Heel andere diagnose bij andere kliniek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Heel andere diagnose bij andere kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:36

Gister was het weer zover, voor de tweede keer met Roosje naar de kliniek, dit keer naar Wassenaar.
Ze liep keurig in 1 keer de trailer op en de reis verliep eigenlijk vlekkeloos. Daar aangekomen nog even een kwartiertje wachten en toen waren we aan de beurt.
Het draven op het harde zag er echt niet goed uit, duidelijk kreupel met name wanneer het slechte been het buitenbeen was op de volte.
Op het zachte liep ze eigenlijk heel netjes, er was wel wat aan te zien, maar niet heel beroerd.
Toen een scan gemaakt door dierenarts van Schie van de schouder, maar die vond eigenlijk geen afwijkingen en nam aan dat de witting littekenweefsel was van de trap van vorig jaar. (in Ridderkerk stelden ze namelijk de diagnose: verkalking van de pees in de biceps, behandeling: shock wave therapie)
Ik had daar een vreemd gevoel bij, wat dus achteraf klopte en vroeg of ze in wassenaar het kreupelheidsonderzoek wilden herhalen.
Na de verdoving van de kogel liep ze al een stuk beter, maar eigenlijk vond de da dat haar gang typerend was voor een kreupelheid hoger in het been. (voorknie of hoger)
Ik heb haar achter gelaten en vandaag gaan ze verder onderzoeken.

AAAHHH....daar krijg je toch wat van, eerst zeggen ze dat het in de schouder zit nu weer in de knie, maar ook reactie na verdoving in de kogel, ik weet het allemaal niet meer hoor.

Nu moest ik dus m'n paardenbeest daar helemaal alleen achter laten.....nette box, lekker bedje stro en hap hooi en nog een schepje bix, maar het blijft een raar idee hoor.......met zo'n lege trailer terug rijden.

Ptries

Re: Heel andere diagnose bij andere kliniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:45

Hoi,
't is inderdaad naar om je paard dan op de kliniek achter te moeten laten. Ik hoop voor je dat ze iets duidelijks kunnen vinden en dat het goed te genezen is. Heel veel succes.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:04

Hai, ik hoop ook voor je dat ze de echte oorzaak zullen vinden, voor jou en je paard. SUcces!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:22

Ik hoop dat ze de oorzaak vinden. Heb het zelf ook al meegemaakt hoor, twee DA's twee diagnoses. Echt, je weet soms niet meer of je ergens goed aan doet...

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:51

Pfff, net eindelijk contact gehad met Wassenaar. Gelukkig namen ze alle tijd om al m'n vragen duidelijk te beanwoorden. Roos staat keurig en gedraagt zich ook nog redelijk.
Maar goed hier onder het verhaaltje kort samengevat door de dierenarts:

Na het verdoven van de voorknie (in het gewricht) duidelijk beter. Maar nog niet rad. Daarna ook de ondervoet (hoef) verdoofd. Toen rechtuit rad maar op de kleine volte op het harde nog iets gevoelig linksvoor (waarschijnlijk door het lopen op blote voeten).
Daarbij ook aanmerkingen op beide achterbenen.
Plan:
- Morgen foto’s van voorknie rechts en hoefgewricht rechts.
- Verdoven van het hoefgewricht rechts.
- Foto’s van beide achterknieën.

Waarschijnlijke behandeling:
- Inspuiten van het gewricht met ontstekingsremmers, smeermiddel en ‘voedingssupplement’ voor het gewricht. (vind ik zelf niet zo'n lekker idee, maar het is nog een beetje afhankelijk van wat er uit de foto's komt en als er weinig alternatief is...........)
- Bij geen afwijkingen hoefgewricht ijzers met siliconenzooltjes.

Morgen weer contact.......dus, wordt vervolgd.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 19:27

Het vervolg.......
vandaag is Roos op de foto geweest:
- voorknie; in principe geen bijzonderheden, een minuskuulplekje atrose, maar eigenlijk te verwaarlozen ivm haar leeftijd.
- achterknieen; geen bijzonderheden.
- iets wat bemerkingen op het straalbeen, maar de vraag is of dat oorzaak of gevolg is.

Als morgen de kostenraming niet mijn falliesement betekend worden zowel de knie als het hoefgewricht ingespoten met Hyalonzuur (geen idee hoe je het schrijft) en mag het peerdje zaterdag naar huis, voor een als ik me niet vergis redelijke revalidaiteperiode met veel rust en zeer beperkte beweging (dat wordt muisjes geven)

De prognose blijkt dus niet slecht:
DA gaf tot zeker wel 70-80% op volledig herstel, al hoor je zulke slechte verhalen over inspuiten en het schijnt redelijk duur te zijn.
Maar goed, doe je nix weet je zeker dat ze ze niet meer goed, dus we gaan het maar proberen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:44

Je eerste veearts had een afwijking in de schouder gevonden, die is op de 2e kliniek óók gezien, maar daar vonden ze dat niet de oorzaak van je probleem. Zij dachten aan de achterknieen én de voorknie én de straalbeentjes, die zijn op de foto gezet, daar was eigenlijk niets op te zien maar die gaan ze toch behandelen? Dus wat ze vinden is het niet, maar wat ze niet vinden is het wel?
Hmmmmm, errug ingewikkeld....

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 08:37

Om helemaal bij het begin te beginnen. Bij de eerste kliniek zijn stap voor stap de zenuwen verdoofd zoals bij een normaal kreupelheidsonderzoek.

Ze bleef toen na de verdoving van de zenuw boven de voorknie kreupel. Er werd toen gezegd dat er nix anders overbleef als rug en schouder. Er is toen omdat ze absoluut niet pijnlijk was aan haar rug een scan gemaakt van de schouder waar wat witting te zien was, maar dit was precies op de plek waar ze vorig jaar een trap had gehad, dus ik dacht aan littekenweefsel. De da echter niet en zij ging uit van een verkalking.
Toen zijn er foto's gemaakt, maar hierop was te niets te zien, deze zijn opgestuurd naar de radioloog van Utrecht, die er ook niets op zag.

Toen zijn we dus doorverwezen naar Wassenaar omdat dmv shockwave therapie de verkalking (die er dus niet zat) te behandelen. Omdat mijn gevoel zei dat we er helemaal naast zaten, heb ik daar gevraagd of ze het kreupelheidsonderzoek wilden herhalen.

Dat is gebeurd, alleen keken zij op het harde, en was duidelijk verbetering zichtbaar na het verdoven van de ondervoet. Ook vonden zij dat haar manier van lopen typisch was voor een kreupelheid uit de voorknie.

Toen zijn de voorknie en het hoefgewricht in het gewricht verdoofd en liep ze rad. Iets wat ze in Ridderkerk nooit gedaan heeft...daar bleef ze kreupel en verbeterde zelfs niet.

Op de foto's was weinig te zien, maar daar zie je enkel bot op. Er in een been zit wel meer dan dat. En het feit dat ze reageert op verdoving zegt wel iets over de probleemzone.

Vandaag wordt ze behandeld en dan mag ze morgen naar huis. waar vier lange maanden van rust en beperkte beweging gaan volgen......maar goed, je moet wat en ik wil gewoon heel graag dat ze beter wordt.