2 rare bultjes op rug.. schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

More

2 rare bultjes op rug.. schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:11

Mijn paard heeft sinds ongeveer een half jaar 1 bultje op haar rug.
Onder het zadel.. beetje vreemd ik heb het gewoon zo gelaten.
Hij bleef steeds even groot en er kwamen ook niet meer.
Nu is er aan de andere kant van de rug nog een bultje gekomen (ongeveer 1 maand heeft ze die), ietsje kleiner. Nu heeft de veearts er even naar gekeken (ik was er niet bij toen hij er was) degene die erbij was zei dat de veearts zei dat het door het zadel kwam. Ik heb het zadel onderzocht er is niks te vinden. Het kan er ook bijna niet door komen want het is gevult met lucht. (wintec cair). Nu zei vandaag iemand tegen mij dat het gewoon schimmelbultjes waren. Zijn paard had ook schimmel gehad en die had presies dezelfde bultjes... Hij kende een middeltje imarfoe (zoiets weet de naam niet meer presies) ofzo dat je bij de welkoop kon kopen. Kan iemand me helpen en wat kan ik er tegen doen?
ik wou fotos plaatsen maar mn camera is naar de maker

groetjes Hanneke

_Luziream

Re: 2 rare bultjes op rug.. schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 01:41

Ik zou eerst eens idd je zadel laten nakijken. Bultjes hoeft geen schimml te zijn anders had je paard allang al meer onder moeten zitten aangezien schimmel erg besmettelijk is en je zegt dat het 1ste bultje al een half jaar er zit! Laat naar je zadel kijken!!! Dat is het advies wat ik je kan geven.
Een vriendin van mij had dit ook met haar paard en toen bleek dat het zadel niet goed zat en knelde bij de schoft waardoor paard bulten kreeg.

jennyaskaban

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:00

Het lijkt me inderdaad meer iets van drukplekjes van het zadel,{probeer eens een gelpad}Schimmel zijn echt een soort korstjes,deze moet je er afhalen,en wassen met imaverol,maar als het schimmel zou zijn zou hij nu helemaal onder moeten zitten vanwege het hoge besmettingsgevaar.Als je een paard met schimmel hebt moet je iedere dag alles wat contact met zijn huid heeft gehad wassen{dekje ,dekens,borstels,kleding etc.}Ik hoop dat ik je in beide gevallen heb kunnenhelpen.Succes

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:01

bedankt, maar het kan eigenlijk NIET van het zadel komen,,, want tis lucht en het zit niet bij de schoft ook niet in de kamer ofzo...
ik vind het zo vreemd, maar die man was er echt zeker van dat het schimmel was (dat was geen veearts) maar die had presies dezelfde bultjes zei die...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:01

Imaverol, zo heet dat middeltje

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:47

verder nix meer?

En als ik dat middeltje nou koop, en ik smeer het erop en heb blijkt later dat het geen schimmel is? Kan dat middeltje dan kwaad?
Als het geen kwaad kan doe ik het gewoon dan geeft het niet ...

hm... tis zo moeilijk

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:04

Ik vind het ook niet echt op een schimmeltje lijken. Zit er niet iets in je schabrak ofzo? Ik lees net dat je ook dettol kunt gebruiken bij schimmel is iets zachter. Wel oppassen met zon stond erbij.

Als de dierenarts al geweest is dan lijkt het me echt geen schimmeltje hoor, dan zou die het toch wel herkennen? en idd schimmel spreidt zich uit en is besmettelijk.
Ik kende wel een paard en die had ook rare bultjes door vocht. Nat weg zetten onder een deken of opzadelen terwijl hij nat was was de oorzaak en nu de eigenaar daar oplet is het idd weg. Misschien doe je dat wel is?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:33

Als het er al langer zit en niet groter wordt zijn het hoogstwaarschijnlijk verstopte talgbultjes. Komt vaker voor. Het enige dan je kunt doen is je paard heel goed poetsen op die plek en met een zo schoon mogelijk dekje rijden. Equitex werkt aardig goed of als je western rijdt een neopreen pad, dat je iedere keer schoonspoelt. Het kan verder geen kwaad, het doet ook geen pijn. Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan andere.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:01

ik denk dat Anya gelijk heeft!! Want ze vind het ook niet vervelend als ik erop druk en eraan zit enzo! Ik ga vanaf nu goed poetsen en 1x per week schoondekje.. als het dan niet over gaat koop ik wel Equitex . Ik hoop dat het werkt

@IMJ: Ik denk nu ook dat het geen schimmel meer is,, want dat herkennen dierenartsen echt wel ja! Ik zal er ook even op letten of hij nat is ofzo... ik rijd eigenlijk nooit als hij nat is.. alleen als het regend. hihi

Bedankt voor alle reacties!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:24

Zo'n talgbultje heeft mijn merrie ook gehad (althans, ik ga er vanuit dat het een talgbultje was), hij zat vlak langs haar ruggengraat, dus kon niet van m'n zadel komen. Die heeft er toch wel het hele winterseizoen gezeten volgens mij, een ruim half jaar. Inmiddels is er niets meer van te zien/voelen.
Als het schimmel zou zijn, zou het niet bij die 2 bultjes blijven denk ik. Zolang ze er geen last van heeft en ze niet groter worden zou ik het gewoon aankijken.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 09:56

kga r ook niet veel aan doen denk ik tog... denk er gewoon aan dat ik de plek goed schoonhoud en schoon sjabrakje! bedankt voor de tips!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:13

Ons paard heeft hetzelfde.
ook wel al een half jaar.
Hij heeft het op meerdere plekken.
Ik heb hem behandeld met Imaverol. het werd niet beter.
Soms heeft hij meer, dan weer trekken er een paar weg. Lijkt inderdaad op talgbultjes.
Maar ik vraag me af, hoe komen die daar??
En hoe behandel je ze?

Ook sterkte met je paard!

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:47

ik heb dezelfde vrage ok nog als wirona..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:05

Er is niet veel behandeling mogelijk. De DA kan ze wegspuiten met een injectie cortizon, maar dat werkt slechts tijdelijk en ook niet altijd. Soms wil aloe vera gelly aanbrengen gedurende een paar weken wel eens helpen, maar ook niet altijd. Het allerbeste is voorkomen. Sommige paarden zijn gewoon gevoeliger dan anderen voor vuil, schimmeldeeltjes en bacterieën. Vandaar dat schoonmaken van de zadelplek en rijden met equitexdekjes (anti-schimmel) of neopreen (af te spoelen en te wassen met biotine). Dat is het enige dat er echt aan te doen valt.