kale plekken. Schimmelinfectie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

kale plekken. Schimmelinfectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 00:00

Hoi hoi,

Mijn paard had bij zijn hoofd (wangen) hele kleine plekjes en al die plekjes samen zijn nu grote kale plekken aan het worden. Nu zeiden ze dat ik Imaverol moest gaan gebruiken, maar dat is toch vrij agressief voor de huid?
Is er iets anders dat helpt. Ik heb nu 2 weken calendula gebruikt zonder resultaat. En het is nu best heel erg....toch maar de ima..?

IMJ

Re: kale plekken. Schimmelinfectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:03

Ja, klinkt idd als schimmel. Zijn er meer paarden op stal die het hebben?
Mijn pony kan ook best gevoelig op een hoop stofjes reageren maar op imaverol reageerd hij goed. Volgens mij moet je ze er eigenlijk mee wassen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Alhoewel het nu niet echt koud is zou het wrs best kunnen. Ik heb de keer dat mijn pony het had een verdunning gemaakt (zoals op het flesje staat aagegeven) Dit deed ik in een ander flesje en met een doekje smeerde ik het op de huid. Dit heeft goed geholpen. Vergeet je borstels en tuig etc niet te ontsmetten en je kleding te wassen (en evt. andere paarden die het hebben ook).
Calendula is niet tegen schimmel, dit is een bacterie hè.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:33

Dettol wil ook wel, werkt ook tegen de meeste schimmels, en is een stuk vriendelijker voor de huid

Vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:00

Kijk wel uit met dettol in de zon, kan gaan branden. Al is er nu geen zon maar regen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:02

branden?

wist ik niet zeg....ik behandel mijn zomereczeem pony er altijd mee, en tot nog toe niks gemerkt... maar wel bedankt voor de tip...

Vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:15

Ja er zitten nogal wat branden spullen in dettol. Het is een ontsmettingsmiddel en met de zon KAN het gaan branden. Ik heb het me ook maar laten vertellen. Ik wou toen een keer vliegenspul maken en toen raadde verschillende mensen het af. zie ook topic over vliegenspul.

Zeker weten doe ik het dus niet maar ik waarschuw maar, is namelijk zo zielig voor je beestje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:31

Ik ga er toch van uit dat het schimmel is. Kan door het hooi of stro komen. Zo heeft mijn paard het eens gekregen, had veel schimmel in het stro en hij stond steeds met zijn neus te zoeken. Alleen op zijn hoofd had hij schimmel plekjes. Ik heb hem toen gewassen en het was meteen over.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:15

Oh, wist ik niet, dettol tegen schimmel! Handige tip.

mariinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:15

Ik zou persoonlijk imaverol kiezen als zeker is dat het schimmel is omdat dat vaak wordt voorgeschreven door een veearts... helpt vrij goed, het wassen moet je om de zoveel dagen herhalen. Maar de preciese tijden en dagen staan aangegeven in de bijsluiter...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:14

Bedankt voor de reacties. Ik ga toch maar met imaverol aan de slag. Het gaat maar niet over en wordt met de dag erger.
Ben blij dat het toch niet zo agressief is als ik dacht.

Moet ik heel het paard doen of alleen de plekjes?

Er is nog een paard met hetzelfde. Is behandeld en over. De andere paarden waar hij ook mee staat hebben het niet. Ivanhoe was er ook nooit vatbaar voorals ik hem bij paarden met problemen zette, maar hij heeft het nu al een half jaartje (heel klein begonnen) en een half jaar terug was zijn weerstand 0,0 door de hoeven ellende, dus dat kan de infectie wel verklaren....

Ik hoop dat het nu snel over is. Ik ga morgen meteen beginnen!

nobelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:49

Ik denk ook dat mijn paardje schimmel heeft?? Ik heb haar vandaag met imaverol gewassen...nu maar hopen dat het stopt !
Weet iemand hoelang het duurt voordat het genezen is?
En hoelang het duurt totdat de schimmel zich niet meer voortzet?
-xxx- tine

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:53

3 x waseen met 3 dagen ertussen (dus de 4e dag weer wassen). Dan moet je klaar zijn met de behandeling. Is het dan nog niet weg, kun je altijd nog een x extra doen hoor, maar in principe moet dit genoeg zijn, als je tenminste al je andere spullen/kleding en evt. andere paarden ook ontsmte /wast.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:09

Zweet jou paard erg onder het hoofdstel?

Mijn paard had ook kale plekken op haar wangen en dacht ook in eerste instantie aan een schimmel. Tot ik tot de ontdekking kwam dat mijn paard haar hoofd langs de voerbak schuurt na het rijden (alleen als ze bezweet is dan). Bij mijn paard kwamen daar die kale plekken vandaan.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 15:55

hardi schreef:
Zweet jou paard erg onder het hoofdstel?

Mijn paard had ook kale plekken op haar wangen en dacht ook in eerste instantie aan een schimmel. Tot ik tot de ontdekking kwam dat mijn paard haar hoofd langs de voerbak schuurt na het rijden (alleen als ze bezweet is dan). Bij mijn paard kwamen daar die kale plekken vandaan.

Ja, het is ontstaan sinds ik actiever rijd en hij op zijn hoofd zweet. In eerst instantie dacht ik ook dat het daarvan was, maar het zit ook op zijn hals en flanken...

Ik heb hem nu 4 maal behandeld en het moet nu over zijn.
Maar ja...hoe zie ik dat het over is? Daar gaan toch wel wat dagen overheen om te zien of het herstelt of juist erger wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 06:42

Als je hem met imaverol hebt gewassen en ook je borstels, dekjes moet het over zijn.

Kijk anders of het schurft is.

Ze kunnen evengoed schimmel krijgen van schimmels in het sto.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:36

Als je het blijft behandelen (ook je eigen jas, rijbroek borstels etc.)en de plekken worden alleen maar groter zou het idd ook iets anders kunnen zijn. Dan zou ik toch de DA erbij halen. Die krabben van deze plekken wat schilfertjes, sturen dit op en binnen een paar dagen heb je de uitslag en het juiste medicijn!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 19-08-05 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:48

IMJ schreef:
Als je het blijft behandelen (ook je eigen jas, rijbroek borstels etc.)en de plekken worden alleen maar groter zou het idd ook iets anders kunnen zijn. Dan zou ik toch de DA erbij halen. Die krabben van deze plekken wat schilvertjes, sturen dit op en binnen een paar dagen heb je de uitslag en het juiste medicijn!

Het is niet erger geworden, maar ook nog niet minder. (Er zijn trouwens wel nieuwe haren opgegroeid, maar ik zie ook nog schilfers)
Gewoon afwachten? Of nog 1 maal voor de zekerheid behandelen. Ik heb hem nu 4 maal behandeld.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:54

Het duur natuurlijk wel altijd even voordat de nieuwe haren er weer opzitten. Er groeien weer haren maar er zitten nog schilfers...Dat is een lastige zeg!!! Bij die van mij waren de schilfers altijd gewoon weg... Misschien weet iemand anders dit? Ik weet ook niet in hoeverre imaverol iedere keer gebruiken kwaad kan (heb ik ook nog nooit meegemaakt) maar als het geen kwaad kan kun je het voor de zekerheid nog eens doen toch? Hmm...Niet echt een antwoord waar je wat aan hebt hè!!!!

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:24

Mijn paard heeft dat ook. Ik gebruik nu imaverol en een zalfje wat ik van de dierenarts heb gehad. Je mag imaverol 4x gebruiken met elke keer 4 dagen er tussen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 16:53

Goed nieuws. Kale plekken zijn weg door imaverol. Was dus toch schimmel. 4 maal behandeld met 3 dagen ertussen. Alleen de plekken en de directe omgeving!!
Ben blij, paard ziet er weer toppie uit!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:06

ha!!! Gelukkig!