eerder aan een rug/bekken probleem. Dit kan zichtbaar worden in galop, omdat het paard dan de rug bol moet maken en bij een stijve rug kan dat pijnlijk zijn. Gevolg: paard probeert rug niet te veel te bewegen, houdt met de spieren de wervelkolom strak en wordt kort in de beweging.
Het verstijven van de rug kan ook voortkomen uit een onderliggend been-probleem. Probeer het paard eens te monsteren/longeren op harde bodem om dit uit te sluiten.

Mocht je het even de tijd willen geven, er vanuit gaande dat het de rug zou zijn, dan zou ik adviseren om de komende week te longeren (event. met pessoa, maar niet strak bijzetten. Gewoon lang/laag). Met longeren veel stappen en tijdens het stappen goed opletten dat het paard DOORstapt. Dan maakt het veel beweging in de rug. Dit afwisselen met enkele voltes draf of galop. Indien de galop in de loop van de week niet beter wordt, zou ik een deskundige (dus dierenarts/fysio/osteopaat) raadplegen, voordat je verder van huis raakt.

veel suc-6

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:38

was het nou eigenlijk een voor of achterbeen wat kort liep?

ik baseer het op mijn eigen pony, die ooit een schouderblessure had en dezelfde passen maakte..

als het voor is dan zou ik dus denken aan die schoduer, is het achter dan inderdaad de rug/bekken

joeykyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 11:19

bedankt voor jullie recties!
het is rechts achter.heb vandaag even gereden en het ging wel beter.zal haar idd longeren met pessoa.en laag instellen idd is altijd goed.
ik probeer het uit en jullie horen nog van me!

joeykyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 11:21

oja de stap is ruim,en ze stapt goed door