mijn tinkertje eet stro. Waarom doet hij dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wimmeltje

mijn tinkertje eet stro. Waarom doet hij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 07:14

De titel zegt het al. Mijn tinkerruintje van 4 eet heel zijn stal met stro leeg. Het is bedoelt om in te plassen poepen en liggen maar hij eet het lekker op. Even wat info over de ruin om jullie een zo goed mogelijk beeld te geven. Hij is 4 jaar en heeft zomereczeem. Verder heeft hij een inloop stal met een wei. Hij kan in en uit zijn stal wanneer hij wilt. Nu heeft hij dit jaar niet veel last gehad van zijn zomer eczeem. Maar nu komt het. Hij staat overdag eigenlijk altijd op stal en laat in de avond en heel vroeg in de ochtend staat hij buiten en in de nacht. Verder krijgt hij al zijn voer en andere lekkere dingen die hij altijd krijgt. Hij krijgt dus niet te weinig eten ofzo. zijn drollen zien er ook goed uit en hij is heel levendig. Dus kwa gezondheid is er niks mis met hem. Maar waarom eet hij al zijn stro op in zijn stal. Smaak zit er niet aan. misschien dat het hooi wat hij nu krijgt (eerste sneede) niet genoeg structuur heeft. Verveelt hij zich overdag in de stal omdat hij niet naar buiten gaat. Dit zou ook eigenlijk niet kunnen omdat hij er zelf voor kiest om binnen te staan. Verder kan ik niks bedenken waarom hij nu al zijn stro in zijn stal opeet. Weten jullie misschien een reden waarom hij dat doet?? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Wim

IMJ

Re: mijn tinkertje eet stro. Waarom doet hij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:56

Er zijn veel meer paarden die hun stro eten. Blijkbaar zit er toch een lekker smaakje aan! Aan het uiteinde van stro zit meestal ook een soort graan, volgens mij pikken ze dit eruit. Je zou je paard op iets anders dan stro kunnen zetten. Bijv. houtkrullen of vlas, kijken of hij dit wel laat liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:56

toen mijn pony nog op een andere stal stond en ze daar 4x per dag hooi kregen wat heel grof was en eigenlijk bets wel een boel kregen at mijn pony nooit zijn stal leeg..

sinds hij op een andere stalling staat met 3x per dag een plakje vrij fijn hooi, eet hij zijn stal leeg....

denk dat dat je antwoord al is..
vaker hooi geven van een groffe structuur, dan houden de meeste paarden er wel me op.

t is toch vaak een kwestie van te weinig ruwvoer, meerdere malen per dag wat groffer hooi geven.
op zich is t niet erg hoor als ze stro eten, mits ze er voldonde beweging bij krijgen hoeft dat helemaal geen problemen te geven.

geef gewoon iets minder krachtvoer en vervang dat door ene plak hooi erbij. denk dat het dan wel overgaat

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:05

op vlas zetten helpt zeker wel, mijn paard die de hele dag op het land staat en 's avonds als ie binnenkomt hooi krijgt gaat dan vervolgens ook gewoon verder met zijn stro. Nu hij op vlas staat is dat over.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:12

hallo

myn veearts zy dat een paard 2a23 uur per dag moet eten en die andere 1a2 uur moet werken myn paard at ook stro hy heb koliek gekregen dus pas wel een beetje op he!
maar je kan hem op rap zetten denk wel dat dat beter is

nightwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:15

mijn paardje deed dat dus ook en die had op een gegeven moment een paar keer koliek, nu woont hij fijn buiten

een paard in de natuur is merendeel bezig met grazen dus op zich niet zo vreemd dat je paard lekker zijn stro opknabbeld.
je zou hem eventueel op zaagsle of hennepvezel ofiets kunnen zetten maar let op dat hij dat niet gaat eten want dat is dus een stuk schadelijker dan stro

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:19

kan uit verveling zijn, het is zn "gewoonte"altijd te eten, je kan een plantenspuit voor de helft met water en voor de andere helft met azijn vullen, dit over je sto in de stal spuiten, dan eet hij het waarschijnlijk niet meer! succes ermee

wimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 07:20

Even voor jullie info. De reden dat hij dit deed was er te weinig stuctuur in het hooi zit wat er gevoerd wordt. Dit was de eerste snede en daar lag het schijnbaar aan. Bedankt voor al jullie hulp!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:40

Hha, simpele oplossing!! Fijn dat ie het nu niet meer doet!