Allergische reactie op CAVALOR PIANISSIMO

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Allergische reactie op CAVALOR PIANISSIMO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:38

Ik heb van de week een (vrij) nieuw soort muesli voor Bob gekocht.
CAVALOR PIANISSIMO.

Je hebt er verschillende soorten van, en de Pianissimo is voor hetere paarden en paarden die een tijdje op rust moeten staan, en dus rustig moeten blijven. Het is een eiwitlage muesli mix. Het werd ook aangeraden voor stress paarden, dus ik wilde het eens uit gaan proberen bij Bob. Ik geef het niet als volledig voer, maar geef hem 1 kilo als extra voer.

Ik geef het hem nu 2 dagen (Dinsdag en Woensdag). Ik kwam gisteren op stal aan, en zag wat bultjes zitten, dazen dacht ik.. dus helemaal lekker gewassen met betadine, en daarna (toen hij opgedroogd was) Anti-muggen spray eroverheen.

Tot ik vanochtend op stal aan kwam, en ik mijn paard van top tot teen vol met bulten zag staan! Ik heb 3 foto's kunnen maken, maar op de foto's is het niet zo heel duidelijk te zien. Ik heb het vermoeden dat het dus een allergische reactie is op de Muesli, het moet iets bevatten waar hij niet tegen kan. Ik stop er nu even mee, kijk even aan hoe snel het over gaat, en voer het daarna nog een keer, komt het dan weer dan weet ik het zeker!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de foto's is het veel minder dan het werkelijk is, het rare ervan is dat het alleen overheerst aan de rechterkant (als ik voor hem sta), links zitten er maar een stuk of 6..

Dus vandaag maar weer lekker met betadine gewassen, en daarna direct op stal gezet, en niet gereden, maar gelongeerd. Ik hoop dat het het voer is, maar baal er ook wel van, want nu moet ik weer aan de poeders

Kyona

Re: Allergische reactie op CAVALOR PIANISSIMO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:41

Als het door het voer komt, en je het voer niet meer geeft - trekt het vast snel weg. Je zou hem wat appelazijn (Fertilia natuurtroebel 2,02 bij de reformzaak) door zijn voer kunnen geven (60 ml pd) dat helpt afvalstoffen afvoeren. Hoop dat het snel beter gaat!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:59

Dat heeft mijn vzpaard ook gehad
Alleen niet door de cavalor pianissimo maar citronella
Na een dag of twee trekt het weg en mij is gezegd dat je ermee mag rijden

Als je er druk op zet,heeft hij er last van?/reageert hij?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:34

Tja, kan idd dat je paard allergisch is voor een bestanddeel. Doet geen afbreuk aan het voer vind ik, wordt meestal wel als reaktie gezegd, maar ik ken ook iemand die allergiesch is van totmaten, en totaten zijn dan ook niet per definitie slecht. Als idd blijkt dat de reactie van het voer komt en niet van iets anders, zou ik toch een allergie test door een dierenarts laten doen. Dan weet je ook meteen waar je op moet letten als je voer koop, en helemaal van voer wilt veranderen.

Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:54

Blue_Star schreef:

Ik heb wel zelf vliegenspul gemaakt, van water met een flesje citroensap, maar dit gebruik ik ook al een tijdje..

Het jeukt als ik erover heen krab.. Dus ik heb even niet gereden misschien gaat dat teveel jeuken of eventueel openscheuren!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:18

Ik heb bij 1 van mijn paarden eens zoiets gehad, smorgens niets aan de hand, savonds uit de wei met over haar hele lijf dit soort bultjes.
De andere 3 paarden in de wei hadden het niet ??
Ben er nooit achter gekomen waar het van was, geen vreemd onkruid, geen ander voer........ze trokken binnen een paar dagen vanzelf weg (heb wel DA gebeld voor advies- omdat ik het nog nooit gezien had, maar die zei ook dat het ws niet ernstig was en vanzelf weg zou gaan) (toen voerde ik trouwens nog Pavo)

edit (deze toevoeging) Ik voer trouwens ook Cavalor aan mijn paarden (tradition, base, Perfomix, strucomix, Juniorix en de Mash&mix- klinkt als veel....maar ik wissel af naar mate ze meer of minder moeten werken )

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het van het voer komt, zo heel veel verschil in de bestanddelen is er namelijk niet, de variatie komt meer uit: meer of minder haver (voor gestreste paarden) meer of minder vitaminen (extra vit E bv voor sportmixen) balanceren eiwitgehalte a.d.h.v. de lucernebrokjes die erin zitten, dat soort dingen.
Heb je wel eens eerder het "merk" Cavalor gevoerd ?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:34

ShannaY schreef:
Blue_Star schreef:

Ik heb wel zelf vliegenspul gemaakt, van water met een flesje citroensap, maar dit gebruik ik ook al een tijdje..

Het jeukt als ik erover heen krab.. Dus ik heb even niet gereden misschien gaat dat teveel jeuken of eventueel openscheuren!

Ja dan zou ik niet gaan rijden
Mijn vzpaard had er geen last van dus ik kon doen met hem wat ik wou

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:10

Ik voer nu ook sinds kort Cavalor Pianissimo en bevalt heel goed. Hier op stal had een paard ook een paar dagen last van bultjes, zijn ook weer gewoon weggetrokken, misschien is een allergietest idd handig?

Puce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:17

Misschien een hele domme vraag hoor.... maar hoe lang gebruik je doe betadine en die muggenspray al?? Misschien is je paard allergisch voor betadine (vind het trouwens wel heel apart om je paard hier mee te wassen, t'is toch een ontsmettingsmiddel bij open wonden?). Heb effe van internet geplukt dat betadine als bijwerkingen roodheid en huidirritatie bij de mens kan veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:17

Heeft hij niet in de brandnetels liggen rollen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:56

Nee hij is helemaal niet buiten geweest, en met betadine wassen doe ik eens in de zoveel keer om alles lekker te ontsmetten, het is immers een goed anti-bacterieel middel, het word ook in alle ziekenhuizen gebruikt.

LotteW, merk je al enig verschil met het voer, en voer je dit echt als standaard voer, of voer je het ook naast je krachtvoer bij. Kreeg dit andere paard ook de bultjes hiervan, of ergens anders van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:10

Ik weet dat Cavalor kunstmatige anti oxidanten gebruikt, zou ze daar allerlgisch voor kunnen zijn?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:44

@ShannaY, ik merk wel redelijk verschil, weet natuurlijk niet zeker of dit door het voer komt, voer het ook pas, maar ze lijkt meer ontspannen tijdens het rijden. We voeren dit bij, dus ze krijgt hooi, brok en dan 1 kilo Pianissimo. Het andere paard krijgt al jaren cavalor en nooit ergens last van gehad, afgelopen week een paar dagen bultjes, zijn nu ook weer weg....ik zou het even afwachten, misschien even niet voeren en dan na een week weer rustig proberen, merk je meteen of het door het voer komt of door iets anders! Je kunt ook eens de ingredienten van cavalor vergelijken met wat je normaal voert (www.cavalor.be), misschien zit er iets heel afwijkends in? Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:26

Das mooi, want het klonk in mijn oren als een ideale oplossing, die poeders worden elke keer gewoon te duur.. Hij hoeft niet perse met rijden rustiger te worden, maar voor zijn stress (hij bijt zichzelf bij het minste geringste!) ik stop er inderdaad ook even mee.. het zou ook heel goed kunnen dat het aan het kuil ligt..

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:21

Whis krijgt ook cavalor pianisimo en dit nooit gehad!
Vind t fijn voer....
Lastig hoor....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:55

Urticaria of netelroos zijn heftig jeukende kleine of grote bultjes en verhevenheden die overal op de huid kunnen voorkomen.

Men noemt ze soms ook 'galbulten'.
Dikwijls jeuken ze of geven ze een prikkelend of brandend gevoel zoals bij aanraking van netels.
Ook het uitzicht van de uitslag doet denken aan de resultaten van aanraking met netels, wat de nederlandstalige naam 'netelroos' verklaart.

De bultjes ontwikkelen zich zeer snel (vaak binnen 30 minuten) maar verdwijnen weer even snel. Soms duurt het een paar uur of zelfs een dag of een nacht duren voor ze helemaal verdwijnen. In uitzonderijke gevallen kunnen ze enkele dagen tot zelfs weken aanhouden.

• Acute urticaria
Urticaria die plotseling beginnen en waarvan de aanvallen na 6 weken spontaan verdwenen zijn. Meestal kan de oorzaak van deze netelkoorts achterhaald worden. Het kan gaan om bv. koude, een bepaald voedings- of geneesmiddel, een insectensteek, enz.
• Chronische urticaria
Urticaria die langer dan 6 weken bestaan. De preciese oorzaak is dikwijls moeilijk vast te stellen.

Meestal is het eerder een vervelende en irriterende dan een gevaarlijke kwaal.

Netelroos wordt veroorzaakt doordat bloedplasma uit de kleine bloedvaatjes in de huid lekt onder invloed van histamine. Histamine is een chemische stof die opgeslagen zit in de zg. 'mestcellen' in de huid. Overal in de huid liggen mestcellen. Die spelen een rol in ons afweermechanisme en veroorzaken sterk vereenvoudigd in feite een soort ontsteking. Bij urticaria en bij allergische reacties laten die mestcellen histamine vrij alhoewel dat helemaal niet nodig is.
In sommige gevallen kunnen urticaria ook worden uitgelokt door externe histamine die via de voeding (bv. aardbeien, chocolade, bier…) wordt opgenomen of door bepaalde fysieke prikkels (warmte, koude…)

Er bestaan dus meerdere oorzaken die urticaria kunnen uitlokken. Vaak is het onmogelijk om de preciese oorzaak te achterhalen.
..

hehye wat een verhaal, maar dit is het dus,!! ik vind het geweldige foto's van heel typisch netelroos

komt vaak maar aan 1 kant van het lichaam voor hoor, denk inderdaad dat het de voeding is, zit er een bepaald kruid in misschien, veel paarden reageren heftig op bepaalde kruiden...
maar paarden krijgen ook wel eens een reactie als ze het heel erg wamr hebebn, dan zie je dit ook nog wel eens verschijnen...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:29

Deze reactie heb ik wel eens vaker gezien. Meestal lag het aan het hooi/ kuil of stro waar iets in zat waar een paard niet tegen kan. Ook kan soms het rollen op land met bv brandnetel in de buurt ook deze reactie veroorzaken.
Net als hierboven is genoemd willen kruiden deze reactie ook wel eens geven.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:20

toevallig heb ik hetzelfde gehad!
2 weken geleden was ik begonnen de "Mash & Mix" van Cavalor...
Ik heb dit 2 keer gegeven 's ochtends en de volgende dag stond heel mijn paard vol met bulten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:08

De dierenarts is inmiddels geweest, omdat het vanochtend toch nog erger geworden was. Er werd aan ringworm gedacht, en dan moet hij natuurlijk direct van stal full time de wei op, en elk contact met andere paarden vermijden.

Maar de dierenarts zei dat dit een hele mooie vorm van allergie was, zo mooi dat ik er een foto van zou kunnen maken en die in een medisch boek kon plaatsen. Het was een erg mooi voorbeeld van een goede allergie. Waarvoor weten we nog niet, dat moet ik over een maand uitproberen, ik mag gewoon rijden, en dus ook mijn kampioenschappen rijden.. Gelukkig.. hij heeft nu een allergieremmer gekregen..

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:11

Ben benieuwd hoe het afloopt, succes ermee!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:18

Hou er wel rekening mee dat allergie remmers meestal spul van de doping lijst is. Niet dat jij in een klasse rijdt dat je gecontroleerd wordt, maar toch. Hou er rekening mee dat als je kampioenschap rijdt op de regio dat je risico loopt gecontroleerd te worden. Dat had ik 1,5 jaar geleden ook, dus toen mocht Pablo ineens heel veel dingen niet hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:12

Ik ben er inderdaad van op de hoogte.. hopen dat ik niet gecontroleerd word dan.. Maar goed, als ik hem die spuit niet had gegeven, en ik kom met een paard aan dat helemaal onder zit, gaan ze vermoedens krijgen en willen ze me straks niet laten starten omdat ze denken dat het ringworm of iets dergelijks is.... Dus ik kon beter voor de prik kiezen..

Ps. toen je gecontroleerd werd, en hij was positief op bv remmers, mocht je toen wel doorstarten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:51

huh?
ringworm vegelijken met een allergie?

beetje raar, maar ik had ook al gezegd dat het beeldschone foto's waren he?
ik vind het typische netelroos hoor, en niks anders...

komt van de kruiden die in je voer zitten, haal hem er vanaf dan trekken de bultjes binnen 3 weken weer weg....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:04

Ik heb mijn paard toen op advies van de dierenarts niet laten behandelen. Hij was van mijn start op de regio kamp op de hoogte en wilde daarom zelf niets doen. Dat ging trouwens om het uitverdoven van een gewricht voor kreupelheidsonderzoek.

Hij heeft ook een allergische reactie gehad vorig jaar van een deken die gewassen was met biotex. Toen heb ik ook niets gedaan. Gewoon gewassen en na 3 dagen was het weg.

In mijn ogen kan je beter proberen de oorzaak weg te halen. De Pianissimo had je toch al gestopt?
Wassen met Betadine lijkt me ook vreemd. Zeker in combinatie met de vliegenspray erna kan ook een allergie trigger zijn. Heb je de spray daarna ook nog gebruikt? Of met Betadine weer gewassen?

En mocht je gecontroleerd worden op een kampioenschap is dat na het starten. Als het positief eruit komt wordt je volgens de reglementen daarvoor gestraft. Als je het nog kan herinneren is dat vorig jaar zomer ook al gebeurt op de Hippiade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:08

Nee ik heb na de laatste keer wassen (dus de tweede dag) ook geen vliegenspul meer gebruikt, hij is ook niet buiten geweest, dus kan ook niks verkeerd gegeten hebben in de weide of ergens in gerold kunnen hebben. Ik ben inderdaad gestopt met de Pianissimo, mocht dat het zijn. Ik heb ook een nieuwe liksteen voor hem, en voor hem lijnzaad. Lijnzaad heeft hij 2 jaar terug ook altijd al gehad, en dat kreeg hij al zo'n twee weken, de liksteen tegelijk met het voer. Ik ben nu wel met alle 3 gestopt. Het duurt nu al vanaf dinsdag, daarom heb ik toch even de vee arts gebeld.

Ellepel, deze foto's zijn van de eerste dag, hij heeft nu echt plekken die op ringworm lijken, daarom even het zekere voor het onzekere. Over het algemeen heb ik dus wel even aangekeken.

Netelroos vond de dierenarts onzin.. ze zei dat het eigenlijk allemaal zo'n beetje op hetzelfde neerkwam, net zoals "eiwit" allergie, alles bevat eiwit, of het nu veel of minder is, als het paard gevoelig daarvoor is, dan zouden ze dat vrijwel vaker moeten zijn.

Ben benieuwd hoe het morgen is, zal mijn digi nog eens meenemen..