ervaringen vitrectomie bij maanblindheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dicdee

ervaringen vitrectomie bij maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:48

Mijn paard heeft maanblindheid.(uveitis)
3 weken gelden is hij hier aan geopereerd in Dutsland. Vooralsnog lijkt dit allemaal goed te zijn gegaan. Ben nu sinds een week gestopt met zalven. Oog begint helaas weer te tranen Ben erg benieuwd of er meer van jullie ervaringen hebben met deze operatie. Graag jullie reaktie's dus

hastiga

Re: ervaringen vitrectomie bij maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:25

hoi
Ik heb ook een paard gehad met maanblindheid helaas blind geworden voor ze naar duitsland kon.Maanblind is een gevolg van iets anders wat vaak niet terug te vinden is na een operatie kan zover ik weet als de oorzaak van de maanblindheid ernog is het terug keren . Mijn advies laat het onderzoeken door je dierenarts .Bij de operatie halen ze nl alleen het onstoken vocht uit het glasachtig lichaam weg en er kan evt een oorzaak zijn ergens anders in het lichaam die na een operatie weer maanblindheid kan veroorzaken zover ik weet. succes

dicdee

Re: ervaringen vitrectomie bij maanblindheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:58

Klopt de maanblindheid kan na de operatie terugkeren. Dat is ook mijn grootste angst. De kans hierop is echter zeer klein. Zo'n 90% van de paarden die vitrectomie hebben ondergaan krijgt het niet meer terug.Uveïtis heeft geen eenduidige oorzaak. Veel studie's wijzen uit dat het te maken heeft met een leptospirose besmetting.Zeer moeilijk te bestrijden bacterieële besmetting.
Heb gebeld met Prof Tóth die mijn paard heeft geopereerd. Hij vond het tranen niet verontrustend. Ben even weer aan het zalven geslagen. Het lijkt nu...even afkloppen...weer aardig goed te gaan.