gallen,zware bak,te zware training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amber_rinova

gallen,zware bak,te zware training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:37

een meisje rijd wedstrijden op mijn pony.een jaar geleden reed ze 2 x dressuur en 2x springen op een dag.waardoor de pony overbelast raakte.ze kreeg gallen aan alle 4 benen.we hebben haar laten spuiten door de dierenarts.en ze mocht er nog maar 2 x in de week 45 minuten op rijden.dit hebben we 3 maanden gedaan.het ging niet over maar de pony heeft er nog nooit op gekreupeld.ik ben van plan om haar dit jaar nog uit te laten rijden en dan volgend jaar een heel jaar op rust te zetten.ze staat wegens stage nu ook een maand op rust.de gallen zakken wel iets af.maar het gaat niet zo hard.zouden ze nog wel helemaal weg kunnen gaan?en hoe schadelijk is dit?wat zou ik er nog aan kunnen doen om het weg te krijgen?.ik wil er niks op hoeven smeren ik bedoel het meer van binnen uit dmv poeders medicatie(homeopatisch).

pol013

Re: gallen,zware bak,te zware training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:05

Gallen zijn symptomen, geen reden van kreupelheid.
Mijn paard heeft aan 1 achterbeen al een gal vanaf zijn 4e. Nog nooit kreupel geweest. Soms is de gal iets dikker soms bijna weg. Helemaal weg gaat hij nooit.

Als die gallen er al een jaar zitten zou ik er van uit gaan dat ze nooit meer verdwijnen. Het is gewoon bindweefsel geworden. Als het paard verder geen blessures heeft zoals peesblessures of overbelaste gewrichten zie ik geen reden om hem op rust te zetten.

amber_rinova

Re: gallen,zware bak,te zware training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 14:59

pol013 schreef:
Gallen zijn symptomen, geen reden van kreupelheid.
Mijn paard heeft aan 1 achterbeen al een gal vanaf zijn 4e. Nog nooit kreupel geweest. Soms is de gal iets dikker soms bijna weg. Helemaal weg gaat hij nooit.

Als die gallen er al een jaar zitten zou ik er van uit gaan dat ze nooit meer verdwijnen. Het is gewoon bindweefsel geworden. Als het paard verder geen blessures heeft zoals peesblessures of overbelaste gewrichten zie ik geen reden om hem op rust te zetten.

ze heeft nog nooit helemaal op rust gestaan voor een langere periode.
ze voelen in elk geval zacht aan.net als of er vocht in zit.ik heb ook een ander paard die een diepe wond heeft gehad en die heeft bind weefsel.en dat voelt toch minder zacht aan.