luchtzakken??????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

postvanpe

luchtzakken??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 09:56

hoi hoi
m'n paard heeft dikke kaken.
gaat tot haar oren en wangen aan toe.
ze heeft geen pijn of koorts en eet goed.
de dierenarts is geweest en die had het over gezwollen lucht zakken.
daar heb ik nog nooit van gehoord.
wie wel?
en wat dan?
groetjes,pe

ellepel

Re: luchtzakken??????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:07

dan staat je paard vast op heel kort gras....

gezwollen luchtzakken noem je ook wel opgezette speekselklieren, doordat de dieren op erg kort gras staan moeten ze meer moeite doen om het gras te pakken en op te eten.
hierbij raken de speekselklieren wat overwerkt en zetten ze op.

doordat dat vocht naar het zwaarste punt zakt als het paard met zijn hoofd naar beneden staat, zie je dus op de plaats van de keelriem zeg maar ene evrdikking, soms worden ook de wangen dik.

zodra deze paarden op stal staan en dus met het hoofd omhoog zie je dat dit weer wegtrekt.

het is helemaal niet erg, kan hoogstens ongemakkelijk zijn met rijden----denk dat het paard moeilijker afgebogen kan lopen.

oplossing is op langer gras te zetten, en hooi bijvoeren...
wil nog wel helpen als je de plek zacht dept met een spons gedrenkt in wat azijn, dat de zwelling sneller wegtrekt...

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 10:24

bedankt voor je reaktie. klinkt aannemelijk. maar ze krijgt het 2 dagen nadat ze in en andere wei gaat, met meer gras....
is al 2 keer gebeurd. dus mischien kauwt ze te veel..????????

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:29

Misschien een beetje hebberig? Teveel gras willen eten in weinig tijd, dus heel de tijd staan eten? Ik weet het niet hoor, ik had er nog niet van gehoord maar ik vind dit een redelijk logische verklaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:36

de mijne had het ook, soms zelfs zo erg dat zijn halster in zijn huid zat gedrukt...

en inderdaad ook meteen nadat hij op een nieuw stuk stond, maar ook wel juist aan het eind als er bijna niks meer stond...

volgens mijn veearts kwam het dus daarvan..

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 10:52

en wat moest jij er aan doen volgens hem?
ik moet het in de gaten houden....
anders gingen ze in d'r keel kijken of er niks ontstoken is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:02

als de zwelling erg dik was, moest hij een paar uur in de bak staan met hooi, verder kon ik dus met wat azijn de plek deppen, maar als hij eenmaal van het gras af was een poosje trok het vanzelf weer weg...

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:45

hooi is beter dan gras?
moeten ze toch ook op kauwen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:01

ja weet ik ook niet precies waarom, maar t gaat erom dat ze in de wei steeds met het hoofd naar beneden staan, en in de bak niks te eten valt..vandaar het hooi, was puur bedoeld als bijvoeding dus..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:21

Luchtzakken zijn GEEN speekselklieren hoor. Gezwollen luchtzakken komt voor bij veulens zonder duidelijke oorzaak, of bij paarden als er een bacterie in komt.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:00

Inderdaad Knavia. Luchtzakken zijn een soort "uitzakking" van zoals het bij mensen ook heet de buis van Eustagius, loopt van keelholte naar "oorholte" zeg maar.
In sommige gevallen kan hier een bacterie/infectie inkomen wat weer een soort cyste vorming kan geven bijvoorbeeld.
Mijn paard vertoond vreemd slik-gedrag, er gaat nu een scopie gemaakt worden van haar keelholte en strottehoofd maar ook van haar luchtzakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:48

jullie hebben gelijk hoor maar:

het valt mij op dat vijf veeartsen zeggen dat het gezwollen luchtzakken zijn, en weer vijf dus opgezette speekselklieren..

heb ene beetje het idee dat veel veeartsen niet precies weten waarom de boel opgezet is en dan maar iets gaan roepen..

maar inderdaad gezwollen luchtzakken kan wel, maar t zit wel op bijna dezelfde plek, dus zal het verschil misschien moeilijk te zien zijn?

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:17

jaah Ellepel, mij valt het ook op dat dierenartsen er verschillend over praten..
De een zegt dat je luchtzakken niet kan voelen of zien van buitenaf, de ander zegt weer van wel... Hoezo vaag...
Ik probeer nog altijd een plaatje te vinden waarop de luchtzakken goed te zien zijn maar dat is niet makkelijk...