paard bloed uit zijn neus, wat kan dit zijn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

paard bloed uit zijn neus, wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 07:44

Hallo Bokkers,

Gisteren kwam ik bij mijn vIJslander en ik zag dat hij uit zijn neus bloedde ik schrok me dood, de andere ijslander had er totaal geen last van. Ik heb er pleisterspray op gespoten in zijn neus en schoongemaakt en toen stopte het met bloedde. Maar waar zou het nou van kunnen zijn? ik dacht meschien door een daas ofzo gestoken in zijn neusje ik zou het niet weten, of zou hij ook ziek kunnen zijn? Of door de warmte? ik hoop dat jullie er antwoord op weten.

groetjes Kimmy

ellepel

Re: paard bloed uit zijn neus, wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:49

een geknapt adertje...

kan gebeuren soms door erg warm weer of bij inspanning, is niet erg hoor.

alleen als het heel vaak gebeurt kan er meer aan de hand zijn

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:49

kan door de warmte zijn, dat hij zo moest afkoelen dat er kleine adertjes in zijn neus gesprongen zijn.
niks om je bezorgd over te maken, en gaat zo weer over.
enkel als het echt een grote bloeding is kun je het beter in de oog houden.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 07:54

ellepel schreef:
een geknapt adertje...

kan gebeuren soms door erg warm weer of bij inspanning, is niet erg hoor.

alleen als het heel vaak gebeurt kan er meer aan de hand zijn

nou hij stond gewoon lekker op het land zoals altijd en hij was niet gespannen ofzo. Ik zal het in de gaten houden.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:57

er zijn meerdere paarden die dat op dit moment hebben, gewoon even laten gaan en daarna schoonmaken, ik zou er alleen gen pleisterspray in spuiten....het is hetzelfde als dat je zelf een bloedneus hebt....dat gaat ook vanzelf weer over...dat kun je beter ook niet afsluiten...

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:15

ik denk gewoon een bloedneus. vorig jaar op kamp had de pony van Goldie ook een hevige bloedneus..

Rowanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:17

Ymmik schreef:
Hallo Bokkers,

Gisteren kwam ik bij mijn vIJslander en ik zag dat hij uit zijn neus bloedde ik schrok me dood, de andere ijslander had er totaal geen last van. Ik heb er pleisterspray op gespoten in zijn neus en schoongemaakt en toen stopte het met bloedde. Maar waar zou het nou van kunnen zijn? ik dacht meschien door een daas ofzo gestoken in zijn neusje ik zou het niet weten, of zou hij ook ziek kunnen zijn? Of door de warmte? ik hoop dat jullie er antwoord op weten.

groetjes Kimmy

heeey,,
nou een vriendin van mij heeft dat ook gehad bij haar paard en haar paard had een inwendige bloeding dus je weet nooit het kan ook altijd een bloedneus zijn maar alles kan eigelijk als je het aan haar zou willen vragen moet je maar doen ,, haar naam op bokt is unika
xx rowanlover

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:22

pleisterspray op gespoten
Dat spuit je toch niet op zo'n gevoelige huid als de neus, laat staan in de neus!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:51

Lenn schreef:
Dat spuit je toch niet op zo'n gevoelige huid als de neus, laat staan in de neus!

Idd

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:15

rakkertje13 schreef:
Lenn schreef:

Idd

echt ik wist niet dat dat zo erg was
het is in ieder geval allemaal goed gekomen dus gelukkig maar!
ik zal het de volgende keer niet meer doen bedankt voor de tip!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:43

Heey,

zoals Rowanlover net vertelde, heeft mijn paard dat ook gehad. Alleen dan na het rijden. Bij mijn paard bleek het van een oude chronische bronchitis te komen en daardoor heeft ze een longbloeding gekregen. Maar je moet goed kijken wat voor een soort 'bloeding' het is en of het met snot vermengt is of echt helder rood. Helder rood komt (bijna) altijd uit de longen, dus in dat geval zou ik de dierenarts raadplegen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:55

die van mij stootte laatst hard zijn neus aan een ijzeren paal, ik liet het even gaan maar hield het wel in de gaten... daarna was het over... niks aan de hand verder, wel in de gaten houden!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 07:20

ja heeft na dit ook nie meer gebloed maar ik hou het wel in de gaten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:46

Verplaatst naar medisch.
En ik denk dat ik dit topic zelf ook even ga volgen. Mijn paard had laatst in de les ook 2 keer op 3 weken tijd een beetje een bloedneus. Alleen uit haar rechterneusgat, gelukkig wel maar een heel klein beetje. Mijn instructrice dacht ook aan een gesprongen adertje ofzo. Ik ben toen iig de eerste keer gestopt met rijden en heb haar neus met een sponsje water wat zuiver geveegd, het was daarna ook heel snel gedaan. De tweede keer was het na nog geen vijf minuten al over en hebben we rustig verdergereden en nergens meer last van gehad. Ze heeft het nu de laatste weken geen enkele keer meer teruggehad, maar moest het nog eens krijgen denk ik toch om eens een DA in te schakelen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:00

Kennis van mij had ook een paard die dat wel eens had, en dat bleek een tumor te zijn. In de gaten houden dus!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:23

Ik zou zeker een DA er na laten kijken. Het hoeft niets te zijn, maar als het wel zo is, kun je er beter snel bij zijn! Voor info kun je hier kijken: www.dapbodegraven.nl hier staan alle oorzaken van een bloedneus!
(op die site de zoekfunctie gebruiken, trefwoord bloedneus of neusbloeding)

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:39

Ik heb dat ook een keer gehad bij mijn paard na een spring les, gewoon met een sponsje water afgedaan, nooit meer last van gehad. (mijn paard hoest wel altijd veel, mijn instructeur zei dat ie gewoon iets te veel druk had gehad met het hoesten)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:48

Mijn paard heeft een hele periode lang vaak bloedneuzen gehad, soms dagelijks, ook gewoon in de wei of tijdens het poetsen. Ik heb toen nog de dierenarts geraadpleegd, maar het was w.s. gewoon een ader die steeds sprong. Ze heeft het nu alweer heel lang niet meer gehad gelukkig. Het is wel iets om in de gaten te houden, maar niet iets om je meteen superbezorgd over te maken.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:53

Een paard bij ons op stal heeft snel een bloedneus als haar bloedsomloop te hoog ligt, laatst had ze nog een bloedneus op een dagtocht en dat kwam door de bloedsomloop die te hoog lag en wat je dan het best kan doen is een paar emmers koud water over de borst gieten of met een waterslang met koud water op de borst spuiten en dan gaat het over..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:54

paardje bij ons op stal heeft dat ook.. alleen is die wat ouder.
hoe oud is jouw paardje?
bij haar komt het omdat haar adertjes sneller knappen, en omdat ze weinig bloedplaatjes meer heeft (das normaal voor oudere paarden.) waardoor het ook niet meer zo snel stopt. Na inspanning heeft ze dat altijd, *denk omdat het bloed dan sneller stroomt en de adertjes eerder knappen.. (*?)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:55

muiszje schreef:
paardje bij ons op stal heeft dat ook.. alleen is die wat ouder.
hoe oud is jouw paardje?
bij haar komt het omdat haar adertjes sneller knappen, en omdat ze weinig bloedplaatjes meer heeft (das normaal voor oudere paarden.) waardoor het ook niet meer zo snel stopt. Na inspanning heeft ze dat altijd, *denk omdat het bloed dan sneller stroomt en de adertjes eerder knappen.. (*?)

hij is 13 dus nog niet echt een oud paardje:D