Brokkelhoeven in de zomer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maroes

Brokkelhoeven in de zomer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:54

Mijn paard (fjord) heeft in de winter erg goede hoeven,hoefsmit kan haar blind beslaan zegt hij.
In de zomer gaat zij naar het land en veranderen de hoeven in een regelrechte ramp.Ze brokkelen en haar ijzer valt er na 1 week al onder vandaan.

Ijzers heb ik echt nodig,omdat ze voor de kar loopt en ik veel aan het oefenen ben voor langeafstandsritten.
Verder is ze 3 jaar geleden bevangen geweest.

Afgelopen jaar heeft ze even zonder ijzers gelopen,maar dat was geen optie,de hoeven brokkelde net zo hard af en ze liep erg slecht.
Nu is mijn vraag, wat te doen. Heb al van alles geprobeerd van laurierzalf tot biotine van tectura tot aanbeien creme. Ik weet het niet meer.
Ik heb haar nu maar naar stal gehaald,maar is dit wel de juiste keuze?
Graag advies!

Kolla

Re: Brokkelhoeven in de zomer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:00

Vochtig houden is vaak de enige remedie hiertegen. Met regelmaat dus door de plassen en insmeren met iets vochtinbrengends. GEEN vet erop dus. Van Leovet is er een zomergel. Dit werkt goed. Ook van Carr & Day & Martin zijn er enkele goede producten tegen het uitdrogen. Olie en een crème. Wel met regelmaat doen. Weken heeft zin, maar alleen als je het 20 minuten per dag doet. Ik zet mijn paard met haar voeten in een emmer met water tot net over de kroonrand tijdens het poetsen. Zij loopt wel ijzersloos. De overgang was drama. Nu gaat het prima. Maar ook dat brokkelt in de womer als ik het niet vochtig probeer te houden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:14

Met mijn paard precies hetzelfde verhaal...

's Winters super en zomers gaan ze brokkelen...

Ik geef nu op advies van mijn hoefsmid vloeibare biotine en ik smeer ze in met spul van Leovet, dat de hoeven soepel maakt.

En nu maar hopen dat het helpt...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:19

Mijn Haf loopt ook lange afstanden en voor de wagen ,over asfalt. Hij loopt blootvoets. Ik bekap hem natuurlijk en hij heeft geweldige voeten.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:25

Heeft mijn paard ook, hoefsmid zei dat ik biotine moest gaan gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:29

LIDL heeft vanaf Donderdag Biotinekorrels in de aanbieding. Je moet het wel langdurig geven voordat je wat kunt zien. Voor de rest zou ik toch serieus overwegen om hoefschoenen te gebruiken, Old Mac's bijvoorbeeld, of op maakt gemaakte schoenen van Smit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:48

Citaat:
Ze brokkelen en haar ijzer valt er na 1 week al onder vandaan.

dat had mijn paard ook 2 jaar geleden, ik werd er wanhopig van. Heb besloten toch op blote voeten verder te gaan en hem natuurlijk te laten bekappen.

Nu, na 2 jaar , is de oorzaak van het afvallen van de ijzers eindelijk aan de oppervlakte gekomen, het kwam niet door brokkelhoeven,maar door een compleet verwoeste witte lijn, die is wel 3 cm breed en daar houden de nagels dus niet in.
Ik heb het aan mijn toenmalige smid laten zien, die kon z'n ogen neit geloven, had hij nooit gevoeld, zien kon je het toen niet er zaten vele lagen overgroeid steunsel overheen.

Al met al heb ik al mijn leuke plannen (voor de kar, endurance) uit de ijskast gehaald en in de kliko gemikt. Mijn paard zal nog zeker 3 jaar nodig hebben om geheel te herstellen van 1 jaar hoefijzers en dan is ie te oud voor dit soort dingen (en ik ook)

Moraal van dit verhaal: laat goed onderzoeken of de brokkelhoeven echt de oorzaak zijn van het afvallen van de ijzers.....of dat er iets anders aan de hand is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:37

zeewier en brandnetel gaan bijvoerne, duurt wel even maar je ziet echt resultaat.

een goed hoef groeit van binnenuit, van buiten smeren werkt vaak maar minimaal.....

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:01

Bedankt voor alle informatie.

Cassidy schreef:
LIDL heeft vanaf Donderdag Biotinekorrels in de aanbieding. Je moet het wel langdurig geven voordat je wat kunt zien. Voor de rest zou ik toch serieus overwegen om hoefschoenen te gebruiken, Old Mac's bijvoorbeeld, of op maakt gemaakte schoenen van Smit.

Kan ze met die hoefschoenen ook endurence rijden. Gaat het niet schuren? En moeten ze er erg aan wennen.
Ik ben totaal niet bekend met hoefschoenen namelijk.
Heb het wel aan mijn hoefmid gevraagd,maar hij is er niet voor zei hij.

Wie heeft ook zijn paard van ijzers gehaald en liepen ze erg kreupen/gevoelig? Na hoeveel tijd ging dit beter?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:49

het kan wel een jaar duren voordat ie goed gaat lopen.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:08

Citaat:
Kan ze met die hoefschoenen ook endurence rijden. Gaat het niet schuren? En moeten ze er erg aan wennen.
Ik ben totaal niet bekend met hoefschoenen namelijk

ja dat kan, ik heb 4 schoenen van Marquis, die moet je heel zorgvuldig inlopen, beginnen met 5 minuten en dat met 5 minuten opvoeren, dus dan ben je wel een poosje bezig voor je een endurance kan rijden.

Ik snap wel waarom een hoefsmid niet voor hoefschoenen is, een natuurlijk bekapper zal er weer heel anders over denken