Nou de titel zegt het al. Mijn merrie staat alleen en laat niet merken dat ze hengstig is. Nou wil ik toch nog een veulen en haar hengstig spuiten lijkt de enige oplossing. Wie heeft hier ervaring mee, hoe werkt het en wat zijn de kosten die erbij komen kijken? bvhd
Ik zou het niet laten doen!! Een paard is niet voor niks niet hengstig, ik zou de natuur zijn gang laten gaan. Waarom alles nu? Ze is er (als het goed is) langer dan vandaag. Hengstig laten spuiten? Lekker de hormonen in de war laten maken zeker? Sorry, maar als een paard niet hengstig is, kan dit betekenen dat er iets met haar is.
Ik zou zeggen : Even wachten, en anders maar dd aan de DA vragen wat het beste is.
PS: Je had dit topic beter op Kraamstal kunnen plaatsen denk ik?!
Wij hebben het vorig jaar wel laten doen, omdat het zeer moeilijk was om het sperma op het juiste tijdstip ter plaatse te krijgen. Heeft geen enkel probleem gegeven en het tijdstip was zo prima te bepalen. Het resultaat is inmiddels al weer 2.5 maanden oud . Voor de kosten hoef je het niet te laten, ligt zo rond de 20 euro.
piggeljay
geen probleem hoor als een paard niet hengstig wordt en de dierenarts raad het je aan kan je het rustig doen. meestal wordt er eerst door de dierenarts gekeken d.m.v. een scan hoe ver het ei is en of er al een ei is. is dat niet het geval geeft de dierenarts en spuitje aan je paard en daarmee worden de hormonen van je paard geprikkeld. meestal komt de dierenarts dan tussen de 4 of 6 dagen weer scannen en als er dan een ei in aankomst is raad hij je aan om op een bepaalde datum te gaan dekken. de kosten die je krijgt zijn de kosten voor een scan en het spuitje, ik denk dat je op de € 25 tot € 35 uitkomt. @ klaasjuhhh sommige paarden worden nu eenmaal niet hengstig als er geen hengst in hun buurt staan, en sommige paarden hebben van nature stille hengstigheid die worden alleen door een hengst die bij hun in de wildernis een kudde vormen gedekt. dus soms moet je de natuur een handje helpen.
klaasjehhhhh je had even beter moeten lezen. het paard word waarschijnlijk wel hengstig maar toont het niet. en ja ik ken er ook 1 die dat heeft. ik merk nooit iets van hengstigheid bij een van mijn merries. ook niet op wedstrijden, waar ik vaak door hengstenhouders werd geatendeerd dat mijn merrie hengstig was
je kunt haar hengstig laten spuiten en je hebt al wat indicaties wat dat gaat kosten. al kan dat van DA tot DA wel verschillen natuurlijk. ik heb het zelf 1 jaar laten doen, maar hier heb ik er geen veulen voor terug gekregen je kunt proberen of je een ruintje bij haar kunt zetten, vaak is dat al genoeg voor een merrie om dan wel hengstig te worden. andere optie: ik heb geen idee of er bij jullie in de buurt een hengstenhouder zit maar je zou daar kunnen vragen 1 keer per week te schouwen, om te kijken of ze al hengstig lijkt. bij mijn merrie werkte dat erg goed. en ik hoefde niet eens echt bij de hengst in de buurt te komen. als mijn dame interesse toonde, van he wie ben jij was ze bijna hengstig. zo niet dan kon de hengst zich beter verbergen, ze was niet echt lief dan.
Nou ze wordt als het goed is wel degelijk hengstig. Ze heeft al 3 keer op natuurlijke wijze 3 gezonde veulens op de wereld gezet. Ik heb haar nu niet zo lang en wou dus eerst wachten tot ze hengstig zou worden. Dit is dus niet gebeurt en ze moet nou wel snel gedekt worden omdat het anders zo laat in het seizoen word.. Ik ga vanavond eens bellen naar iemand hier in de buurt die een B-hengtje heeft staan. Misschien kan ik daar eens per week op bezoek komen. Of het hengstje hier 3 weken heen en dan apart van de merrie. Maar dat hengstig spuiten is niet duur zeg, ik dacht dat je wel zowiezo 60 euro kwijt was.
Voor sommige merries is het een uitkomst, anders moet je misschien een jaar wachten.. Als het niet anders kan zou ik haar gewoon laten spuiten, werkt perfect en ze hoeven er minder aan/in te rommelen, omdat ze dan precies weten wanneer en hoe laat ze moeten insemineren. Meestal is het in een keer raak, alleen het is wel een beetje tegen de natuur in. Kan verder geen kwaad hoor, de eerst volgende keer is ze gewoon weer na drie weken hengstig.
hey op mijn vorige werk (dressuurstal en fokkerij) werden de meeste merries hengstig gespoten. de dierenarts kwam daar elke dag om te controleren en de merries werden altijd op het exacte tijdstip geinsimineerd. Ik zou haar alleen nu nog laten dekken als ze in zeer goede conditie is, en al eerder veulens heeft gehad. Het is nu wel al zeer laat op het seizoen. Maar het kan nog steeds. succes! xxx
Hoi, ik heb mijn pony ook hengstig laten spuiten. Ik zou het nooit meer doen! Ze was wel gelijk in 1 keer drachtig. Maar ze kreeg haar veulen 2 maanden te vroeg met als gevolg een dood veulen. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar we vermoeden van wel.
hengstig spuiten en een vroeggeboorte hebben echt niets met elkaar te maken hoor. Mijn merrie is vorig jaar ook hengstig gespoten omdat ze wel een stadium 4 ei had maar nog onvoldoende hengstig was, ze hebben haar toen hengstig gespoten en 3 dagen later geinsimineerd en het was in een keer raak (het resultaat loopt nu lekker in de wei met zijn moeder).
Zet er eens een hengst bij, moet je opletten hoe vlug ze hengstig worden. Beetje hitsige ruin wil vaak ook wel werken.
Dit werkt zeker niet altijd..
Mijn merrie is de eerste keer ook hengstig gespoten en heeft zeker goed geholpen. Ze was wel hengstig maar niet goed genoeg. Het heeft net even dat beetje geholpen dat haar hormonen weer juist gingen werken. Dus ik zou het doen in overleg met je dierenarts.