ringworm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:05

Hoi!

Iemand hier ervaring met ringworm of weet wat de typishe kenmerken zijn?
Heb al even op google zitten zoeken, maar dat zijn meestal maar hele korte beschrijvingen zonder plaatjes. En ook hier is er maar 1 topic.
Heb namelijk 2 verzorg-shetjes, waarvan ik bang ben dat ze het hebben. Ze staan op een kinderboerderij (binnen bereik van mensen en kinderen) en het is besmettelijk, dus iemand die mij wat verder kan helpen? Het zijn meerdere ronde plekken (en ook iets andere vormen) zonder haar, 2 vlekken zijn wondjes, en de haren rond de randen van de kale plekken laten los. het zit in hun hals, de zijkan van het hoofd tussen de neusgaten en de ogen, en bij 1 van de 2 tussen het linker oor en de maantop.
(helaas geen foto's)

Dnies90

Re: ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:18

Als ik het goed heb is dat gewoon ringworm heb helaas er geen foto's van.
Er moet iedergeval een dierenarts komen voor een kuur

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:29

ik zou als het ringworm is er in iedergeval voor zorgen dat niemand deze paardjes meer kan aaien, het is n.l. besmettelijk.
het volgende dat ik zou doen is de dierenarts bellen voor een injectie, en met hem een plan maken hoe je het beste de paardjes weer schoon kan krijgen.
kijk op zich is het geen ramp dat ze het hebben alleen moet je er wel even voor zorgen dat het niet overslaat op andere zowel dieren als mensen, wan t het enigste wat je er van krijgt is gezeur.
en meestal is het zo als ze een antistof injectie hebben gehad de besmettings gevaar ook verminderd is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:31

Ringworm komt vooral voor aan schoft, schouder, ribben en kruis.
In het begin ontstaan kleine blaasjes, die na doorbreken, opdrogen en schilferen.
de haren gaan in een ronde cirkel omhoog staan.
Er treedt haaruitval op, waardoor kleine kale plekken ontstaan, omgeven door een korstig eczeem.
het genezen begint in het midden van de cirkel, waar je dan ook weer haartjes ziet verschijnen

Hierbij heeft het dier meestal geen jeuk.
De infectie treedt eerder op bij warm, vochtig weer onder slechte hygiiënische omstandigheden. Deze schimmelinfectie is zeer besmettelijk, ook voor de mens.

Behandeling:
De sporen van schimmels zijn aantoonbaar op een huidafkrabsel (haren) onder de microscoop. Schimmelinfecties zijn vaak hardnekkig en de aangetaste dieren moeten vaak langdurig behandeld worden met antimycotica (= geneesmiddelen tegen schimmels). De aangetaste plekken dienen eerst geschoren te worden en dienen vaak gewassen te worden met schimmeldodende shampoos. Het besmette paard dient, evenals borstels en tuig, apart gehouden te worden van andere dieren
...

veearts erbij dus....

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:45

Hoi

dankjewel voor de antwoorden, de paardjes worden morgen verder achter draad gezet, zodat niemand er meer bij kan. En de veerarts word morgenochtend ook meteen gebeld. Ik ga met hem dan even overleggen over hoe ik ze schoon ga krijgen.
Het nadeel is wel dat ze met schapen in een wei staan, paarden blijven in de wei maar de schapen kunne ook naar de ezel en bij de koe. En de paardjes staan snachts in de wei bij de geiten.......dit gaat dus nog een staartje krijgen geloof ik :S

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:10

heey!

ik heb een stukje gevonden waarin staat wat je het bestekan doen

"een effectieve bestrijding van schimmel bestaat dan ook uit minimaal 4x wassen met een tussentijd van 3 à 4 dagen.

was tegelijkertijd ook het gebruikte materiaal (wanden van de stal eventueel.)

zo is het mogelijk om het in 14 dagen te bestrijden, het probleem is echter dat er vrijwel altijd sporen op het paard zelf, in de omgeving, achterblijven, waardoor de bestrijding juist langer duurt.

in die periode is het handig om de weerstand van het paard zoveel mogelijk te steunen doormiddel van kruiden zoals knoflook, zeewier, appel azijn en echinacea.

wat ahndige middeltjes zijn voor de bestrijding:

imaverol; vrij verkrijgbaar dierengeneesmiddel voor het behandelen van paarden met een schimmelinfectie.

gebruik vor ene goede bestrijding van de schimmelsporen is het noodzakelijkdat u het paard 4x wast met telkens een tussentijd van 3-4 dagen. 100 ml. is voldoende voor 5L water.

horse lotion; een milde, reinigende lotion met tea tree olie. verdund met water (5-15 ml op 1000 ml) is deze lotion heerlijk om uw paard mee af te sponsen. onverdund heeft Hunter Horse Lotion een sterk reinigende werking.

SL stalspray; voor het 100% natuurlijk reinigen van de stal, de voerbak, borstels enz.

bevat o.a. eucalyptusen tea tree. gebruik concentraat 1 deel stalspray verdunnen op 50 delen water.

D-Tox; met dit voedingssupplementbiedt u uw paard krachtige, 100% natuurlijke anti-oxidanten die de natuurlijke afvoer van afvalstoffen op een snelle en effectieve wijze ondersteunen.

bevat krachtige anti-oxidanten uit o.a. druiven, citrusvruchten, broccoli, rozemarijn en olijven. gebruik 10 dagen 50 gr. per dag als onderhoud 15 gr. per dag."

xxx

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:14

Wat ook heel goed helpt is gewoon met wat citroensap de aangetaste plekken deppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:22

of een fles Dettol kopen, dettol werkt tegen de meeste schimmels...

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:47

Nog een tip: kijk ook ook dat jezelf niet besmet bent!

Het is namelijk ook besmettelijk voor mensen en je kan dan ook van die ronde rode plekken krijgen die erg jeuken.
Ik heb het zelf een keer van een kat gekregen en dat was niet fijn.
Gelukkig helpt een zalfje van de huisarts dan goed.
Kijk ook uit voor eventuele dieren thuis want die kunnen het weer van jouw krijgen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 15:46

Hoi

Heb zelf nog nergens last van (gelukkig
DA geweest en heeft ze ingespoten tegen mijten en heb een of andere vloeistof gekregen waarme ik ze moet wassen, 10 ml op een halve liter water, minstens 10x wassen en om de 4 dagen. en het spul op de aangetaste plekken smeren. En moet hiermee ook al het tuig en borstels wassen =s.......
Was er helaas zelf niet bij (afspraak met de orthopeed)
Maar we gaan het dan maar eens doen.