Biotine onzin????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Biotine onzin????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:20

Mijn paard heeft volgens mijn eigen hoefsmid slechte hoeven, brokkelen vaak af. Dus op zijn advies ben ik biotine gaan bij voeren. Maar vandaag kwam er een invalhoefsmid ( mijn eigen hoefsmid is op vakantie) die zei dat het onzin was die biotine en dat mijn paard helemaal niet zulke slechte hoeven had.

Wat is nou waar, is Biotine onzin of helpt het echt?

Nouvel

Re: Biotine onzin????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:12

Mijn paard heeft deze zomer ook plotseling hele slechte hoeven.

Mijn hoefsmid adviseerde ook om biotine te gaan voeren, maar dan de vloeibare vorm, omdat die sneller opgenomen schijnt te worden.

Dat ben ik dus maar goed doen, en nu maar hopen dat het helpt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:15

weet je wat ook goed is tegen brokkelhoeven?

gedroogde brandnetel, elke dag een handvol over het voer, brandnetel bevat veel kalk...en dat is weer goed voor de hoefjes..

biotine werkt wel hoor, heb er wel goede berichten over gehoord...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:15

Mijn paard krijgt biotine omdat haar hoeven te langzaam groeien.
Af en toe laat ik de biotine wel eens staan en dan begin ik er weer mee

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:54

mag ik vragen welke inval hoefsmid je had?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:23

helpt wel hoor, de hoeven van mn pony zijn er heel sterk en gezond door geworden, en ze groeien veel harder. ze staat nu weer op gezonde hoeven, er is amper te zien dat ze vaak hoefbeavngen is geweest. maar misschien dat het niet voor alle paarden helpt? lijkt me wel raar als dat zo zou zijn.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:24

Ja je moet het vrij lang blijven voeren dan helpt het pas echt..
Ik denk dat ik het een jaar heb gevoerd en het hielp echt wel hoor!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:34

Ik voer mijn pony ook biotine. Ben er pas een maand mee bezig, maar de DA zei gelijk dat ik het minimaal 3 maanden moest voeren het enig effect zou hebben.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:57

Oke dat is duidelijk, gewoon Biotine blijven geven dus.....BEDANKT!

jillybilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:58

biotine helpt wel degelijk , mijn paardje heeft ook slechte voeten- laten we zeggen dat ze gevoelige voetjes heeft-en heeft vorigeweek een spuit gehad met biotine ,deze was goed voor een week , in die week zagen haar hoeven er al heel wat beter uit!!!
nu heb ik ook al een paar dagen de vloeibare biotine bijgegeven (dit helpt eigelijk maar op lange termijn, omdat er slechts 2% biotinee in zit(zuivere biotine is duur!!!!!!)) vandaag was de DA er weer (mijn paardje zat nl met een mierennest) en heeft haar vandaag weer een spuit biotine voor een week gegeven.Dus wees gerust , je doet er niet slecht aan biotine bij te voeren succes er mee

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:34

Biotine werkt heel goed. Je moet alleen niet de goedkopere nemen. Daar zit veel minder Biotine (de werkende stof ) in. We hebben nu de Biotine NAF van de paardendrogist en die werkt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:41

Biotine werkt alleen als een paard ook daadwerkelijk daar tekort aan heeft. Maar dan is de vacht ook niet mooi. Biotine doen veel voerleveranciers ook standaard door de brok, een echt tekort is zeldzaam. Bij brokkelhoeven denk ik eerder aan te lange hoeven of te droge hoeven. Ik zou dan eerder een compleet supplement geven. Mijn hoefsmid zegt dat het enige wat helpt voor de hoornkwaliteit laurierzalf is als je het om de dag op de kroonrand smeert.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:07

Ik heb ook de biotine van naf van de paardendrogist

Rianne13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:32

eyy,,
biotine helpt egt,,
ik heb het bij mijn jaarlinger owke gebruikt omdat die een slecht bok voetjj heeft maar die is nu heel hard geworden en brokeld owke niet meer af ,,
dus helpt heel goewd

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:37

Zoveel adviezen zoveel meningen.

Ik heb het in het verleden ook gebruikt(meerdere jaren) maar de kwaal nl scheuren in de hoef gingen niet weg

wat ik wel aannemelijk vindt is het feit dat de groei misschien wel na een hele poos gestimuleerd wordt maar de kwaliteit van het hoorn niet...

Dus ga maar eens na wat voor jou paard het meest belangrijke is groei of kwaliteit...

Laurierzalf is minder belastend uiteindelijk denk ik...en beter voor je portemonnee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:54

[***] schreef:
Biotine werkt alleen als een paard ook daadwerkelijk daar tekort aan heeft. Maar dan is de vacht ook niet mooi. Biotine doen veel voerleveranciers ook standaard door de brok, een echt tekort is zeldzaam.

Inderdaad. Daarom verspil ik nu ook geen geld meer aan Biotine. Hier op stal krijgen ze genoeg brok van hele goede kwaliteit en daar zit al ruim voldoende biotine in. Dit kun je ook zien aan de paarden op stal, die allemaal staan te glimmen als een spiegeltje.

In het verleden heb ik weleens iets homeopatisch gebruikt voor mijn vroegere pony. Dat hielp wel heel goed. Echter, het resultaat was pas na een half jaar echt zichtbaar. Logisch natuurlijk, want een hoef groeit niet binnen enkele weken helemaal opnieuw aan zeg maar. De naam van dat goedje schiet me zo even niet te binnen, maar ik zal het eens opzoeken.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:01

Dit is wat een klein deel van wat er aan wetenschappelijk onderzoek gedaan is:

(Wil je meer lezen kijk op www.pubmed.nl en tik in " biotin horse")

Citaat:
Schweiz Arch Tierheilkd. 1994;136(4):137-49.

The long-term influence of biotin supplementation on hoof horn quality in horses.

Geyer H, Schulze J.

Institute of Veterinary Anatomy, University of Zurich.

The influence of dietary biotin in horses with brittle hoof horn and chipped hooves was investigated in a long-term study, which was performed over a period from one to six years. 97 horses received 5 mg of biotin per 100 to 150 kg of body weight, per os, daily; 11 horses were not supplemented with biotin and served as controls. The hooves of all horses were evaluated macroscopically every three to four months. Hoof horn specimens of the proximal wall were examined histologically and physically in 25 and 15 horses, respectively. The tensile strength of normal coronary horn was 60 N/mm2 or greater; it was reduced in areas of histological alterations, the lowest value being 20 N/mm2. The hoof horn condition of the biotin-supplemented horses improved after eight to 15 months of supplementation as determined by macroscopic and histologic examinations. The hoof horn condition of most control horses remained constant throughout the study. The growth rate of the coronary horn of horses supplemented with biotin and of control horses was the same. The hoof horn condition deteriorated in 7 of 10 horses after biotin supplementation was reduced or terminated.
It was concluded that biotin should be continuously supplemented at the full dosage in horses with severe hoof horn alterations.

PMID: 8202678 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Citaat:
Equine Vet J. 1995 May;27(3):175-82.
Comment in:
Equine Vet J. 1995 May;27(3):166-8.

Hoof horn abnormalities in Lipizzaner horses and the effect of dietary biotin on macroscopic aspects of hoof horn quality.

Josseck H, Zenker W, Geyer H.

Institute of Veterinary Anatomy, University of Zurich, Switzerland.

This study involved a macroscopic evaluation of hoof quality in 152 Lipizzaner horses (130 from Austria and 22 from other countries) and a controlled double blind trial of the effects of biotin on hoof horn growth and quality over 19 months in 42 stallions from the Spanish Riding School (SRS) in Vienna. Using a grading system that incorporated evaluation of horn wall, white line, sole and frog, the macroscopic study revealed the following: 90% of the Austrian Lipizzaners had soft white lines and crumbling, fissured horn at the bearing border of the walls; 39% of the stallions of the SRS, > 4-years-old, had medium to severe hoof horn changes. Daily administration of 20 mg biotin to a test group of horses (n = 26) and a placebo to a control group (n = 16) showed that after 9 months the test group had significantly improved compared to the beginning of the trial and the placebo group (P < 0.01). In the test group, further improvement was observed during the following 5 months and, subsequently, the same good level of hoof condition was maintained over 3 further years of observation. Growth rate of the horn wall was equal in the biotin and placebo group, being 7 mm/28 days, giving a wall renewal period of 11 months. Mean plasma biotin level of untreated horses was 350 ng/l; plasma levels of biotin supplemented horses were > 1000 ng/l.
It was concluded that continuous dietary supplementation with biotin at a daily dose of 20 mg is indicated to improve and maintain hoof horn quality in horses with less than optimum quality hoof.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 7556044 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Citaat:
Equine Vet J. 1992 Nov;24(6):472-4.

Effect of dietary biotin supplement on equine hoof horn growth rate and hardness.

Buffa EA, Van Den Berg SS, Verstraete FJ, Swart NG.

Department of Surgery, Faculty of Veterinary Science, Onderstepoort, Republic of South Africa.

Over a 10-month period, 24 randomly selected riding horses were fed various amounts of biotin.
Statistically significant improvements in growth rates and hardness of hooves were produced by biotin supplementation. Greater growth rates and hardness were achieved at a daily dose of 15 mg than at 7.5 mg

. Increased hoof hardness was greatest in the hoof quarters and toe. No ring formation occurred in hooves of horses fed biotin intermittently.

PMID: 1459062 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Citaat:
Equine Vet J Suppl. 1998 Sep;(26):51-7.

Effect of supplementary dietary biotin on hoof growth and hoof growth rate in ponies: a controlled trial.

Reilly JD, Cottrell DF, Martin RJ, Cuddeford DJ.

Department of Preclinical Veterinary Sciences, Royal (Dick) School of Veterinary Studies, University of Edinburgh, Summerhall, UK.

The effect of dietary biotin supplementation, at a dose rate of 0.12 mg/kg bwt, on growth and growth rate of the hooves of 8 match-paired poines was investigated in a controlled feeding trial.
Treatment animals had a mean hoof growth at the midline dead centre of the hoof capsule of 35.34 mm after 5 months of biotin supplementation compared to control animals 30.69 mm (P < 0.05). Comparison of regression analysis also showed that biotin supplementation produced a significantly higher (P < 0.02) growth rate of hoof horn in this trial. Treatment animals had a 15% higher growth rate of hoof horn and 15% more hoof growth at the midline dead centre, after 5 months of biotin supplementation compared to control ponies.

No differences were found between feet for growth of horn, but the older animals in the trial had significantly lower hoof growth (P < 0.05) than the remaining poines.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 9932094 [PubMed - indexed for MEDLINE]

voor mensen die niet zo goed zijn in engels: positieve effecten waren waargenomen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:34

Mooie info Dewi!

Hieruit concludeer ik dat als je onderdoseerd je maar weinig effect kunt verwachten?

Daarbij kun je niet om andere factoren heen die groei bevorderen zoals het hele management om je paard...

Het zit em niet alleen in de toevoeging van biotine.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:13

Wat ook helpt om de hoeven sterk te maken is
2/3 olie 1/3 azijn en dat er elke dag op smeren.
ik heb dit al van meerdere mensen gehoord (waaronder hoefsmid)
ben er nu zelf ook mee bezig.
Het is wel een priekzooi, maar het helpt wel

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:01

ik denk datje zelf ook wel kan zien of je paard goede of slechte hoeven heeft.... brokkelen ze? zijn ze week en zacht??? of scheuren ze..?? jaa dan zijn ze slecht... maar als je af en toe een brokkel randje hebt of een scheurtje en voor de rest never nooit wat, zou ik me niet druk maken, goede hoeven komen van binnenuit.... dus sommige paarden die komen bepaalde stoffen tekort in hun lichaam/bloed, als je die stoffen aan zou vullen, zouden na verloop van tijd de hoeven idd sterker en van betere kwaliteit moeten worden....

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:20

Ik gebruik al een hele tijd biotine, ik merk echt verschil als ik er een tijdje mee stop. Biotine moet je wel een tijd geven voordat het echt werkt, na zo'n 2 maanden begint het te werken, ik geef hem elke dag wat door zijn voer. En ik ben niet meer van plan ermee te stoppen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:17

Toen we Evita pas hadden, had ze ook last van brokkelhoeven. Op advies van de DA hebben we haar toen vloeibare biotine gegeven, en dat heeft uitstekend geholpen, ze heeft er nooit meer last van gehad.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:18

@ Orisse; Soms brokkelt er wel eens wat af, ik zelf dacht dat dat nou eenmaal gebeurt, maar mijn hoefsmid dacht er anders over.....