Natte mest bij paard in slechte conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Natte mest bij paard in slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:15

Ik heb sinds kort een Quarter staan wat een tijd heel slecht gevoerd is geweest.
Hij is er schraal, stond altijd in een paddock en at ook zijn eigen mest.

Nu staat hij sinds een paar weken op het land en ik voer hem 3 kilo biks bij met een voedingssupplement.
Hij is 3 weken geleden gecastreerd en heeft hiervoor een antibiotica kuur gehad.
Ik geef hem Synbiozyme voor zijn darmflora maar tot op heden heeft dit nog niet echt veel verschil gegeven in zijn mest, die blijft te nat.
Hij trekt ook niet echt bij omdat hij zijn voedingsstoffen dus niet voldoende opneemt.
Het is nogal een kieskeurige eter dus "dingetjes" door zijn voer eet hij niet. De synbiozyme maak ik tot een papje en spuit ik in zijn mond met een grote spuit.

Heeft iemand een tip?

hoogendroog

Re: Natte mest bij paard in slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:19

Hoi Vera,

heb je zijn mest al op zand onderzocht? Mogelijk dat hij teveel zand in zijn darmen heeft ( zeer plausibel als hij altijd in een paddock heeft gestaan). Hoop dat je de oorzaak snel vindt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:54

hooi bijvoeren...

sommige paarden krijgen vaak wat dunne mest van gras, als je dan hooi bijvoert trekt het vaak weer weg...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:00

idd veel ruw voer geven. Dit schropt de darmen als het ware schoon en zorgt ervoor dat het beter de voedingsstoffen opneemd. Verder heb je hem al ontwormd? Soms wil dit ook voor dunnen mest zorgen, zonder dat er worden in de mest te vinden zijn.

Wat misshcien ook een goede is om hem wat voller te krijgen is hele, gedroogde mais bijvoeren. Heeft die wat om op te knabbelen, wat ook de spijsvertering beter op gang zet, en daar komen ze wat van aan..

Succes

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:41

Ook evn controleren of hij tegen lintwormen is ontwormt. Je zpu ook zeewier kunnen gaan voeren. Het is zeer goed voor de spijsvertering. En veder veel hooi

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:15

Ik denk zelf dat het ook zand in zijn darmen is maar wilde ook graag reacties van andere hebben.
Hij is ontwormd dus dat is het ook niet.
Ik ga Sand clear proberen en kijken of jullie hooitip wat gaat doen voor hem!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:16

Ik zou bloedprikken om te kijken of de organen het doen. Dan onderzoeken of hij een virus/infectie ergens heeft. Laat mest onderzoeken op bloedworm en lintworm en afwachten wat de uit slag is en het juiste wormenmiddel geven. DA hebben ook wormenkuren voor hele erge wormbesmettingen.
Dit zou ik eerst doen en dan aan de hand van de uitslagen het voer aanpassen met eventuele sublementen. Ik zou wel veel hooi geven!