Mijn 6 jarige friese merrie begon met wat schuren, een heel klein beetje maar.. het jaar daarop iets meer,..vorig jaar ook al..eerst haar staart alleen..vorig jaar ook haar manen mee.
maar dit jaar.. het is echt een zware ramp!!
(en ik weet dat friezen wat meer last hebben van zomerexceem)
Maar ze blijft maar schuren, wat we ook doen, hoe we haar ook wassen.
Heb betadine, biotex, en allerlei dingen geprobeerd. 3x de dierenarts erbij.. schurfspuit, coctailspuit, zalfjes, spray's...Sweet itch zou helpen..Ook niet..
3 nieuwe dekens ondertussen... ze schuurt er dwars doorheen.
Ze heeft nu de harrie horse zomerdeken (die witte). maar ze schuurt zo hard dat ik elke morgen een hele grote dot haren uit elkaar kan halen. die helemaal kapot zijn.
Ze heeft kleine schilfers in haar manen en af en toe schuurt ze zo hard dat het open gaat ook bij haar staart. Zomerexceem denkt de DA..
Haar manenkam is ook erg dik.
Ja, fijn..maar wat doe ik tegen het schuren???
Vind het zo zielig, want ze heeft zo'n jeuk/pijn.
Ook zit er een dikke streep onder haar buik.. heel schraal en kaal..en open als ze heeft geschuurd
Ze heeft daar ook zo'n jeuk aan dat als ze er niet bij kan, op de grond gaat liggen, en met haar hoefijzers over haar buik heen schuurt! Vooral bij haar navel, en bij de singel..
Ben echt nu zo hopeloos dat ik gewoon in staat ben haar lange manen eraf te scheren..
WIE O WIE WEET DE OPLOSSING???
misschien borstels in de stal? Maar daar is de jeuk/pijn niet van over..
En ik weet dat er nu mensen denken, ja maar wat wil je nu?
Een oplossing tegen het schuren, dat het overgaat? of tegen het afschuren van haar manen?... ALLEBEI GRAAG!!
(sorry voor het lange verhaal)