mijn pony heeft nogal geregeld last van haar buik. wij veronderstellen dat het de darmen zijn.
ze gaat met de voor en achterbenen helemaal gestrekt staan, en gaat regelmatig liggen. als de DA langskomt, krijgt ze een spuit en is het meestal meteen over.
nu zou ik willen proberen dit te voorkomen, omdat dit het rijden nogal eens uit het ritme haalt. (dus paar dagen op rust) dus mijn vraag, of het door ander voer voorkomen kan worden.
het is een pony van 1.46 mtr. ze krijgt 1/1,5 kilo brok per dag, en een halve kilo haver. daarnaast krijgt ze 3 of 4 plakken hooi per dag. naast dit alles staat ze overdag in de wei.
er is een muslie soort dat zo wie zo beter is voor de spijsvertering mijn paard heeft dat ook 3 maanden gehad en is over er zullen inderdaad wel meer van dit soort muslie's zijn of biks soorten. kijk is bij www.pavo.nl of www.subli.nl succes groetjes, iris
hoeveel beweging krijgt ze? hoe vaak word er met haar gereden en wat doe je dan? ik zou de brok minderen, zeker wanneer je die in 1x geeft.
doe elke dag een eetlepel vol olijfolie over haar voer, niet meer hoor, 1 eetlepel is genoeg. dan gaat het voer allemaal wat makkelijker door de darmen en bij sommige paarden werkt dit heel goed tegen koliek.
welke ik heel goed vind is: muesli zonder haver van Havens,supervoer voor paarden met buikpijn problemen.
ze krijgt meestal 6 keer in de week beweging.. soms 7, maar niet minder dan 5 keer per week (behalve als ik op vakantie ben) die beweging varrieert tussen rijden en longeren. als ik rijd doe ik dat meestal zo'n 3 kwartier. rustig losstappen, draven en galopperen en dan oppakken.
de brok geven wij niet in 1 keer, maar in 2 keer 1/2 kilo.
Hoeveel gras staat er nog op de wei, want dagelijks weidegang en dan nog zoveel plakken hooi + 2 kg krachtvoer vind ik erg veel voor een pony. Is de wei schraal en op zandgrond dan zou een kuurtje Sand-Clear ook geen kwaad kunnen.
Een stevige scheut olie door het voer zou ik zeker doen en wat minder krachtvoer geven.
er staat niet veel gras op de wei.. een zandwei is het ook niet, maar het gras is kort.
die haver heeft ze wel nodig, anders loopt ze niet genoeg. en wat het brok betreft.. als we haar veel minder gaan voeren, wordt ze te dun. omdat ik redelijk hard train, en veel van der vraag heeft ze redelijk wat nodig.
Dat gestrekt staan en liggen kan ook op hoefbevangenheid duiden !! Is er al eens een bloedonderzoek gedaan ??
ja.. ze is naar de kliniek en alles geweest.. wij dachtten eerst ook aan hoefbevangenheid.. maar dat is het dus niet. ze gaat ook regelmatig liggen, en ik denk gestrekt met der benen staan om haar buik te ontlasten oid..
wat n vaag verhaal.. t lijkt bijna n kruising van koliek en hoefbevangenheid...
maar ik zou gewoon eens een voederadvies aan je DA vragen.... ik denk dat die het best weet hoe je paardje zijn toestand en gehele conditie eraan toe is, en wat je het beste kan doen... wij kunnen zo door de pc je apard natuurlijk niet bekijken, en zeggen van ik zou dit of dat doen, misschien maak je het dan alleen maar erger...
bij hoefbevangenheid (wat voor 90% eerder optreedt aan de voorbenen) gaan ze juist op de achterhand hangen. Ik heb dit vroeger ook wel eens gezien bij een welschje van mijn zus. Doet ze het ook onder het rijden ? Ik zou ze voorlopig eventjes helemaal geen krachtvoer geven (tenzij je natuurlijk endurance rijdt of elke week op concours gaat o.i.d.) dat was iig de oplossing bij de pony van mijn zus. Ons viel op dat ze het vaker deed als ze hengstig was, klopt dat bij jouw pony ?
hm.. het is niet zo dat het wekelijks voorkomt, maar vaker dan normaal. onder het rijden doet ze het niet zo zeer, dan gaat ze meer met haar staart zwaaien. tenzij ik een tijd stil ga staan.
geen krachtvoer meer geven is echt geen optie, ik rijd nogal wat wedstrijden, en zonder voer kan ze echt niet lopen...
of ze het doet als ze hengstig is weet ik niet, ik zal er eens op letten, bedankt!
wat voor middel geeft de dierenarts je paard met de spuit? Wat voor werking heeft het, of waartegen?
Er zijn tegenwoordig al producten op de markt om lever, nieren en darmen een handje te helpen tot ze het zelf weer helemaal kunnen. Ook is er lichtverteerbaar voer op de markt.
Muesli van Havens die zeer eiwitarm is, aanvullen met Draversbrok van Havens voor de energie. Het is wel wat duurder, maar je hoeft er minder van te voeren, dus aan een halve kilo muesli aangevuld met een halve kilo draversbrok zou je pony genoeg moeten hebben. Probeer altijd ruim voor en ruim na het rijden te voeren, en altijd eerst ruwvoer en dan krachtvoer, dit is ook beter voor het verteren. Groetjes Brennie
na een aantal koliekaanvallen voer ik mn paard nu kruidenmuesli van subli, dit is lichter verteerbaarder, ik ben gestopt met brokken. Er zijn van subli 2 varianten, de ene is het lichtst verteerbaar. Je weet natuurlijk niet of het hier in zit, maar ik zou zeggen baat het niet dan schaad het niet. Veel suc6