Manen half eraf ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxflower

Manen half eraf ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:15

Heey Bokkers,
Weten jullie wat ik moet doen aan de manen van mijn paardje.
Ze zijn bij een bepaald stuk bijna helemaal af.
Een soortje fjord manen. Maar de rest weer gewoon lang..?
Ik snap er niks van.

Weten jullie misschien een oplossing ..?

Esmeetje

Nano05

Re: Manen half eraf ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:25

Misschien last van maneneczeem? Dat ze het eraf geschuurd heeft? Zo ja, da erbij halen en een goed middeltje hiertegen halen...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:55

Kan idd door het schuren komen of een ander paard dat er aan geknabbeld heeft. Zou ze iig elders wat korter maken zodat het verschil kleiner wordt.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:01

ik had dit probleem ook bij mijn vIJslander, maar die heeft wel last van zomereczeem, ik heb ze helemaal kortgeknipt dus rechtop staande manen zeg maar, maar ik laat ze zo want als ze gaan groeien gaat hij toch weer schuren, kijk eens voor wat middeltjes!
groetjes Kimmy

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:46

Weten jullie dan goede en effectieve middelen tegen zomer eczeem?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:16

mijn haflinger heeft ook zomerexeem!!!
wij hebben ten 1e altijd een deken erop liggen (met hals geval) zodat de niet direct op de manenkam schuurt. ook is het handig om te zorgen dat ze nergens kan schuren!! goed de paaltjes van het land weg werken en ook in de stal zorgen dat ze nergens kan schuren

wij gebruiken een shapoo van swafel en teer het stinkt er maar het helpt goed. knoflook door het voer.
ook krijgt ze druppels. ik weet neit hoe het heet maar het helpt super!!!
we zijn er 3 jaar al mee bezig en nu werkt het ( het is normaal dat het zolang duurt voordat het helpt.) ze heeft er nu bijna geen last meer van. ik zal nog even opzoeken hoe het heet
ik hoop dat je hier wat aan hebt

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:32

thnx! knoflook heb ik idd al geprobeerd maar hielp nix..en deken op doen is best wel een probleem want hij vreet aan dekens. s'Winters heeft ie een hele sterke, zware deken op en dan gaat het goed, maar zomers kun je hem moeilijk zo'n deken op doen.En zo'n dunne zomerdeken heeft ie zo gesloopt. Zodra je de naam weet van die druppels zou je dat dan willen doorgeven ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:31

Het zou eczeem kunnen zijn ..
Of gewoon eraf geschuurt, hou het in ieder geval in de gaten!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:22

Ymmik schreef:
ik had dit probleem ook bij mijn vIJslander, maar die heeft wel last van zomereczeem, ik heb ze helemaal kortgeknipt dus rechtop staande manen zeg maar, maar ik laat ze zo want als ze gaan groeien gaat hij toch weer schuren, kijk eens voor wat middeltjes!
groetjes Kimmy

Hoi Ymmik,

Als je de manen kortgeknipt houd van je IJslander schuurt ie dan niet ??? Begrijp ik goed dat aangegroeide manen bij jouw paard meer zomereczeemproblemen geven?

Ik heb nl. ook net iets ontdekt bij mijn 2 eczemers. Ze hebben enorm lange en dikke friese manen. We vlechten ze altijd in. De vlechten zijn bij de ene 1.15 m lang en bij de ander 1.20 m.
Nu heb ik een maand geleden de eerste 15 cm. manen vanaf de oren weggeknipt. Staat bij beide dames erg fraai. Je ziet nu meer hals.
Maar nou viel me gister op dat dat kortgeknipte stuk er prima uitziet, terwijl het manengedeelte met de vlechten 1 korstenellende is.
Dus lijkt het erop dat die lange manen een broeieffect geven met gejeuk tot gevolg.
Kan verder iemand daar wat zinnigs over benoemen of heeft misschien ook deze ervaring?

Groetjes, Henny