Ontwormingsbrokken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Ontwormingsbrokken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 16:02

Doordat een koppeltje paarden die we in het land hebben lopen, zich wat moeilijk laten vangen, maar we ze toch graag regelmatig willen ontwormen, vroegen we ons af of de zogenaamde ontwormingsbrokken nog bestaan.
Weet iemand dit, en zo ja, welk merk en waar verkrijgbaar?

tantethee

Re: Ontwormingsbrokken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:09

is te verkrijgen bij de boerenbond..( welkoop)
en eventueel te bestellen bij de dierenarts, en ik geloof dat ik ze ook heb zien staan, in de paardendrogist
ik heb het ook wel eens gebruikt, nadeel is wel datr het slecht te controleren is hoeveel er nu binnen is gekomen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 16:10

Dat begrijp ik, maar zo lukt het helemaal niet
Ik heb net al even gezocht bij de paardendrogist maar kan daar helaas niets vinden. (of ik kijk niet goed )

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:34

Mijn paard krijgt het omdat ze erg moeilijk te ontwormen is..
De eigenaresse van de stal waar ik sta koopt het van de hoefsmid, dus daar schiet je niet veel mee op denk ik Maar het bestaat dus nog wel, misschien dat de dierenarts het idd. verkoopt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:46

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:09

schaapjuh schreef:
Bij Boudewijn Lelivelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi). Dit geef je met élke volle maan door het voer die je iets natmaakt (water/ appelazijn oid). Alleen de eerste keer geef je het paard een kuur van 3 dagen een poeder: dag voor volle maan, met volle maan en een dag na volle maan. Later alleen met volle maan.
Werkt super!!!
Naam van het ontwormpoeder ben ik even kwijt... zodra ik t weer weet meld ik t wel.

Heb je de mest van je op deze wijze behandelde paard wel eens op wormeneitjes laten controleren?
Zo niet, zou ik maar eens laten doen...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:14

Ik verkoop het ook.

Rintal KorrelOntwormings middel voor paarden

Gebruik:
De behandeling bestaat uit een 1malige toediening
van Rintal wormkorrels. Een herhaling van de behandeling
hangt af van de ernst van de besmetting en van het ontwormingsprogramma.
Rintal wormkorrels worden oraal gegeven over bijvoorbeeld het voer. Rital wormkorrels kan bij drachtige merries worden toegepast.

Samenstelling:
100gram wormkorrels bevatten 1,9 gr febantel vermengd met voerelementen (luzerne, mais, gerst, zemelen, suikerbietstroop).

Verpakking:
Verkrijgbaar in emmers van 5kg

Dosering en wijze van gebruik:
32gr wormkorrels per 100kg lichaamsgewicht.
(= 5mg febantel/kg), eenmalig.

Wachttijdadvies:
28dagen voor slacht

Bewaring:
In een goed gesloten verpakking op een droge plaats.
Met een tempratuur tussen de 15 a 25 graden Celcius.

Opmerking:
De wormkorrels buiten het bereik van kinderen en ver van voedingsmiddelen bewaren.

Registratie:
Reg. NL 8656 (Bayer b.v.)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 09:17

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:18

de paardenapotheker.nl verkoopt ze ook.
Heb toevallig gister nog op de site gekeken, kwam door een banner hier op bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:51

Lisa_Melody schreef:
Mijn paard krijgt het omdat ze erg moeilijk te ontwormen is..
De eigenaresse van de stal waar ik sta koopt het van de hoefsmid, dus daar schiet je niet veel mee op denk ik Maar het bestaat dus nog wel, misschien dat de dierenarts het idd. verkoopt.

Is het duur spul?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:53

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:07

cornelie schreef:
Samenstelling:
100gram wormkorrels bevatten 1,9 gr
febantel
vermengd met voerelementen (luzerne, mais, gerst, zemelen, suikerbietstroop).

Febantel is geen 100% werkend middel (tegen alle wormen). Hier een stukje uit van een engelse site:
Citaat:

Benzimidazoles
(oxibendazole, fenbendazole, mebendazole and the like) have been around for a long time. They do a good job on most of the worms but don't kill tapeworms or the ones in the stomach (bots) and mucous membranes. Given at a high dose, or on successive days, some members of this class can kill the baby worms, too. Some parasites show resistance to some members of this class of dewormers, but parasite resistance is not a major problem. These drugs are very safe and generally effective. A related chemical class of deworming products is known as febantel. This product is metabolized by the horse's body to become a benzimidazole and it works the same way as these drugs, with the same pluses and minuses.

Hier de link voor mensen die interesse hebben in het hele artikel:
http://www.tes-laec.com/facts/dominion- ... rming.html

Ik gebruik sinds kort pillen. Die breek ik doormiddel en doe ze door het voer. 1 pil is voor 250 kg lichaamsgewicht, dus ze krijgen er 2.
Geen gezeur met injectoren/morsen e.d. Ze hebben geeneens door dat ze ontwormd worden

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:41

schaapjuh schreef:
Dit geef je met élke volle maan door het voer die je iets natmaakt (water/ appelazijn oid). Alleen de eerste keer geef je het paard een kuur van 3 dagen een poeder: dag voor volle maan, met volle maan en een dag na volle maan. Later alleen met volle maan.

Geweldig, dit soort instructies!
Heb je nagevraagd wat de maanstand er mee te maken heeft? Lijkt me erg interessant om te weten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:19

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 05:38

Sugarmiss schreef:
Ik gebruik sinds kort pillen. Die breek ik doormiddel en doe ze door het voer. 1 pil is voor 250 kg lichaamsgewicht, dus ze krijgen er 2.
Geen gezeur met injectoren/morsen e.d. Ze hebben geeneens door dat ze ontwormd worden

Hee dat klinkt interessant
Hoe heten die pillen en waar zijn ze te krijgen?

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:11

bij wassende- bijna volle maan, gaan de wormen aan de wandel binnen het paard.
Door dan te ontwormen heb je minder ingekapselde wormen die achgterblijven en zo resistetie ontwikkelen Lachen

ietsje meer info: http://www.verm-x.nl/verm-x/index.php?id=25

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:18

Als iemand gelooft in dat verhaal over de maan, wil hij/zij dan nu de hand opsteken...?

Over Rintal en andere benzimidazole-preparaten: daar bestaat een behoorlijke resistentie tegen in Nederland en deze wormmiddelen worden dan ook niet geadviseerd voor routine-matig gebruik. Datzelfde geldt voor een aantal wormpillen. Kijk dus op de verpakking wat de werkzame stof is. Anders is goedkoop duurkoop...
In jou geval is het een redelijk alternatief (bij gebrek aan iets beters), en mestonderzoek is dan ook wel aan te raden na behandeling. Elke dierenarts kan het trouwens voor je bestellen.
Lees hier meer over wormen en alle wormmiddelen in Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:53

Ach we zijn al weer haast een jaar verder, dus wil iedereen die met het kruidenmiddel ontwormd heeft gelijk met die maanstand aub vertellen hoe ze gevaren zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:04

Zo ooooud topic alweer Haha!

Mja, zou dat waar DubbelDun het over heeft ook graag horen. Vindt het wel typisch, ontwormingsbrokjes geven bij volle maan. Meer info Haha! ?

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:59

Rintal met febantel is een broertje van producten met fenbendazole. Als wormen resistent zijn tegen het ene middel zijn ze ook meteen resistent tegen het ander. Aangezien resisentie van bloeewormen tegen fenbendazole wijd verspreid is in Nederland is zijn de wormen ook ressitent tegen febantel en moet men het grbuik van Rintal absoluut ontraden.

Ik ontworm zelf bijna nooit meer. maar maak gebruik van mestonderzoek via http://www.wormbestrijding.nl, werkelijk fantatisch. Hele snelle service en je krijgt niet alleen een uitslag maar ook een advies hoe je verder wormen moet bestrijden.
Ze sturen je een kitje toe waarin alles zit om een een goed mestmonster te nemen.Ik stuur dan bijv. op zondag een mestmonster in en op dinsdag heb ik de uitslag met email thuis. De prijs is dezelfde van een ontwormingsspuit!

Ik heb het hele jaar nog niet ontwormt omdat ik al twee keer een negatief mestmonster had.

Verder behandelen ze al je vragen, alles wat in deze discussie naar voren komt kunnen ze zo beantwoorden. Echt top. Wat ik begrijp wordt alles 'gerund' door een dierenarts en een dierenarts -parasitoloog. Kan niet beter zou ik zo zeggen.

Een echte aanrader

Karel

BEOGIDEON

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:01

Goe idee!