hoe het beste buigproef uitvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

hoe het beste buigproef uitvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 08:19

Mijn vraag lijkt me duidelijk. Hoe moet ik precies een buigproef uitvoeren. Ik zal dat vast wel zelf kunnen. Iig wil ik het eerst zelf doen voordat de dure veearts eraan te pas moet komen.

ibikus

Re: hoe het beste buigproef uitvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:33

Daar moet je nooit en te nimmer zelf aan willen beginnen,
een verkeerd uitgevoerde buigproef kan zelfs blessures veroorzaken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:38

NOOIT zelf doen!!! Je kan ze echt blijvend slopen met een verkeerde buigproef...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:24

Zou het ook niet doen, want als je iets verkeerd buigt kunnen ze er last van hebben en wat kreupel worden (ook na de buigproef). Als je wilt weten of je paard goed loopt, is het beter om hem op het harde op de volte om je heen te laten draven. Dit moet je dan op beide kanten doen. Daar vallen de meeste paarden door de mand en dit vind ik betrouwbaarder dan een buigproef. Een stuk veiliger ook!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:48

Dierenarts laten doen en noooooit zelf aan klungelen met een buigproef!!!
Als je dat wel doet, heb je een nóg duurdere rekening van de dierenarts!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:50

Een buigproef moet je laten doen door iemand die er verstand van heeft.....of dat de DA is laat ik dan even in het midden. Maar als jij er geen ervaring mee hebt zou ik het NIET doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:58

daarnaast ook nog de opmerking dat een buigproef bij een belg iets anders wordt uitgevoerd dan bij een arabier!
Nooit doen dus!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:49

wel zelf doen joh, veel goedkoper als een dierenarts en wat kan jou het schelen als je paard blijvend kreupel is, je hebt tenminsten die dure veearts niet hoeven te betalen en dat scheelt weer.
p/s hoe dom kunnen mensen zijn om een paar euro's uit te kunnen sparen?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:55

Buigproef: men laat het paard een voetje geven, buigt het been zodanig dat deze maximaal gebogen is en gaat er dan héél hard aan hangen totdat met scheur-krak (eventueel krak-scheur) hoort. Het paard is nu kreupel en de dure veearts kan gebeld worden, of nog beter, het paard kan naar de nog veel duurdere kliniek vervoerd worden.

Overigens Oosterhoff, mocht je ooit een paard van ons ergens te koop tegenkomen: helaas, net verkocht (maar nooit aan jou).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:44

Is dit een grapje?
niet zelf doen!!

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:31

Ook ik zeg NIET zelf doen, maar door een DA laten doen!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:35

piggeljay schreef:
wel zelf doen joh, veel goedkoper als een dierenarts en wat kan jou het schelen als je paard blijvend kreupel is, je hebt tenminsten die dure veearts niet hoeven te betalen en dat scheelt weer.
p/s hoe dom kunnen mensen zijn om een paar euro's uit te kunnen sparen?

Ik schrok eerst bij je opmerking, maar ik geef je groot gelijk!

denk na, als jij je paard kreupel hebt getrokken gaat het nog meer kosten. Wil je ooit je paard verkopen moet die TOCH gekeurd worden. haal de DA er gewoon bij!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:57

De buigproef is een provocatie-test. Je brengt rek op de structuren aan de voorzijde en druk op de achterzijde. Ook vermindert tijdens de test de doorbloeding. Wanneer er iets aan de hand is met pezen/gewrichten/banden/slijmbeurs kan deze test de pijn tijdelijk doen toenemen.

De moeilijkheid van de uitvoering zit hem in precies de juiste druk geven aan het been. Bovendien moet je aan alle benen evenveel druk geven en even lang, anders is de test niet betrouwbaar.
Dat is iets waar je naar verloop van tijd wel geoefend in wordt, maar je kunt het dus niet over de computer uitleggen. De uitvoering is niet zo moeilijk als je eenmaal weet hoe, maar zoals eerder gezegd door anderen is het wel een risico om zelf te gaan duwen/trekken zonder dat je weet hoe hard het moet. Ik heb nooit gehoord van fatale gevolgen na verkeerd uitgevoerde buigproeven, maar wil niet zeggen dat het geen kwaad kan.

Je kunt het dus beter laten doen door een vee-arts, en dan aan deze vragen of hij/zij het verstandig vind dat je er zelf aan begint. Zo ja, dan kan deze het meteen aan jou leren en dan leer je het ook van iemand die echt weet hoe het moet.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:00

ps: buigproeven alleen zeggen niks. Een dierenart kan een volledig kreupelheidsonderzoek doen, waarvan de buigproeven een onderdeel zijn. Zelf kun je het paard onderzoeken door op harde bodem heen en weer te draven en daarna op harde bodem een grote volte laten draven en daarna op zachte bodem. Ook goed letten op warmte en zwelling aan de benen VOOR en NA de arbeid.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:21

Buigproeven moet je echt nooit doen. Het draven op een harde en zachte volte geeft in de regel ook meer info mits je zelf instaat bent om de beweging goed te beoordelen anders moet je gewoon een dierenarts laten komen.

justineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:26

ff eenn vraagje wat is een buigproef

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:28

Tijdens een buigproef tilt een dierenarts een been op en brengt deze onder spanning gedurende 1 minuut. Daarna moet het paard wegdraven en als het goed is loopt hij gewoon weg. Doet hij dit niet dan kan er nader onderzoek verricht worden waarom dit zo is.

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:31

Had ik ook nog een vraagje.
Ik lees dit nu zo eens, heb echt nog nooit een buigproef gezien of gedaan.
Wat ik me afvraag als ik altijd op mijn paard ga rijden en zadel haar op heb ik van mijn manege geleerd dat als je hebt aangesingeld even allebei de voorbeetjes naar voren te treken zeg maar zodat er geen haartjes op veletje klem kan zitten, kan dit nou ook kwaad

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:41

nee, kan geen kwaad

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:46

oke dankje