Een stalgenootje van mij heeft er ervaringen mee en deze ook gedeeld met de rest van de stal aangezien ze wel eens geplaagd werd met haar 'rammelende' merrie, die normaal toch om de 7 dagen weer hengstig werd op een manier waar de honden geen brood van lusten.
Aanvankelijk was het resultaat zoals verwacht, merrie werd niet meer hengstig. Op een dag werd ze dat dus wel bleek ze de knikker 'verloren' te hebben ... een grotere knikker werd vervolgens geplaatst.
Ik denk dat de merrie ruime anderhalf jaar niet meer hengstig is geweest en als ze het wel was dan was ze hanteerbaar. Nu net voor de zomer werd ze steeds vaker weer hengstig met het gedrag van vroeger daarbij. Onderzoek wees uit dat de knikker er wel degelijk nog in zat maar haar hormonen domineerde. Keuze voor haar is nu óf een mooie hengst zoeken óf steriliseren óf verkopen als fokmerrie.
Wat de keuze is geworden weet ik niet, ben zelf inmiddels van stal veranderd en de eigenaresse heeft de merrie deze zomer op de wei gezet om nog eens goed na te denken over de toekomst van de merrie.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.