Cortaflex

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnysanny

Cortaflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:46

Graag jullie advies, van mijn al wat oudere paard hoor ik geruchten dat hij artrose heeft en daarom door vorige eigenaren is verkocht. Hij functioneert heel goed, loopt niet kreupel of onregelmatig en heeft geen zichtbare vergroeiingen e.d. aan gewrichten. Kan ik hem, meer uit voorzorg en gezien zijn leeftijd (18 jaar) prefentief Cortaflex geven?

IMJ

Re: Cortaflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:00

Ieder dier (ook mensen) krijgen op latere leeftijd arthrose, hier kun je niet zoveel aan doen.
Ik weet niet veel van cortaflex, maar volgens mij is het een voedingssupplement. Geef nooit meer dan geadviseerd wordt en dan kan het vast geen kwaad.
Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat je ervoor zorgt dat jouw paard geen overgewicht krijgt en voldoende (maar niet te veel) beweging. Kraakbeen wordt gevoed door gewrichtsvloeistof dat je aanmaakt wanneer je beweegt. Dit houdt de gewrichten dus soepel. Ook op zijn rustdagen zou ik 10 min. stappen, gewoon aan de hand of erop om deze vloeistof aan te maken. Vaak zie je bij paarden met arthrose dikkere gewrichten door vocht of zelfs wat gewrichtsontsteking. Misschien moet je eens een dierenarts laten kijken als je echt zeker wilt weten of hij arthrose heeft.

Sunnysanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:53

Het is mijn bedoeling om het inderdaad als voedingssuplement te geven ja. Hij verricht dagelijks arbeid, wordt best veel van hem gevraagd, gaat geregeld op wedstrijd, komt dagelijks paar uurtjes buiten en heeft 1 rustdag in de week. Op zijn rustdag loopt hij inderdaad ook altijd nog wat, wat rond stappen of een klein uurtje grazen aan de hand. Nogmaals, aan niets is eigenlijk te merken dat hij arthrose heeft maar zoals je al zegt op een bepaalde leeftijd komt slijtage toch om de hoek kijken en dan kun je m.i. maar beter zorgen dat alles nog goed schaniert en zo.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:41

Misschien is er dan wel helemaal niets aan de hand en is het gewoon kletspraat!!
Ik weet niet hoelang je 'm al hebt maar soms zie je bij arthrose dat ze bij koud, vochtig weer wat meer last hebben.
Nou ja, je kunt ook de dierenarts is vragen wat hij vindt van Cortaflex en in welke dosering je dit dan moet geven. Of het preventief werkt weet ik namelijk niet.
Succes in iedergeval!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:31

Cortaflex is een voedingssupplement met glucosamine en chondroitine erin, idd voor arthrosepaarden.

Ik heb zelf een paard met arthrose (al 15 jaar, ze is nu ook 18!)en die krijgt van mij arthri-matrix (Cavalor) Destijds toen de leverancier de eerste pot (4kg voor 378euries )-hier zit trouwens ook hyaluronzuur in) kwam afleveren heb ik met hem besproken of ik mijn schimmel (die nu 23 is en leniger, heter, en sneller dan menig 3jarige is) ook dit spul zou moeten geven. Hij raadde mij dit af op grond van het feit dat ze absoluut niet stijf is, ook niet smorgens als ze uit de box komt, kurkdroge benen en gewrichten heeft, etc.

Hij zei ook dat het spul eigenlijk te duur is om "zomaar" te geven.
Kwaad kan het echter niet ! maar bedenk je wel dat als je het consequent geeft, je zo'n kleine 1000 euro per jaar kwijt bent

dit is ze trouwens (sorry kon het niet laten vind het zo'n gave foto-jammer dat ie in het donker gemaakt is dat zijn juist de goede momenten) vorige week gemaakt:
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:20

€ 1000 is wel erg veel, ik geef m'n pony ook Cortaflex en betaal ong. €86 voor een pot waar je 3 maanden mee doet, ik laat het wel uit Engeland komen omdat dat voordeliger is: http://www.horseandponysales.co.uk/cortaflex.htm ik betaal dus ong. € 350 per jaar aan Cortaflex.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:34

ja, zoals ik al zei bevat het spul wat ik voer ook hyaluronzuur....wat het duurder maakt. Bovendien heb ik geen pony met arthrose, maar een paard van 1.80cm met al 15 jaar arthrose...dus dat scheelt ook wel denk ik

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:01

Wie heeft het over een pony met Artrose? Ik heb een pony die dubbele dosis krijgt ivm een zware peesblessure, maar goed we hadden het over Cortaflex

Sunnysanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 07:12

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb alles even op een rijtje gezet en besloten hem toch Cortaflex bij te gaan voeren. Althans ik start met een 'kuur' van een maand en bekijk of hij er positief op reageert. Zo ja, dan zet ik het natuurlijk door en merk ik geen verschil dan stop ik na die 'kuur'. Prettig weekend allemaal en geniet van het leven op de paardenrug!