Tips voor een overgevoelige huid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Tips voor een overgevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 17:04

Misschien heb ik hier de vraag al wel eens gesteld...

Maar wie heeft er tips voor een paard met een overgevoelige huid??

Mjn paard loopt zich momenteel weer zo snel door, ik word er moedeloos van...

Nu heb ik het bij de singel aardig onder controle door constant (voor de wagen en onder het zadel) met echte schapenbontjes te rijden.

Maar nu loopt ze zich voor de wagen weer steeds op haar achterbeen door op de streng en onder het zadel heeft ze nu op onverklaarbare wijze een open plekje, dat ook wat dik is, bij mijn kuit...

Dus of ik er nou op stap of ik span haar in, op beide manieren rijd ik haar nu dus door...

Is er misschien toch nog iemand die een goeie tip voor me heeft??
Het zou zo'n verademing zijn om gewoon zonder zorgen weer lekker rond te kunnen toeren!

Alles is welkom dus brand maar los!

Kyona

Re: Tips voor een overgevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:31

Vervelend! Rijdt je toevallig met schoenen of chaps? Als je paard gevoelig is, werkt het vaak beter om met rijlaarzen te rijden.
Kan je om de streng op die plek ook een bontje naaien? Vaak helpt gewoon bont (wat je op de markt voor weinig kan kopen) ook wel voldoende. Om het snel te helen: insmeren met calendulazalf en voor het rijden kan je er wat leem op doen (op laten drogen) dat helpt een beetje zoals een pleister bij ons.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:39

Bedankt voor je tips!

Ik heb pas zalf gekocht voor drukkingen, insectenbeten e.d. en daar zit ook calendula in zag ik!

Ik rijd bijna altijd met laarzen, dat lijkt me inderdaad wat gladder dan chaps...

Nu ik er over na denk is het wel open gegaan tijdens een buitenrit toen ik met chaps reed...
Ik denk dat het een insektenbeet is geweest die opene is geschuurd, ik zou anders haast niet weten hoe het open zou kunnen gaan...

Ze zat nl helemaal vol met steken, daar reageert ze nogal heftig op!

Ik ga voor de plek van de streng denk inderdaad toch maar een bontje proberen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:46

Bij de cavalerie had men altijd de tip om de zadel- en singelplaats te wassen met zout water. Dat zou de huid harden. Geen idee of dat idd werkt, maar het is een tip die je in oudere boeken wel tegenkomt.

Het is allicht de moeite waard, kost weinig, en baat het niet, schaden zal het ook niet doen.