Merrie dampig, veulen hoest, erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RivendellJarig

Merrie dampig, veulen hoest, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:15

Een van mijn merries is dampig. Is per ongeluk gedekt vorig jaar en heeft nu een veulen van 6 weken. Zolang de merrie buiten loopt gaat alles goed. Maar nu hoest het veulen al voor de 3e keer in 6 weken. Nog geen snot, maar wel hoesten.
Zou het kunnen dat die dampigheid erfelijk is? En dat het veulen dus genetisch slechte longen heeft?
Moet er wel bij zeggen dat nu 3 van de 4 veulens wat snotterig zijn. Ligt denk ik ook aan het rare weer. Veulens worden behandeld met TSO spuit.
Wie heeft hier evaring mee?

IMJ

Re: Merrie dampig, veulen hoest, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:13

Bij mensen heet de ziekte longemfyseem. Ik weet dat dit wel erfelijk kan zijn. Alleen komt dit eigenlijk uitsluitend op oudere leeftijd voor. Ik heb ook nog nooit van een veulen gehoord die dampig is maar ik ben er bij paarden ook niet echt in thuis. Ik denk dat als je veulentje zo blijft hoesten je de DA er toch eens bij moet halen. Heeft ie ook koorts ofzo?
Het is ook raar weer hè maar in principe hoort ie natuurlijk niet continu verkouden te zijn.
succes!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 05-08-05 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:19

Het kan erfelijk zijn in die zin dat een veulen er gevoeliger voor kan zijn. Maar bij goede verzorging hoeft het zich niet te uiten.
Het veulen kan ook door het buitenlopen een koudje hebben gevat of anders misschien wormen ??

RivendellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:04

Denk dat het wel met het weer te maken heeft. Ze lopen dag en nacht buiten. Wormen kan haast niet, want ze zijn pas weer omtwormd.
DA is al geweest en die gaf die TSO spuiten. We wachten af.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:06

Wat zijn TSO spuiten? of vraag ik nu iets stoms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:19

Wel vreemd dat je merrie dampig is en de veulens hoesten. Niets raars in de omgeving/voer? Van buiten staan gaat geen veulen/paard hoesten, datkomt juist van binnen in een stoffige stal volgens mij.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:18

@IMJ, domme vragen bestaan niet je leert op allerlei manieren en bokt kan er 1 van wezen.

hier heb ik een link voor je wat de TSO spuit nu is.
http://www.astfarma.nl/bijsluiter.asp?Id=63

het is dus een middel wat veelal word voorgeschreven bij Infecties veroorzaakt door voor trimethoprim en sulfadiazine gevoelige bacteriën, zoals voorkomend bij maagdarminfecties, luchtweginfecties, urogenitale infecties, wondinfecties, cellulitis en als profylacticum voor postoperatieve infecties bij paarden. hihi effe gejat van die site

RivendellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 12:19

Heb al van meerdere mensen gehoord dat hun veulens hoesten vanwege het weer. Het is heel wisselvallig en erg nat.
Ze staan nu 's nachts op stal, zodat ze in elk geval droog kunnen liggen. Ze knappen erg op van de TSo.