Zonder hoefijzers veel asfalt kunnen lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Zonder hoefijzers veel asfalt kunnen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:54

Vroeger heeft Pallas altijd blootvoets gelopen, omdat hij zeer weinig op asfalt liep. Vorig jaar heb ik hem gekocht en stond hij op een stal, waar we meer op asfalt liepen. Na een half jaar heeft hij voor hoefijzers gekregen, omdat de hoeven afbrokkelde en hij een keer kreupel heeft gelopen, omdat de dierenarts dacht dat zijn voeten te gevoelig werden. Sindskort is Pallas weer van stal gewisseld, omdat hij hier veel meer buitenkomt. Hij krijgt sinds 3 maanden hufvital (Atcom met biotine) en zijn hoeven groeien goed. Echter door de hoefnagels vind ik aan de binnenkant van zijn voorhoeven zeer slecht. Laatst zijn bij beide voorhoeven een groot suk van de zijkant afgebroken en zijn de hoefnagels eruit gekomen, omdat ze geen houvast meer hadden. De hoefsmid heeft daardoor er hoefijzers opgedaan, waarvoor hij niet meer hoefnagels door de zijkant moest slaan,waar het zo afgebrokkels was. Echter nu brokkelt nog meer van de zijkant af en ben ik bang dat ook de volgende hoefnagel eraf vliegt en dan houdt het hoefijzer ook niet meer. Nu zit ik erweer sterk over na te denken Pallas weer op blote voeten te laten lopen, maar kan dit wel, als hij ongeveer elke dag op 6 km verharde weg loopt (3km heen naar het bos en 3 km terug). Je kan momenteel bijna niet in de berm lopen. Hoefschoenen heb ik ooit al geprobeerd, maar die heeft hij heel vaak verloren, wat ik ook doe (wordt ook erg duur grapje zo) en hij vindt ze verschrikkelijk om aan te trekken. Wat moet ik nu doen? Heeft iemand ook een paard die vaak asfalt loopt, maar geen hoefijzers nodig heeft en de hoef eraan gewend is geraakt om veel op asfalt te lopen . In principe groeien de hoeven van Pallas goed, en brokkelt bv van de achterse hoeven (zonder hoeven) niets af. Ik kijk uit naar jullie advies.

PartTwo

Re: Zonder hoefijzers veel asfalt kunnen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:52

ik denk dat je het het beste aan je hoefsmid kan vragen, en wat ik uit jou verhaal haal is dat die alleen maar last heeft van zn ijzers.

maar heeft die voor die ijzers altijd goede hoeven gehad?

en als je smid zegt dat het misschien kan dan kan je het altijd proberen en als het niet gaat er gelijk weer ijzers onder zetten.

maar ik denk echt dat je smid het beste antwoord heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:23

In de Huiskamer loopt een topic van de Natuurlijke Bekappers, misschien moet je het daar even vragen?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:00

Nu belde net mijn vriendin op, die Pallas uit de weide heeft gehaald. Zijn hoefijzer is er nu helemaal af, puur omdat de hoef de hoefnagels niet meer kan houdenm. Ik denk er heel hard over na het andere hoefijzer voor er ook weer af te halen. Wie oh wie heeft ervaring met een paard zonder hoefijzers over asfalt te rijden. Ik weet dat een paard die net van de ijzers is gehaald daar eerst met zijn hoeven daaraan moet wennen. Ervan uitgaande dat mijn paard eraan gewend is, kan de hoef zich aanpassen aan zoveel stappen op asfalt (ongeveer 6km per dag) of is het gewoon een kwestie van uitproberen?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:48

Aanpassen kan prima. Verwacht niet dat alles binnen een week opgelost is dus wel een beetje geduld hebben Ik rijd dagelijks over het asfalt júist om de hoeven te laten slijten. Maar inmiddels groeien ze zo hard dat ik ook wekelijks de vijl erlangs moet halen. Ook draven etc over de verharde weg. Dat kan zijn, asfalt, klinkers en grind.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:37

Onbeslagen op asfalt kan prima, als je paard goede hoeven heeft. Mijn paard moet af en toe de harde weg op (net als die van Cornelie) anders moet ze te snel naar de hoefsmid. Maar dan nog slijten de hoeven niet noemenswaardig. Ze is ook gewoon (niet Natural) bekapt. Maar ik moet erbij zeggen. Lan heeft superharde hoeven. Het is per paard verschillend.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:41

Ik wil het in ieder geval gaan proberen op asfalt. Rustig aan eerst natuurlijk, want ik denk dat het echt beter is, want er kunnen volgens mij ook geen hoefijzers op, omdat het teveel afbrokkelt. IK hoor graag ervaringen van anderen, ook negatieve natuurlijk.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:46

Ik rij bijna dagelijks flinke stukken over asfalt, klinkers, grint en beton zonder hoefijzers. Gaat prima Haar hoeven slijten natuurlijk wel wat af, maar groeien ook net zo snel weer...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:49

Kinke schreef:
In de Huiskamer loopt een topic van de Natuurlijke Bekappers, misschien moet je het daar even vragen?

meldt zich, veelvuldig daar aanwezig

Ik bekap dus natuurlijk en rij (reed, want we zijn net verhuisd) elke dag over asfalt. Ik mende zelfs aangespannen over het asfalt!

Dit lukt je niet in een week, ik heb hier een jaar over gedaan om zulke goede hoeven te krijgen, dat ze dit aan konden.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:07

ik rij endurance zonder ijzers, ook veel asfalt ertussen, hebben wel even deraan moeten werken maar tgaat in ieder geval super

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:25

Hoi

heb ook een verzorgfjord gehad die gigantische brokkelhoeven had, heeft ongeveer 2 jaar op ijzers gestaan, ook haar ijzers hielden het niet meer. We hebben ze eraf gehaald en haar heel langzaam weer aan harde weg laten wennen, zodat de hoeven weer aansterkten, af en toe in een emmer met water zetten zodat ze niet droger werden en dat zo een tijd volgehouden, nu kun je bij wijze van spreken er een gat mee in de muur gooien zo hard zijn ze geworden.

Maar het is een kwestie van tijd, je kunt ze erop laten en verder laten brokkelen, je kunt andere ijzers zoeken, of hoefschoenen (wat ie vervelend vind) maar ik zou je toch aanraden om ze eraf te halen en m gewoon langzaam te laten wennen, dan maar een paar keer niet naar het bos (zijn er geen mogelijkheden tot het rijden in een bak, of stappen ergens in een paddock oid?)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 07:33

Bedankt voor jullie adviezen. Het laatste hoefijzer wordt vandaag bij Pallas eraf gehaald.

Antheman, Beautyke and Lotteke: hoe hebben jullie het opgebouwd om jullie paarden aan asfalt en harde ondergronden te laten wennen?

Hebben jullie in het begin steeds een klein stukje asfalt gereden en steeds iets meer?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:38

Citaat:
Hebben jullie in het begin steeds een klein stukje asfalt gereden en steeds iets meer?

zo heb ik het wel gedaan en op sommige dagen wil ie nog steeds liever niet op asfalt lopen, dan laat ik hem ...

Als je ijzers eraf vallen omdat de nagels niet houden, zou het goed kunnen zijn dat je paard een heel erg slechte wittelijn heeft, dan zal je een hele goede bekapper moeten zoeken, voor het helemaal goed is ben je heel vell tijd verder.

Ik ben nu anderhalf aan het tobben met dit probleem en we zijn er nog lang niet....

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:22

daarom heb ik zo'n hekel aan ijzers. Ze vernagelen alleen maar de hoeven van je paard.
OKe sommige paarden hebben ze gewoon nodig. Maar als je paard gezonden hoeven heeft en ze zijn hard waarom dan ijzers??? die van mij krijgt er geen ijzers onder zolang haar hoeven goed zijn. Ik rij met haar gewoon op het asfalt niks aan de hand. Je moet het wel opbouwen dat rijden. Mar geen ijzers is gewoon veel beter voor de hoeven...

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:44

ons paardje is pas vier en heeft nooit op ijzers gestaan
maar ik weet wel dat als je overschakelt je een goed bekapper moet vinden
ik heb onze hengst eerst op de strasser methode laten kappen maar was niet echt geweldig en iedere keer ging ie met meer moeite lopen

toen op een natuurlijke manier laten bekappen en sinds toen loopt ie een stuk beter. gewone asfalt is al geen probleem meer maar probeer eerst kleine stukje over gewoon platte asfalt te doen, let wel op dat haar hoeven niet te kort zijn want asfalt werkt als een rasp op de hoef van het paard.

ondertussen loopt spirit als een trein en op wedstrijd begint ie uit joligheid af en toe zelfs te galoperen op asfalt en moet ik hem echt terugzetten. toch een teken dat zijn hoeven super aan het verbeteren zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:58

Ik denk dat je de hoeven eerst de kans moet geven om te herstellen, voordat je over het asfalt gaat rijden. Ik geloof best dat hoeven harder kunnen worden/zich aanpassen aan het lopen op de harde weg in de loop van de tijd, maar als de hoeven nu al zo verschrikkelijk slecht zijn, zou ik er in het geheel niet aan beginnen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:14

Ik ga mee met CCCCorine ik denk ook dat je eerst de hoeven een beetje moet laten aan sterken voor dat je over het asfalt heen ga lopen. en laat er eerst ook een een natuurlijk bakapper na kijken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:17

jwoltmanelp schreef:
Bedankt voor jullie adviezen. Het laatste hoefijzer wordt vandaag bij Pallas eraf gehaald.

Antheman, Beautyke and Lotteke: hoe hebben jullie het opgebouwd om jullie paarden aan asfalt en harde ondergronden te laten wennen?

Verstandig besluit!
Ik heb hem eerst traditioneel laten bekappen en met hoefschoenen laten lopen. Dat duurde maar en duurde maar. Hij bleef gevoeleig lopen!

Later ben ik hem zelf gaan bekappen ,volgens de Witte Lijn methode en heb de hoefschoenen uitgegooid.
Ik heb idd de stukken over asfalt steeds meer uitgebreidt.

Succes!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:48

Hoi

Inderdaad een verstandig besluit!

Sinds januari dit jaar heb ik mijn pony ook van zijn ijzers afgehaald en laat ik hem natuurlijk bekappen. Tevens heb ik een plekje gezocht waar hij het hele jaar door, 24 uur per dag, naar buiten kan.

Hij loopt nu eindelijk lekker. Hij liep vaak nogal kort nadat hij van zijn ijzers af was gehaald, maar dat is natuurlijk wel logisch. Hij stond namelijk vierkant op ijzers en al een aantal jaren.

Ik kan nu dagelijkse ritten maken over het asfalt.

In het begin is het wel belangrijk, als je paard nog slechte hoeven heeft om hem veel beweging te geven,daarmee bedoel ik dus je paard dagelijks of 24 uur in het land of in een paddock.
Doe je dit niet dan bevorderd dit niet de genezing van de hoeven en duurd het proces dus langer.

Als je paard echt gevoelig loopt zijn hoefschoenen een goede uitkomst.

Ik zou ook pas aan het asfalt beginnen als je paard niet meer gevoelig loopt en tot die tijd hoefschoenen gebruiken. Daarna kun je dit langzaam op gaan bouwen. Iedere dag een klein stukje over het asfalt en het langzaamaan opbouwen.

Succes

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:05

Weer heel veel danken voor jullie adviezen. Ik heb ook op de site www.hoefnatuurlijk.nl gekeken en veel interessante informatie gevonden. Graag zou ik Pallas ook natuurlijk willen bekappen. Echter, ik woon in Duistland, dichtbij Duesseldorf. Weet iemand of daar een hoefsmid in de buurt woont, die ook natuurlijk bekapt. Of weet iemand een site waar je iets over natuurlijk bekappen in Duitsland kan vinden en dus misschien ook over Duitse hoefsmeden die zo bekappen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:02

Ik ga mee met iedereen hier boven, eerst hoeven laten helen en goed bekappen, daarna 100 meter asfalt, 200 meter, 2 minuten, 5 minuten ( iedere dag iets langer) ging het niet goed of ging ze moeilijk lopen ging ik terug in de berm.
Zorg er voor dat je dus je paard niet overbelast en dat de hoeven dus heel blijven.
De hoeven zullen nu toch gevoeliger zijn voor steentjes ed.
Dus ga vooral af op je paard. Loopt ie lekker nou loop dan nog 10 of 50 meter door, maar ga niet veel verder want dan beschadig je de hoeven weer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:41

PB Angela88 eens ,die woont ook in Dls en bekapt natuurlijk!