Hopeloos..ze blijft maar schuren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikietje

Hopeloos..ze blijft maar schuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:16

eigelijk is het 3 jaar geleden begonnen..
Mijn 6 jarige friese merrie begon met wat schuren, een heel klein beetje maar.. het jaar daarop iets meer,..vorig jaar ook al..eerst haar staart alleen..vorig jaar ook haar manen mee.
maar dit jaar.. het is echt een zware ramp!!
(en ik weet dat friezen wat meer last hebben van zomerexceem)

Maar ze blijft maar schuren, wat we ook doen, hoe we haar ook wassen.
Heb betadine, biotex, en allerlei dingen geprobeerd. 3x de dierenarts erbij.. schurfspuit, coctailspuit, zalfjes, spray's...Sweet itch zou helpen..Ook niet..

3 nieuwe dekens ondertussen... ze schuurt er dwars doorheen.
Ze heeft nu de harrie horse zomerdeken (die witte). maar ze schuurt zo hard dat ik elke morgen een hele grote dot haren uit elkaar kan halen. die helemaal kapot zijn.
Ze heeft kleine schilfers in haar manen en af en toe schuurt ze zo hard dat het open gaat ook bij haar staart. Zomerexceem denkt de DA..
Haar manenkam is ook erg dik.
Ja, fijn..maar wat doe ik tegen het schuren???
Vind het zo zielig, want ze heeft zo'n jeuk/pijn.

Ook zit er een dikke streep onder haar buik.. heel schraal en kaal..en open als ze heeft geschuurd
Ze heeft daar ook zo'n jeuk aan dat als ze er niet bij kan, op de grond gaat liggen, en met haar hoefijzers over haar buik heen schuurt! Vooral bij haar navel, en bij de singel..

Ben echt nu zo hopeloos dat ik gewoon in staat ben haar lange manen eraf te scheren..

WIE O WIE WEET DE OPLOSSING???
misschien borstels in de stal? Maar daar is de jeuk/pijn niet van over..
En ik weet dat er nu mensen denken, ja maar wat wil je nu?
Een oplossing tegen het schuren, dat het overgaat? of tegen het afschuren van haar manen?... ALLEBEI GRAAG!!

(sorry voor het lange verhaal)

ellepel

Re: Hopeloos..ze blijft maar schuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:31

typisch zomereczeem......

tja, persoonlijk kies ik voor buitenzetten, kunnen ze ook niet schuren , en dan een echte Boett-deken erop doen! dan schuren ze zowiezo minimaal..

kijk ook of haar voeding wel goed is. paarden die te veel gevoerd worden hebben er ook sneller last van. dus geen kuil,ga ouder hooi voeren en minimaal brok, en liefst stap je over naar een speciaal voer voor zomereczeem paarden.

Marstall heeft een voer, en Subli ook.

mijn pony heeft die dikke manenkam ook en heeft ook zomereczeem, zet je dier t liefst op echt een kale weide, ga bijvoeren met t liefst wat ouder hooi. zoals gezegd, tja en wat zalfjes en middeltjes betreft..
tja dat is uitproberen..

bij de ene werkt dit en bij de ander werkt dat.
ook voor meer info:
viewtopic.php?t=236645][MD

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:02

mijn paarden heeft het dan niet zo erg , dat de manen en staart allenbei kapot geschuurt word, de staat daar in tegen heel erg... ze zeggen dat je rooibos thee moet kopen bij een reform huis, en die zo sterk mogelijk maken (sterke pot) en dat je op zijn staart en manen in moet smeren, een paar keer per dag en dat zou moeten helpen.
Nou is me door iemand verteld, die haar paard met zwafel bloem behandeld, die ook mannen en start exeem heeft. en dat schijnt perfect te helpen

Nou heb ik vorige week zwafelbloem besteld, bij D&A drogist , want daar kan je het alleen nog maar kopen.
en dat moet je mengen met baby olie on geparfumeerd, daar zijn het mee weg te gaan , ik moet het vanmiddag op halen , dus wie weet helpt het, als je het resseltaat wil weten moet je me van de week even een PB sturen.

Groetjes Miss

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:19

Van te veel eiwitten kunnen ze ook gaan schuren. Probeer voer te zoeken met weinig eiwitten.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:30

je hebt geloof ik zo'n schuurborstel waar ze lekker aan kunnen schuren, maar waar de haaruitval minimaal is.... als niks lukt kan je dat altijd nog proberen....

Afbeelding

suc6

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:54

Ik heb mijn stal volgehangen met borstels (wel niet van deze op de foto, maar gewoon uit de legerstock) en stukjes tapijt. Mijn paard vindt het heerlijk om zich daar tegen te schuren, ze heeft geen letsels of haaruitval en ook de manekam is nog steeds vrij soepel. Maar inderdaad, het probleem is daarbij niet opgelost, maar het is wel een verlichting voor het paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:36

Ik zou het als volgt aanpakken, paard eerst een aantal dagen op stal (met borstels)zodat de ergste jeuk voorbij is, daarna Boett deken erop, benen, liezen, maantop, stuk achter de oren en hoofd met anti-vlieg behandelen 2x per dag, de overgebleven "echte" jeukplekken 1x per dag met Fenonolf behandelen.
Het heeft geen zin om een deken op te doen als ze al erge jeuk heeft nl.
Verder inderdaad geen biks of muesli voeren, eventueel een beetje graan met een flinke lading brandnetel om het bloed te zuiveren.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:41

...het enige wat helpt tegen zomer exceem is een exceemdeken, we hebben haast alles geprobeert.......we zijn begonnen met een boettdeken, die vonden wij persoonlijk niet goed passen en was snel kapot...nu hebben we een Ivanhoe van de paardendrogist, die past goed, de stof is nog dikker en elastischer en past beter om het lichaam heen, echt hoor!..het is een verademing voor de paardjes..een normale vliegendeken bescherm je paard niet tegen die kleine etterbakkies van muggies

op een schrale wei zetten is trouwens ook een aanrader!..hoe minder eiwitten hoe beter!
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 03-08-05 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:42

Kinke schreef:
Ik zou het als volgt aanpakken, paard eerst een aantal dagen op stal (met borstels)zodat de ergste jeuk voorbij is, daarna Boett deken erop, benen, liezen, maantop, stuk achter de oren en hoofd met anti-vlieg behandelen 2x per dag, de overgebleven "echte" jeukplekken 1x per dag met Fenonolf behandelen.
Het heeft geen zin om een deken op te doen als ze al erge jeuk heeft nl.
Verder inderdaad geen biks of muesli voeren, eventueel een beetje graan met een flinke lading brandnetel om het bloed te zuiveren.

die brandnetel ken ik niet, hoe geef je dat..vers??...in een potje te koop???

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:59

Brandnetel kan je volgens mij gewoon gedroogd kopen, oa bij de paardendrogist.

Mijn pony heeft ook manen en staartexceem, als ze gaat schuren in de stal, smeer ik daar ook Sweet itch op, maar weet ook niet zeker of het helpt...
Wat bij mijn pony wel heel goed helpt is Tea Tree zalf ( op de pot staat tea tree cream) van de paardendrogist !!
Ik ben begonnen om het lekker royaal in haar manen(kam) te smeren en ook in haar staartharen (bovenaan), en haar manenkam is zacht geworden en korstvrij en....echt waar !!....haar manen beginnen weer te groeien !! De kam ziet er supermooi uit !
Misschien is het ook voor jouw paard het proberen waard ?
Je moet het wel consequent blijven doen, gewoon dagelijks 'inmasseren".
Mijn pony kreeg namelijk, toen ik het een paar dagen niet had gedaan, wel weer een plek, maar die was binnen een dag of twee weer mooi dicht door de cream, dus ik doe het echt elke dag.
En daarna spuit ik er Silitch op, ook van de paardendrogist, dit is tegen die kleine vliegjes.
Je zou eens op hun site moeten gaan rondsnuffelen, je kan van veel producten namelijk een proefverpakking bestellen.
En ik zag nog meer middeltjes waarvan ik dacht dat het het proberen waard zou zijn, maar momenteel helpt dus de Tea Tree zalf/cream heel goed !!
Succes !!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:03

Oja, vergeten....ik denk dat het ook heel belangrijk om het ook van 'binnenuit" aan te pakken (proberen).
Inderdaad met bepaald bloedzuiverende producten.
Zeewier heeft ook veel goede toevoegingen !!
Mijn merrie heeft een veulen en krijgt gewoon de Pavo merriebrok, maar daar gaat wat Pavo muesli doorheen en een scheutje lijnzaadolie, haar vacht glimt enorm !
Ik heb haar nu pas twee maanden , maar ze ziet er al zo veel gezonder en vrolijker uit dan voordat ik haar kreeg.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:10